• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 7 خرداد 1398
کد مطلب : 57156
+
-

موسم گل‌غلتان

امسال ١٠٠ تن گل محمدی از گلستان‌های سبزوار برداشت می‌شود

آیین
موسم گل‌غلتان

فاطمه رجب زاده|  خراسان رضوی-خبرنگار:


بهار که می‌رسد عطر گل‌هایش، زندگی می‌بخشد. در این فصل آیین‌های بسیاری برگزار می‌شود. کشور ما هم به دلیل پیشینه تاریخی بالا دارای فرهنگ و آداب و رسوم متعددی است. یکی از آیین‌های قدیمی جشن «گل غلتان» است. در این آیین که در مناطق مختلف کشور برگزار می‌شود، نوزادانی که نخستین بهار زندگی خود را می‌گذرانند، در گل می‌غلتانند.

 در شهرستان سبزوار هم به عنوان یکی از مناطق پیشرو استان خراسان رضوی و کشور در زمینه تولید گلاب، همزمان با فصل برداشت گل محمدی، مراسم گلاب‌گیری و جشن «گل غلتان» با همکاری انجمن سفیران گردشگری، در عمارت حجازیان برگزار شد و مورد استقبال شهروندان و مسئولان قرار گرفت.


غلتاندن بدن نوزاد میان گلبرگ‌ها

یکی از شهروندان سبزواری که در این مراسم شرکت داشت، می‌گوید: مشاهده فرایند گلاب‌گیری برای مردم بسیار جذاب است. البته با صنعتی شدن این فرایند کمتر شاهد گلاب‌گیری‌های سنتی بودیم و حالا گلاب‌گیری در حضور مردم و به روش سنتی خاطرات زیادی را زنده می‌کند.

«زهرا نعمتی» با اشاره به جشن «گل غلتان» بیان می‌کند: بر اساس این آیین در صورتی که تولد نوزاد با فصل بهار و زمان رویش گل‌های محمدی مصادف شود، چند تن از زنان فامیل نوزاد را میان پارچه‌ای سفید که گل‌های پرپر شده محمدی میان آن ریخته شده قرار می‌دهند و می‌غلتانند. وی ادامه می‌دهد: این کار غالبا توسط مادر، عمه، خاله یا مادربزرگ انجام می‌شود. مرسوم است که 4 زن هر یک 4 گوشه از پارچه حاوی گل را گرفته و با قراردادن نوزاد در آن و ختم صلوات آیین را انجام می‌دهند. نعمتی می‌گوید: در باور مردم، غلتاندن بدن نوزاد میان برگ‌های گل سبب حفظ طراوت و شادابی او و دور ماندن از بیماری‌های مختلف نظیر حساسیت‌های پوستی می‌شود، همچنین طراوت برگ‌های گل از پوست بدن نوزاد محافظت و کودک را خوشرو و سرزنده می‌کند. 


احیای سنت گلاب‌گیری در سبزوار

مدیرعامل انجمن سفیران گردشگری نیز درباره این مراسم بیان می‌کند: با برگزاری این مراسم، خانه‌های تاریخی در سطح شهرستان فعال می‌شوند، فعالیت آنها استمرار می‌یابد و منحصر به ایام عید نمی‌شود. «مهیار تسبندی» با بیان این‌که انجام اینگونه فعالیت‌های فرهنگی برای شهروندان بسیار جالب است، می‌افزاید: یکی از اهداف برگزاری این مراسم، احیای آیین گلاب‌گیری و عرقیات سبزوار است. این شهرستان از جمله مناطق مستعد در زمینه کشت گل محمدی محسوب می‌شود، اما متاسفانه در سال‌های اخیر این آیین فراموش شده و باید احیا شود. وی معتقد است گلاب و عرقیات از جمله ظرفیت‌های سبزوار هستند که باید به آنها توجه شود. 

مدیرعامل انجمن سفیران گردشگری با تاکید بر این‌که نباید عرقیات کاشان را در سبزوار بفروشند، ادامه می‌دهد: عرقیات سبزوار از از عرقیات کاشان اگر بهتر نباشد در همان سطح است. سبزوار این ظرفیت را دارد که عرقیات شرق کشور را تامین کند و رقیب جدی کاشان باشد. 


توسعه 10 هکتاری سطح زیر کشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار با اشاره به افزایش سطح کشت گل محمدی در این شهرستان می‌گوید: امسال سطح زیر کشت این محصول 70 هکتار است که نسبت به سال گذشته 10 هکتار توسعه کشت گل محمدی داشته‌ایم. «منصور برغمدی» می‌افزاید: در این شهرستان با توجه به شرایط آب و هوایی و ظرفیت خوبی که برای کشت گل محمدی وجود دارد، افزایش سطح کشت این محصول تا 2 هزار هکتار در برنامه چشم‌انداز 5‌ساله جهاد کشاورزی است. به گفته وی امسال حدود 100تن گل از گلستان‌های شهرستان سبزوار برداشت و بخش زیادی از این محصول در شهرستان به گلاب تبدیل خواهد شد. برغمدی با بیان این‌که در حال حاضر 4 واحد صنعتی گلاب‌گیری و 8 واحد گلاب‌گیری سنتی در سطح شهرستان مشغول فعالیت هستند، ادامه می‌دهد: 2 واحد عصاره‌گیری در شهرستان هم در حال احداث است. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار با بیان این‌که گل محمدی از سال دوم برداشت می‌شود و در سال پنجم به اوج برداشت می‌رسد، می‌گوید: از 50 هکتار سطح زیرکشت محصول برداشت می‌شود و میانگین برداشت در هر هکتار 2 تن است. به گفته وی بخشی از گل محمدی در سبزوار به صورت غنچه جمع‌آوری می‌شود و به فروش می‌رسد. این مسئول با بیان این‌که از هر یک کیلوگرم گل محمدی حدود 6 کیلوگرم گلاب تهیه می‌شود، اظهار می‌کند: درصد عصاره گل محمدی در گلاب‌های 2 آتیشه بسیار بالاست و از هر یک کیلوگرم گل، 2 کیلوگرم گلاب تولید می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :