• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 7 خرداد 1398
کد مطلب : 57139
+
-

بازار سرمایه چه جذابیتی برای افراد عادی دارد؟

شاگرد زرنگ‌های بورس‌باز

شاگرد زرنگ‌های بورس‌باز

شبنم سیدمجیدی

شاید شما هنوز برای پس‌انداز خود برنامه‌ای نداشته باشید. شاید نمی‌دانید آن را در کدامیک از بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنید؛ ارز یا طلا بخرید یا اینکه آن را به خانه تبدیل کنید. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگر شرایط اقتصادی متلاطمی نداشته باشیم، بازار ارز و مسکن رشد چندانی نخواهند کرد، اما در عوض بورس محل خوبی برای سرمایه‌گذاری است. اما حواستان باشد با آنکه بازار سرمایه بسیار رو به رشد است، اما برای سرمایه‌گذاری نباید دل را به دریا بزنید و هر چه باداباد بگویید. اول بازار را به دقت بسنجید و حتما آموزش ببینید. مهدی افضلیان -تحلیل گر بازار سرمایه- در این‌باره می‌گوید: این روزها بازار سهام مورد توجه سرمایه‌گذاران و مردم قرار گرفته است، چون این بازار جای رشد زیادی دارد. این تیپ سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را به‌دلیل اینکه امکان دلالی و سفته‌بازی در آن وجود ندارد، انتخاب می‌کنند. به لحاظ ارزشی نیز با توجه به اتفاقات اخیر، این بازار می‌تواند پتانسیل بالای رشد هم داشته باشد.

جذابیت‌های شرکت‌های بورسی
تحلیل‌گر بازار سرمایه با بیان اینکه جذابیت‌های شرکت‌های بورسی از 2جهت مطرح است، می‌گوید: یکی موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌های آنهاست؛ مثلاً وقتی دلار 4برابر شده، قیمت ساختمان‌ها و دارایی‌های آن شرکت هم افزایش یافته است و حالا دارایی‌ها و کالاهای آن شرکت با دلار 14هزار تومانی ارزیابی می‌شود که باعث رشد سهام آنها خواهد شد و موضوع دیگری که برای سرمایه‌گذاران جذابیت ایجاد می‌کند فروش محصولات این شرکت‌ها به‌صورت داخلی و صادراتی است. بخشی از این شرکت‌ها بر مبنای دلار 9هزار تومانی نیمایی فروش دارند. اما رفته‌رفته گپ و فاصله میان نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ نیمایی از بین می‌رود؛ درنتیجه فروش شرکت‌ها افزایش می‌یابد و افزایش سود آنها و افزایش قیمت را در پی دارد. این کارشناس بورس در ادامه با بیان اینکه با توجه به اینها به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه می‌تواند نسبت به بازارهای دیگر ظرفیت رشد بیشتری داشته باشد، می‌گوید: انتظارم از بازار سرمایه بیشتر از بازارهای دیگر است. 

نقص بزرگ بازار سرمایه
افضلیان درباره مشکلات ورود به بازار سرمایه می‌گوید: یک نقص این است که خیلی از افرادی که وارد این بازار می‌شوند شناخت درستی از آن ندارند و تحت‌تأثیر تبلیغات و رسانه‌ها جذب این بازار شده‌اند. آنها حتما باید در ابتدای کار آموزش‌های لازم را ببینند و دست به دامن گروه‌های تلگرامی و... نشوند. او می‌افزاید: قطعا بازار سرمایه هیجان زیادی دارد و هیجان هم در رفتار سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران اثر می‌گذارد. ممکن است بازار در حال رشد باشد. معمولا این دوستان با تعدادی گروه‌های تلگرامی برخورد می‌کنند که آنجا با اهداف خاصی کالاهای خاصی تبلیغ می‌شود و اگر گول این تبلیغات را بخورند، به سادگی سرمایه خود را از دست می‌دهند. یک سرمایه‌گذار در یک روز می‌تواند 5درصد سود یا 5درصد زیان کند. پس اگر 2روز پشت سر هم زیان کند، سرمایه او 10درصد کاهش می‌یابد و خیلی راحت از بازار خارج می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در کنار همه خوبی‌های بازار سهام، طبیعتا بازارهای دیگر ریسک این بازار را ندارند، می‌گوید: هیجانات و نوسانات بازار سرمایه بیشتر است، پس سرمایه‌گذاران قبل از هر کاری باید آموزش ببینند یا در کارگاه‌ها شرکت کنند. البته این به‌معنای موفقیت صددرصدی آنها نیست. در هر کلاس درسی ممکن است عده‌ای مشروط شوند و عده‌ای شاگرد ممتاز باشند. بستگی به‌خود شخص دارد که چطور از آموزش‌ها استفاده کند و آنها را در معاملات خود به‌کار ببرد. جو بازار هیجانی است. یک سرمایه‌گذار درصورتی می‌تواند موفق باشد که هم آموزش ببیند، هم مدیریت سرمایه درست را بلد باشد و هم تحت‌تأثیر جوهای موجود در بازار قرار نگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید