• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب : 57544
+
-

پساب شهری در کام کشاورزی کرج


خدیجه ستارزاده/ کرج-خبرنگار
گهگاه اخباری مبنی بر آبیاری غیربهداشتی محصولات کشاورزی در کرج به گوش می‌رسد که نگرانی‌های بجایی را برای شهروندان به دنبال دارد. این‌که سبزی و صیفی‌ مورد استفاده مردم، غیربهداشتی و خطرساز باشد مساله‌ای نیست که بتوان به‌راحتی از کنارش رد شد. حل این معضل بزرگ بهداشتی و رسیدگی به سلامتی عمومی یکی از اصلی‌ترین مواردی است که متولیان باید به آن بپردازند. در چنین مواردی انگشت اتهام به سمت کشاورز و همچنین جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش نشانه می‌رود. در حالی که این معضل، نه‌تنها در البرز بلکه در بیشتر شهرهای کشور، ریشه در گسترش شهری به‌ویژه حاشیه‌نشینی و ورود به حریم کشاورزی دارد.
 
پرورش محصولات با آب فاضلاب
یکی از اهالی خیابان ششم غربی در شهرک‌ولیعصر (عج) آق‌تپه با اشاره به زمین‌های کشاورزی این محدوده می‌گوید: این زمین‌ها در بافت مسکونی قرار دارند و کشاورزان با آب فاضلاب خانه‌ها که وارد خیابان می‌شود کاهو و کلم‌های کشت‌شده را آبیاری می‌کنند.محمد ابراهیم‌پور می‌افزاید: علاوه بر آبیاری با آب غیربهداشتی موش، گربه و سگ در این زمین‌ها زیاد دیده می‌شوند و این محصولات اصلا بهداشتی نیستند. اهالی این منطقه که خود از نزدیک چنین وضعی را می‌بینند محصولات این زمین‌ها را نمی‌خرند.  یکی از کشاورزان این منطقه هم می‌گوید: در منطقه مهرشهر و به‌ویژه آق‌تپه کاربری زمین‌ها از سال 42 کشاورزی بود و آب سد کرج و پس از آن هم آب سهمیه‌بندی چاه‌ها از نهری که حتی در سند این زمین‌ها وجود دارد، جریان داشت. در چند سال اخیر توسعه غیراصولی شهرها و حاشیه‌نشینی موجب شده است آب‌های سطحی، آب باقی مانده ازشست‌وشوی حیاط و آشپرخانه از خانه‌ها خارج و به این نهرهای کشاورزی هدایت شود. صادق ترابی می‌افزاید: همه این زمین‌ها چاه دارند و آب آن کاملا سالم و تمیز است، اما آبی که از خانه‌ها خارج و وارد نهر کشاورزی می‌شود آب را آلوده می‌کند.
 
توسعه شهرنشینی در حریم کشاورزی
مدیر جهاد کشاورزی کرج هم با بیان این‌که از گذشته در اطراف شهر کرج، محمدشهر و ماهدشت کشاورزی رواج داشته است، می‌گوید: گسترش شهرنشینی موجب شده است مناطق مسکونی به سمت اراضی کشاورزی پیشروی کنند و هدایت غیراصولی پساب‌های شهری و فاضلاب به قسمت‌های جنوبی شهر و نقاطی که شیب دارد، برای زمین‌های کشاورزی مشکلاتی را ایجاد کرده است. عبدالرضا روشن‌نژاد با اشاره به گسترش مناطق شهری در سال‌های اخیر اضافه می‌کند: نهر‌های کشاورزی منطقه در معرض تهدید اختلاط فاضلاب و پساب‌های شهری با آب آبیاری اراضی کشاورزی هستند و محصولات تولیدی با پساب شهری علاوه بر تاثیر سوء بر سلامت مصرف‌کنندگان موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش مرغوبیت اراضی کشاورزی شده است.  وی دلیل عمده اختلاط پساب‌های شهری و فاضلاب با آب کشاورزی را نبود سیستم‌ جمع‌آوری فاضلاب در منطقه می‌داند و اظهار می‌کند: جهاد کشاورزی با آبیاری اراضی کشاورزی با فاضلاب و پساب شهری مخالف است و به شدت با این رفتار برخورد می‌کند.
 
شهرداری مسئول نیست
فرزین فرشاد، معاون عمران شهردار منطقه 12 کرج، با بیان این‌که شهرداری مسئولیت کنترل آب‌های سطحی و باران را بر عهده دارد، می‌گوید: امر مربوط به فاضلاب شهری بر عهده شرکت آب و فاضلاب است. ساماندهی آبی که به طور غیرمجاز از این خانه‌ها خارج می‌شود بر عهده شهرداری نیست و آب وفاضلاب باید در مورد آن اقدام کند.
 
پیگیری برای تکمیل شبکه فاضلاب
مدیر آبفای کرج می‌گوید: حدود 3 سال است برای اتصال این محدوده به شبکه فاضلاب شهری پیگیریم و مکاتبه‌های لازم را انجام داده‌ایم و آمادگی کامل برای انجام این کار را داریم. شهرام حافظ می‌افزاید: از شهردار منطقه درخواست کردیم معبری برای اجرای شبکه و لوله‌گذاری که مورد نیاز این کار است در اختیار ما قرار دهند، اما هنوز در طرح تفصیلی این مورد آماده نشده است. وی با بیان این‌که تا زمان در اختیار قرار دادن مسیری برای لوله‌گذاری و اجرای شبکه از جانب شهرداری، شرکت آب و فاضلاب مسئولیتی ندارد و نمی‌تواند اقدامی انجام دهد، اظهار می‌کند: باید در ساخت‌وسازها نظارت باشد و با حفر چاه جذبی از ورود آب‌های خانگی به بیرون جلوگیری شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید