• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61423
+
-

بیماران فراموش‌شده

۷ نفر از اهالی منطقه نوگین و گیشدان در شرق هرمزگان طی 7 سال  به خاطر عقرب‌گزیدگی، بیماری و  زایمان جان خود را از دست داده اند

سلامت
بیماران فراموش‌شده

کاظم گلخنی | خبرنگار:

در دورافتاده‌ترین منطقه کوهستانی جاسک، روستاهای کوچکی وجود دارد که از ابتدایی‌ترین امکانات درمانی و بهداشتی محروم‌اند. منطقه نوگین و گیشدان از توابع لیردف بین شهرستان جاسک و بشاگرد قرار دارد.

 جمعیت ۱۸ روستای منطقه نوگین و گیشدان افزون بر ۳۰۰ خانوار است و شغل اغلب مردم این منطقه، کشاورزی و دامداری است. نوگین و گیشدان مشکلات فراوانی در 4 حوزه آب، راه، بهداشت و آموزش دارد اما آنچه این روزها بیشتر مایه نگرانی اهالی منطقه شده است، دوری از بیمارستان و نبود آمبولانس است. 


جاده‌هایی که قربانی می‌گیرد

 در همین رابطه دهیار روستای گورسر به همشهری گفت: طی هفت سال گذشته به خاطر نبود آمبولانس و نداشتن درمانگاه ۷ نفر از اهالی منطقه نوگین و گیشدان از جمله زنان و کودکان به خاطر عقرب‌گزیدگی، بیماری و بارداری قبل از رسیدن به بیمارستان جاسک، جان خود را از دست داده‌اند. 

«عبدالله تاجویی‌زاده» گفت: برایم غم‌انگیز است که در مقابل گلایه‌های به‌حق اهالی، کاری از دستم بر نمی‌آید و باید سکوت کنم. فاصله نزدیک‌ترین روستای نوگین و گیشدان تا درمانگاه شهر لیردف ۵۰ کیلومتر و فاصله دورترین روستا ۱۱۰ کیلومتر است. 

وی در ادامه بیان کرد: جاده‌های این منطقه، کوهستانی و خاکی هستند و خودروهای سواری اگر بخواهند بیماری را به صورت اورژانسی به لیردف ببرند چندین ساعت طول می‌کشد تا به درمانگاه برسند. از طرفی این منطقه تحت پوشش شبکه مخابراتی قرار ندارد و فقط ارتباط اینترنتی یک اپراتور فعال است که آن هم ارتباط‌دهی تلفنی مناسبی ندارد. 

دهیار روستای گورسر تصریح کرد: شفاف‌تر بگویم، اگر فردی در این مناطق دچار حادثه یا بیماری شود توان برقراری ارتباط تلفنی برای کمک گرفتن از دیگر روستاها را هم نداریم. 


وعده‌های عمل‌نشده

سال گذشته وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود خبر پوشش کامل مخابراتی شرق استان هرمزگان و جنوب کرمان را اعلام کرد اما با گذشت یک سال هنوز بخشی از مناطق شرق استان نظیر بشاگرد و اطراف جاسک به اپراتورهای اصلی تلفن همراه دسترسی چندانی ندارند. 

 در اواسط سال ۹۶ نیز کلنگ احداث مرکز جامع سلامت روستای گورسر با اعتباری در حدود ۳ میلیارد ریال به زمین زده شد اما این طرح درمانی هنوز به سرانجام نرسیده است. 

دهیار گورسر در این‌باره به همشهری گفت: با وجود این‌که احداث نیمی از این درمانگاه به عهده خیران بود، طرف دیگر این طرح یعنی دولت به دلیل کمبود اعتبارات نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و این طرح مهم درمانی همچنان نیمه‌کاره مانده است. 


راهکارهای عملی

تاجویی‌زاده در ادامه با اشاره به محرومیت‌های منطقه نوگین و گیشدان به همشهری گفت: اگر مسئولان به دنبال حل مشکلات این منطقه هستند راهکارهای عملی زیادی وجود دارد. 

وی ادامه داد: به طور مثال اگر دهیارهای منطقه به یک دستگاه بیسیم مجهز شوند و یک دستگاه وانت تویوتا 2 کابین مجهز به عنوان آمبولانس نیز در این منطقه مستقر شود، در مواقع خرابی جاده‌ها و اعلام موارد اورژانسی، آمبولانس به محل می‌رود و بیمار را به درمانگاه لیردف یا بیمارستان جاسک انتقال می‌دهد. 

 در ادامه این گزارش با دهیار روستای سهتو نوگین نیز گفت‌و‌گو کردیم. «علی خانی» با اشاره به محرومیت روستاهای منطقه نوگین و گیشدان به همشهری گفت: با وجود پیگیری‌های فراوان، مدت‌هاست «محمد رادمهر»، فرماندار جاسک، و «سیدمصطفی ذوالقدر»، نماینده شرق استان، به این منطقه محروم نیامده‌اند؛ البته مسئولان از مشکلات این منطقه آگاهی دارند. 

خانی با اشاره به سرکشی تیم‌های سیار مرکز بهداشت جاسک برای ویزیت بیماران و مادران باردار از روستاهای نوگین و گیشدان افزود: بارها با رئیس مرکز بهداشت جاسک که به این منطقه رفت و آمد دارد، گفت‌و‌گو و درخواست آمبولانس کرده‌ایم اما تاکنون مشکل اصلی ما یعنی ضرورت انتقال بیماران اورژانسی حل نشده است. 

وی اضافه کرد: اگر مسئولان درمانی قادر به واگذاری آمبولانس نیستند لااقل ساختمان مرکز جامع سلامت روستای گورسر را تکمیل کنند. 


در انتظار عزم مسئولان

در همین زمینه با رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت‌و‌گو کردیم. دکتر «فاطمه نوروزیان» با ابراز تاسف از شرایط موجود، بیان کرد: مشکل اصلی وضعیت بد جاده‌های این منطقه است. به فرض که آمبولانس به این منطقه بفرستیم باز هم مسافت طولانی و خرابی جاده‌ها می‌تواند موجب آسیب و تلفات انسانی شود. 

وی افزود: این مناطق مشکلات فراوانی دارند و اولویت آن در حوزه بهداشت و درمان است. باید برای حل این مشکل اقدامی کرد. در اولین فرصت موضوع منطقه نوگین و گیشدان جاسک را در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مطرح خواهم کرد.


یک پیشنهاد موقت

علاوه بر مرگ ۷ تن از اهالی نوگین و گیشدان که در هفت سال اخیر رخ داده است، چندی پیش نیز مادر بارداری از روستایی در بشاگرد به‌ دلیل کمبود امکانات درمانی و دوری از بیمارستان و خرابی جاده‌ها جان خود را از دست داد.

 در همین رابطه دکتر «حسین فرشیدی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، پیشنهاد اقامت مادران باردار مناطق دورافتاده بشاگرد و جاسک را مطرح کرد و خواستار انتقال آن‌ها قبل از زایمان به یک مرکز اقامتی شد.

اجرای این راهکار شاید بتواند از فوت مادران باردار جلوگیری کند اما مشکل اصلی یعنی انتقال بیماران و حادثه‌دیدگان اورژانسی مناطق دورافتاده به بیمارستان جاسک و بشاگرد همچنان لاینحل می‌ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید