• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64192
+
-

70واگن جدید در مسیر متروی تهران

تا آذرماه ۷رام قطار در چرخه تردد زیرزمینی شهر به بهره‌برداری می‌رسد


سیدمحمد فخار/ خبرنگار
ماه‌های پیش رو، فصل رونق حمل‌ونقل زیرزمینی تهران است. شواهدی که از پاییز گذشته با بحث جدی شدن 630واگن جدید پیگیری شد، رفته‌رفته به چرخه مترو وارد می‌شوند. در این خصوص خبر جدید اینکه تا یک‌ماه آینده ۳رام قطار در خطوط ۶ و ۷ و تا آذرماه ۷رام قطار در پایتخت مجموعا شامل 70واگن به بهره‌برداری می‌رسد. علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران درخصوص توافقنامه‌ اخیر شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: موضوع این توافق طراحی و ساخت یک رام قطار با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور تا 18‌ماه آینده است. براساس این توافقنامه مقرر شد داخلی‌سازی‌ واگن‌ها از حدود کمتر از 40درصد فعلی به 85درصد ارتقا پیدا کند. امید است با حمایتی که دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام می‌دهند و با توجه به ظرفیت‌های بسیار ارزنده مهندسی در بخش طراحی و ساخت واگن‌ها در داخل کشور، استفاده از توانمندی و ظرفیت این بخش محقق شود. او درباره اینکه چرا باید بخشی از پکیج‌های قطعات مترو خارج از کشور تهیه شود، بیان کرد: در دنیا هیچ شرکت واگن‌سازی‌ تمام اجزای یک واگن را نمی‌سازد زیرا به صرفه نیست که برای تولید یک قطعه یک خط تولید مجزا راه‌اندازی شود؛ این یک تجربه جهانی در بخش واگن‌سازی‌ است. کشورهایی که واگن تولید می‌کنند از ظرفیت کشورهای دیگر هم بهره می‌برند. برهمین اساس، حتی زمانی که ظرفیت ما به 85درصد افزایش پیدا کند، تولید 15درصد باقی مانده به شکل بومی صرفه اقتصادی ندارد و برای تأمین آن باید از ظرفیت کشورهای دیگر استفاده کرد. مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در ادامه با بیان اینکه 3 قرارداد فاینانس در زمینه واگن‌سازی‌ در سنوات گذشته منعقد شد که هم‌اکنون بدون تکلیف هستند، اظهار داشت: خط 3به فاینانس 540میلیون یورویی و خط 6و 7هرکدام به فاینانس 348میلیون یورویی نیاز دارند.

مجموع این 3 خط به یک میلیارد و 236میلیون یورو فاینانس نیاز دارد. امام ادامه داد: مسئله فاینانس در کشور فرایند و مشکلات خاص خود را دارد، اما خبر خوب این است که انجام آن درحال پیگیری است. رئیس شورای شهر تهران هم در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور درخواست ویژه‌ای درخصوص گشایش این فاینانس‌ها داشته‌ است. آقای جهانگیری نیز برای پیگیری، دستوری خطاب به مراجع ذیربط صادر کرده است. باتوجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های جهانی، کار نسبت به سال گذشته سخت‌تر شده است، اما درحال پیگیری و به نتیجه رساندن این موضوع هستیم. وی با اشاره به اینکه زمانی که مدیریت شهری جدید مسئولیت را برعهده گرفت بخشی از واگن‌ها وارد مدار نشده بودند، عنوان کرد: یک قرارداد 455واگنی در دوره مدیریت اسبق به امضا رسیده بود و همچنین در اواخر دوره مدیریت قبل قرارداد 70دستگاه واگن آلمینیومی بسته شده بود. باقی مانده 455واگن در 6 ماهه دوم سال 96و 3‌ماه اول سال 97تکمیل و وارد چرخه بهره‌برداری شد.

گره‌ها باز شد
در سال 97مشکلات بازکردن LC مربوط به 70واگن از طریق بانک شهر و مساعدت آنها انجام شد. حدود 85درصد از این 70دستگاه واگن از گمرک جهموری اسلامی بدون پرداخت هزینه‌ و با توجه به محدودیت منابع مالی، ترخیص و به شرکت واگن‌سازی‌ منتقل شد که این قطعات درحال مونتاژ هستند. همچنین قرارداد 376واگن سال گذشته با واگن پارس و شریک چینی منعقد شد که مسئله منابع مالی آن به مشکل برخورد و همچنان تأمین مالی نشده است. تفاهمنامه دیگر با شرکت واگن‌سازی‌ تهران بود که تامین 210واگن در این قرارداد منعقد شد. مقرر شد تأمین منابع مالی آن از محل تبصره 18بودجه انجام شود و امید است در سال‌جاری این امر محقق شود و دولت این بودجه را تأمین کند.

   تحقق ۵۰۰ میلیون یورو فاینانس
طی هفته گذشته خبر آمد که فاینانس ۵۰۰ میلیون یورویی متروی تهران محقق شده و نخستین سری واگن‌ها پیش از سال آینده وارد مدار خواهد شد. دولت از سال96 موضوع اختصاص واگن‌های بیشتر به متروی تهران را دنبال می‌کند و ورود ۶۳۰ واگن نیز در دست اقدام است. همچنین قرار است این تعداد با ۲۵درصد افزایش به ۸۰۰ مورد برسد. دولت در بودجه هر سال مبلغی را به‌عنوان فاینانس برای قطارهای شهری درنظر می‌گیرد و امسال مبلغ ۲ میلیارد یورو برای قطارهای شهری درنظر گرفته شده بود که یک میلیارد از آن متعلق به تهران است که اگر محقق شود می‌توان ۱۰۰۰ دستگاه واگن را وارد چرخه حمل‌ونقل کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید