• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6432
+
-

خبرهای کوتاه | سلامت

 

تولید ۹۰درصد داروها در داخل کشور ‌

 

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امروزه بیش از ۹۰درصد از داروها را از لحاظ تعداد در داخل کشور تولید می‌کنیم و در بین کشورهای منطقه کشوری هستیم که بیشترین داروی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنیم. غلامرضا اصغری گفت: در حوزه آرایشی و بهداشتی عقب هستیم و کمتر از 50درصد نیاز کشور را تولید می‌کنیم که لازم است از تجارب دارو در این صنعت استفاده شود. درحال حاضر 30درصد رقم ریالی بازار به داروهای خارجی اختصاص دارد که برای واردات 4درصد داروها اختصاص یافته است. اگر قرار بود 94درصد دیگر داروها را وارد کنیم ارز زیادی از کشور خارج می‌شد و در حال حاضر یک میلیارد و 200هزار دلار صرف تهیه این داروها می‌شود.(روابط عمومی سازمان غذا و دارو)

 

 

10عامل اصلی سکته مغزی در کشور

 

یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه در هر 10دقیقه بعد از سکته مغزی، فرد 2میلیون سلول عصبی از دست می‌دهد، گفت: تشخیص و درمان بموقع این بیماری در نجات جان بیماران بسیار حائز اهمیت است و باید همه این افراد قبل از 4ساعت و نیم طلایی اقدامات لازم برایشان انجام گیرد. دکتر شهرام اویس‌قرن افزود:‌ 90درصد سکته‌ها مربوط به 10عامل فشار خون، چربی بالا، دیابت، استعمال سیگار، وزن زیاد، عدم‌تحرک، بیماری قلبی، استرس، مصرف الکل و رژیم غذایی نادرست در جوانان است. همچنین طی مطالعه‌ای که در اصفهان انجام گرفت، بروز سکته مغزی در جوانان 7برابر میانگین جهانی بود؛ بنابراین پیشگیری از این بیماری بسیار حائز اهمیت است. (همشهری)

 

 

تهدید سلامت با افزایش غیرمنطقی تعرفه‌ها

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: افزایش غیرمنطقی تعرفه‌ها، تهدید سلامت مردم، ورشکستگی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی را به‌دنبال دارد. همایون یوسفی در مورد مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 97مبنی بر عدم‌تغییر تعرفه‌های پزشکی، گفت: با تصمیمات آنی نمی‌توان اقتصاد سلامت را دچار چالش کرد. افزایش غیرمنطقی تعرفه‌ها، تهدید سلامت مردم، ورشکستگی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی را به‌دنبال دارد. از سویی در آینده مجبور خواهیم شد با هزینه بیشتری مشکلات به‌وجود آمده ناشی از افزایش تعرفه‌ها را جبران کنیم. تعرفه‌های پزشکی باید متناسب با شرایط اقتصادی جامعه تعیین شده و افزایش یابد.(خانه ملت)

این خبر را به اشتراک بگذارید