• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 7 خرداد 1398
کد مطلب : 57107
+
-

گیلانی‌ها و ایلامی‌ها خوش‌حساب‌های فروردین 98شدند

نبض اعتماد بازار در استان‌های ایران

بیشترین تعداد چک‌های برگشتی به استان کهگیلویه و بویراحمد و از حیث ارزش مربوط به مناطق آزاد بوده است


بانک مرکزی می‌گوید: در فروردین امسال 9.8درصد از کل چک‌های رد و بدل شده بین شبکه بانکی از حیث تعداد و 10.8درصد از حیث ارزش برگشت خورده است. آمارهای بانک مرکزی حاکی از احیای شاخص اعتماد در بازار دارد به‌گونه‌ای که 525هزار فقره چک به ارزش 58هزار میلیارد ریال در فروردین امسال برگشت خورده که نسبت به اسفند پارسال از حیث تعداد 21.7درصد و از حیث ارزش 40درصد کاهش را نشان می‌دهد.

احمد حاتمی یزد، کارشناس بانکی با اشاره به کاهش تعداد و ارزش چک‌های پاس نشده به کل تعداد چک‌ها می‌گوید: استفاده از چک منطقی‌تر شده است و باید به سمت پرداخت اینترنتی و حواله بانکی حرکت کنیم. او گفت: مدتی است که با تصمیم بانک مرکزی دیگر با پشت نویسی نمی‌توان از چک استفاده کرد، هم‌اکنون با اینکه چک هنوز یک ابزار اعتباری است اما مانند سابق نمی‌توان میان مثلا 10 نفر آن را رد و بدل کرد.این کارشناس بانکی با بیان اینکه هم‌اکنون مصرف چک در دنیا زیاد نیست، گفت: باید توجه داشت که چک وسیله پرداخت است؛ بنابراین می‌توان از پرداخت اینترنتی استفاده کرد یا برای ارقام بزرگ از حواله بانکی یا چک بین بانکی استفاده کرد؛ همانطور که در کشورهایی مانند آلمان و انگلستان انجام می‌دهند. به‌نظر من چک در اقتصاد ما یک ابزار مخرب است چون اکثرا یا توان پرداخت آن را ندارند و یا قصد آن را.

به‌گزارش همشهری، کمترین تعداد چک‌های برگشتی در فروردین امسال مربوط به استان گیلان و از حیث ارزش مربوط به استان ایلام بوده درحالی‌که بیشترین تعداد چک‌های برگشتی به استان کهگیلویه و بویراحمد و از حیث ارزش مربوط به مناطق آزاد بوده است. رشد تعداد چک‌های برگشتی در مناطق آزاد تجاری عمدتا ناشی از نوسان نرخ ارز و افت محسوس معاملات بوده و پس از آن استان‌های کرمان، اصفهان، سمنان، آذربایجان غربی، یزد، اردبیل، هرمزگان، قم و آذربایجان شرقی قرار دارند.

            

       

این خبر را به اشتراک بگذارید