• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6428
+
-

توقف مذاکرات بودجه در مجلس

با توقف مذاکرات بودجه، لاریجانی اعلام کرد مجلس و دولت برای حل چالش‌های کشور جلسات غیر رسمی می‌گذارند

مجلس
توقف مذاکرات بودجه در مجلس

داستان بودجه سال97 به سریال دنباله‌داری بدل شده که از زمان ارائه‌اش به بهارستان فراز و فرودهای بسیاری داشته است. پس از حذف جدول 59 نهاد فرهنگی در بودجه، رد کلیات لایحه بودجه برای نخستین بار پس از انقلاب از سوی مجلس و مناقشه بر سر قیمت حامل‌های انر‍‍ژی حالا علی لاریجانی با سپردن ماموریت ویژه‌ای به کمیسیون تلفیق خواستار چاره‌جویی برای حل 10 ابر چالش کشور در سال آینده شده است.

رئیس مجلس به کمیسیون تلفیق ماموریت داده است تا در 6روز آینده که نمایندگان جلسه علنی ندارند با ایجاد اصلاحات مؤثرتر و بیشتر در لایحه بودجه سال آینده به سمت حل چالش‌های اساسی کشور گام بردارند. او حتی تأکید کرد که اگر زمان بیشتری برای پخته‌ترکردن لایحه بودجه نیاز دارد مجلس می‌تواند این زمان را در اختیار کمیسیون قرار دهد.

عیالوار بودن کشور و فربه شدن دولت، قاچاق، بحران آب، موضوع یارانه‌ها، صادرات محور شدن کشور، واردات بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیت و بنجل، معضل آلودگی هوا و فضای مجازی، حل مشکل ریزگردها و مدیریت پسماندها 10ابرچالش مورد تأکید لاریجانی در جلسه دیروز بهارستان  قرار گرفت و از مجلس و کمیسیون تلفیق خواست چاره‌ای برای این معضلات یا به تعبیر دولت ابرچالش‌ها پیدا کنند وگرنه اگر از مجلس بپرسند چه کاری درباره حل این معضلات کرده است هیچ جوابی نخواهد داشت.

سخنان لاریجانی در پایان جلسه علنی دیروز بهارستان مهم بود. او با بیان اینکه مردم توقع حل مشکلات را دارند گفت: دولت و مجلس باید حداقل برای 5چالش یارانه، بحران آب، کوچک شدن دولت، افزایش صادرات و کاهش واردات در بودجه سال آینده راهکارهای عملی ارائه کنند.

لاریجانی همچنین در گامی فراتر از نقش‌آفرینی ویژه کمیسیون تلفیق برای رسیدن به بودجه کارگشا‌تر به دولت و نمایندگان پیشنهاد کرد تا درصورت ضرورت در جلسه‌ای غیررسمی برای حل چالش‌های اساسی کشور به‌صورت مشترک تصمیم‌گیری کنند.

لاریجانی در ادامه با طرح این پرسش که آیا با این اصلاحات در بودجه، مشکلات کشور حل می‌شود، گفت: ما در بقیه اموری که قرار است تصمیم‌گیری کنیم، می‌خواهیم یکسری کارهای روتین را انجام دهیم که ازجمله آن اختصاص ۱۴.۵درصد درآمدهای شرکت نفت، 3درصد مناطق نفتی، 2درصد برای مناطق کمتر توسعه یافته و محروم است. اینها یکسری موارد متعارفی هستند که نمی‌توانند به این سؤال پاسخ دهند که ما توانسته‌ایم در پایان این بودجه به چالش‌های اساسی کشور توجه کنیم.

رئیس مجلس در مصادیقی برای تشریح این چالش‌ها به معضل آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: همه مدارس با آلودگی هوا و بارش برف تعطیل می‌شوند. سؤال این است که چه دورنمایی برای رفع مشکل آلودگی هوا وجود دارد؟ فکر می‌کنم تصویری که در تبصره۱۸ لایحه بودجه وجود دارد مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی افزود: در تبصره۱۸ مواردی همچون گازسوز کردن تاکسی‌ها و برقی کردن موتورسیکلت‌ها آمده است آن هم در شرایطی که در تهران فقط ۲.۵ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که هر‌کدام از آنها بین چهار تا شش برابر ماشین آلودگی هوا ایجاد می‌کنند. پس اگر می‌خواهید این مشکل را حل کنید باید مشخصا بگویید که چه کار کنیم تا مردم موتورسیکلت برقی خریداری کنند یا حتی کارخانه تولید آن در کشور  ایجاد شود چون وقتی قیمت تمام‌شده موتورسیکلت برقی 7میلیون تومان است طبیعتا دیگر کسی موتور سیکلتش را تغییر نمی‌دهد و کارخانه‌ای نیز در داخل کشور آن را تولید نمی‌کند لذا باید تمهیداتی اندیشیده شده و مشوق‌هایی را درنظر گیریم تا این مشکل حل شود.

لاریجانی در مثالی دیگر فضای مجازی را یکی دیگر از ابرچالش‌های کشور دانست و گفت: فضای مجازی در حال ایجاد تحول در زندگی فردی و اجتماعی ماست. باید بپرسیم که شما چه امکانی از مجلس برای تغییر شرایط می‌خواهید. باید در این‌باره به بخش زیادی از افراد صاحب‌نظر داخلی برای فعال شدن و کار کردن مجال دهیم، معلوم نیست اختیاراتی که از مجلس درباره فضای مجازی در سال آینده می‌خواهند، چیست؟

لاریجانی همچنین گفت: درباره بحث حقوق‌ها و اضافه بر حقوق‌ها چفت‌مالیات کردیم که مقداری تند رفتیم که خواهش می‌کنم درباره اضافه حقوق‌ها تعدیلی صورت گیرد که نگرانی در جامعه ایجاد نشود.

 

 

  راهکار وی‍‍‍ژه لاریجانی برای حل چالش‌ها

 

لاریجانی برای چالش‌های مورد اشاره‌اش مصادیق و ضرورت‌های بسیاری بر شمرد و در همین راستا به دولت و مجلس پیشنهاد کرد که اگر لازم بود باید جلسات غیررسمی گذاشته شود تا در این‌باره به تصمیمات درستی برسیم. آقای نوبخت نیز نوشته‌ای به من داده مبنی بر اینکه دولت آمادگی کامل دارد تا با کمک مجلس و دولت این مشکلات حل شود. وی افزود: ما طبق آیین‌نامه در مورد هر بند مجازیم که نظرات مخالف و موافق را هر کدام به میزان پنج دقیقه گوش دهیم. اگر لازم است جلسه غیررسمی می‌گذاریم تا در زمان بیشتری حرف‌ها را شنیده و به راهکار درستی برسیم. او تأکید کرد: ما باید بدانیم که بعد از بررسی بودجه حداقل در مورد پنج چالش مهم تصمیم‌گیری اساسی کردیم که حداقل ۲۰درصد آن مشکلات تا سال آینده حل شوند. این موضوع منوط به دادن فرصتی به کمیسیون تلفیق است به همین دلیل جلسه بعدی مجلس را ساعت ۱۴ دوشنبه ۲۳بهمن‌ماه می‌گذاریم. این جلسه تا ساعت۱۸ ادامه پیدا خواهد کرد.

 

 

  باید درباره یارانه‌ها به تفاهم برسیم

 

رئیس مجلس همچنین با اشاره به موضوع یارانه‌ها تصریح کرد: دولت در لایحه بودجه ۲۳ هزار میلیارد تومان را برای پرداخت یارانه نقدی به مردم تعیین کرد؛ بدین معنا که ۴۰ درصد افراد یارانه‌بگیر حذف می‌شوند. ما پرسیدیم که تئوری دولت برای این کار چیست، پاسخ آقای نوبخت این بود که مجلس در این‌باره تصمیم‌گیری کند. کمیسیون تلفیق این رقم را به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد. با این توضیح که یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، حاشیه‌نشین‌ها و روستاییان نباید قطع شود. وی ادامه داد: ما پرسیدیم که چطور قرار است این افراد شناسایی شوند که دولت در جای دیگری گفت که بنا ندارد دست در جیب مردم کرده و به‌حساب آنها سرکشی کند؛ البته این نوع گفته دولت هم خوب نبود چون ما هنوز تصمیم‌گیری نکردیم ولی در نهایت این نشان می‌دهد که اختلاف نظری در این‌باره بین دولت و مجلس وجود دارد که باید حل شده و به تفاهم برسیم. یارانه چیزی نیست که بتوان آن را با اختلاف‌نظر حل کرد، این خود نشان می‌دهد که تکلیف یارانه نیز به‌خوبی روشن نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید