• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 12 تیر 1402
کد مطلب : 196250
+
-

اختلال‌های گوگل؛تحریم یا حفاظت از بیگ‌دیتا

اصل ماجرا
اختلال‌های گوگل؛تحریم یا حفاظت از بیگ‌دیتا

 چند روزی است که گوگل به بعضی از درخواست‌ها، خطای دسترسی می‌دهد. این درخواست‌ها پیش از این بدون هیچ مشکلی پاسخ داده می‌شد. در این میان، برخی از کاربران این اتفاق را به‌حساب تحریم‌های جدید گوگل علیه ایران گذاشتند، درحالی‌که به‌نظر می‌رسد اینطور نیست و اصل ماجرا مربوط به رقابت بین غول‌های فناوری است. بررسی رادار آروان هم نشان می‌دهد اختلال گوگل از ابتدای هفته گذشته آغاز شده است.
همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت این اتفاق را «اقدام غیرحرفه‌ای» گوگل و نه تحریم توصیف کرده است.
این شرکت در اطلاعیه خود با عنوان «محدودیت جدید گوگل برای کاربران ایرانی، عامل اختلال در دسترسی کاربران به این سرویس دهنده» نوشته است: «در چند روز گذشته، گوگل در اقدامی غیرحرفه‌ای، نسبت به ایجاد اختلال در استفاده از سرویس جست‌وجوی خود(Google.com) برای کاربران ایرانی اقدام کرده است.»
اگرچه در این اطلاعیه آمده «بررسی‌ها نشان می‌دهد این محدودیت‌ها به‌صورت تدریجی در حال گسترش است» با این حال بر این موضوع تأکید شده که «متخصصان شرکت زیرساخت در تلاش برای خنثی کردن این محدودیت جدید هستند». همچنین بعضی از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات محدودیت‌های گوگل را در راستای مقابله با scraping تحلیل می‌کنند. درواقع ابزارهای اسکرپینگ اطلاعات و داده‌هایی را که معمولاً از طریق بازدید از یک وب‌سایت در مرورگر قابل دسترسی باشد، گردآوری می‌کنند.
یکی از کاربران توییتر در صفحه توییتر خود با اشاره به محدودیت‌های جدید توییتر نوشته است: تحلیل من از این اتفاقات، شروع یک مرحله‌ جدید از محافظت بسیار جدی‌تر شرکت‌ها از داده‌های خود در برابر استفاده رقباست و فکر می‌کنم این تغییر را موتورهای نسل جدید هوش مصنوعی با عطش وافر آنها به داده و قدرت‌نمایی‌ در امکان تغییر توازن قوا بین غول‌های فناوری موجب شده‌اند.
این کاربر همچنین یادآوری کرده که اگر گوگل قصد تحریم ایرانی‌ها را داشت، نخستین کاری که می‌کرد این بود که مثل Google Cloud Platform کل بلوک‌های IP متعلق به ایران را که فهرست آن مشخص است محدود می‌کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید