• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55111
+
-

بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده خوزستان

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان: درحال‌حاضر مشغول ارزیابی میزان خسارت‌های واردشده به منازل سیل‌زده هستیم

گزارش روز
بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده خوزستان

با فروکش کردن سیل در شهرها و روستاهای خوزستان و خروج این استان از حالت فوق‌العاده، بازگشت سیل‌زده‌ها به خانه‌ها شروع شده است و اکنون روز به روز بر آمار بازگشت به خانه‌ها و کاهش تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری افزوده می‌شود.به گزارش همشهری، در روزهای نخستین پس از وقوع سیل در استان 92 اردوگاه اسکان اضطراری در حاشیه شهرها و روستاهایی که زیر آب رفته یا در معرض خطر آبگرفتگی بودند، برپا شد و حالا پس از حدود یک ماه تعداد اردوگاه‌ها به ۹ عدد رسیده است.


کاهش تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری

مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر خوزستان در این رابطه با اشاره به کاهش تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری گفت: تعداد این اردوگاه‌ها از 91 به 9 اردوگاه رسیده است. دلیل آن هم عادی شدن شرایط مناطق سیل‌زده و برگشتن مردم به شهرها و روستاهاست.

«محمد خدادادی» اظهار کرد: این 9 اردوگاه در شهرستان‌های باوی، حمیدیه، کارون، شادگان و دشت ‌آزادگان مستقر هستند. وی با بیان این‌که از چهارم فروردین تاکنون ۱۵۶ هزار و ۵۵۶ نفر در اردوگاه‌های اسکان اضطراری اسکان داده شده‌اند، افزود: در حال حاضر 1001 نفر در اردوگاه‌ها ساکن هستند و تعداد ساکنان اردوگاه‌ها هر روز رو به کاهش است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: هم‌اکنون یک اردوگاه در شهرستان باوی در منطقه ویس، 2 اردوگاه در شادگان، 3 اردوگاه در دشت آزادگان، یک اردوگاه در کارون و 2 اردوگاه در حمیدیه مستقر هستند.


بازسازی منازل سیل‌زده پس از ارزیابی خسارت 

حالا پس از بازگشت به خانه، بزرگ‌ترین دغدغه و مشغولیت ذهنی خوزستانی‌ها بازسازی خانه‌هایشان است که در سیل تخریب شده یا آسیب دیده‌اند.مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در این زمینه گفت: بازسازی منازل سیل‌زده شهری و روستایی خوزستان از هفته آینده، پس از ارزیابی میزان خسارت، وارد مرحله اجرایی می‌شود. 

«مسعود انصاریان» افزود: تاکنون 15 هزار و 626 واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب‌دیده از سیلاب فروردین امسال توسط کارشناسان استان‌های معین (کرمان، فارس، البرز، هرمزگان و تهران) ارزیابی شده‌اند که از این تعداد 8450 واحد تعمیری و 1542 واحد نیز تخریبی هستند و باید از نو ساخته شوند.وی گفت: عملیات بازسازی واحدهای مسکونی خسارت‌دیده پس از تشکیل پرونده، تحویل مدارک و عقد قرارداد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند.
انصاریان ادامه داد: تاکنون از مجموع واحدهای مسکونی ارزیابی‌شده 1542 واحد تخریبی روستایی، 8450 واحد تعمیری روستایی، 84 واحد تخریبی شهری و 1112 واحد تعمیری شهری هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان این‌که به هر خانوار خسارت‌دیده 50 میلیون ریال کمک بلاعوض معیشتی و 150 میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود 5 درصد تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: برای بازسازی واحدهای مسکونی روستایی 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی و 100 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌شود که این مبلغ در مناطق شهری 500 میلیون ریال تسهیلات و 120 میلیون ریال کمک بلاعوض خواهد بود.
به گفته وی، واحدهای تجاری روستایی خوزستان که بر اثر سیلاب آسیب دیده‌اند هم 450 میلیون ریال تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی دریافت می‌کنند.

انصاریان با بیان این‌که در حال تهیه مصالح ساختمانی برای شروع عملیات بازسازی منازل شهری و روستایی خوزستان هستیم، ابراز امیدواری کرد که روستاییان برای تشکیل پرونده و تحویل مدارک مورد نیاز به بنیاد مسکن استان مراجعه کنند. مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان افزود: براساس مصوبه هیات دولت، ارائه کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی به سیل‌زدگان خوزستانی بدون در نظر گرفتن وام‌های قبلی روستاییان و ساکنان مناطق روستایی خواهد بود.


هدایت سیلاب اطراف آبادان به سمت خلیج ‌فارس

فرماندار آبادان نیز از ادامه تلاش‌ها برای هدایت سیلاب اطراف آبادان به خلیج فارس خبر داد.«زین‌العابدین موسوی» درخصوص آخرین وضعیت آبادان در پی وقوع سیل اظهار کرد: در حال حاضر در حال هدایت روان‌آب‌ها از سمت تالاب شادگان به خلیج فارس هستیم. این روان‌آب‌ها تهدیدی برای آبادان ایجاد نمی‌کنند و تنها باید از این مسیر عبور کنند.وی افزود: روان‌آب‌هایی اطراف آبادان وجود دارد و در حال هدایت آنها از طریق کالورت‌هایی در جاده آبادان - ماهشهر به سمت خوریات و سپس خلیج فارس هستیم. فرماندار آبادان گفت: با توجه به حجم آب‌ انتظار نمی‌رود که یکی، 2 روزه از این مسیر خارج شود و ممکن است هدایت آن ۱۰ روز زمان ببرد.

موسوی ادامه داد: با توجه به این‌که سال گذشته در آبادان بابت آب شور مشکل داشتیم و آب‌های کنونی شیرین هستند، در حال ذخیره‌سازی آب در کانون‌های ریزگرد هستیم. به گفته این مسئول، تاکنون ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب آب به زمین‌هایی وارد شده است که مدت‌ها بود آب به خود ندیده بودند. 
 فرماندار آبادان گفت: حتی پیش از رسیدن آب به اهواز، ۳۱۵ کیلومتر سیل‌بند در کنار روستاهای آبادان احداث شده بود و اکنون مشکلی از این بابت وجود ندارد. وی افزود: تاکنون یک قطره آب وارد شهر یا روستاهای آبادان نشده است. 
موسوی با بیان این‌که هیچ خطری آبادان را تهدید نمی‌کند، عنوان کرد: در حال حاضر سطح آب نسبت به روزهای گذشته پایین‌تر آماده است. همچنین نهایتا تا پایان هفته این روان‌آب‌ها کاملا هدایت می‌شوند.


فریب ترسالی امسال را نخوریم

اما با وقوع سیلاب‌ در خوزستان، خبرهایی مبنی بر این منتشر شد که خوزستان و نیز کشور از خشکسالی وارد دوران ترسالی شده است.در این میان، بسیاری از مسئولان و کارشناسان این نظریه را رد و تاکید کردند که چنین تصوری کاملا نادرست است و کشور هنوز از دوره خشکسالی خارج نشده است.عضو کارگروه تخصصی علوم و مهندسی آب وزارت علوم در این زمینه گفت: کشور ما از نظر هیدرولوژیکی بین ترسالی امسال و خشکسالی سال گذشته قرار دارد.
«مهدی قمشی» اظهار کرد: سال 97 سال بسیار خشک بود و سال 98 سال بسیار‌تر است؛ بنابراین کشور ما از نظر هیدرولوژیکی دقیقا بین این دو قرار دارد و در برنامه‌ریزی منابع آب نباید فریب خشکسالی سال قبل و ترسالی امسال را خورد. گزینه‌ای که می‌توان در نظر گرفت متوسط وضعیت هیدرولوژیکی است که نه وضعیت امسال و نه وضعیت سال قبل است. 

وی افزود: اشخاصی به دنبال سوءاستفاده از شرایط و ادامه انتقال آب از رودخانه‌های منتهی به استان خوزستان هستند. همچنین، اشخاصی که فکر می‌کنند خشکسالی سال قبل را باید ملاک قرار دهیم، بدون شک بدون توجه به واقعیات گام برمی‌دارند و کشور را به بیراهه می‌برند.این عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: از نظر برنامه‌ریزی منابع آب برای مقاصد توسعه‌ای باید مشخص شود برای چه مقدار آب در کشور باید برنامه‌ریزی صورت بگیرد. به طور مثال، در استان خوزستان آورد آب در یکی از سال‌های خشک 7 میلیارد متر مکعب و در بعضی سال‌های ‌تر 60 میلیارد متر مکعب بوده است که مشخص است نوسان بسیار زیاد دارد. 


جابه‌جایی روستای مگرن 3

در سیلاب‌ فروردین خوزستان که در پی رهاسازی آب سد کرخه رخ داد، برخی از روستاهای مسیر رود کرخه کاملا زیر آب رفتند و به گفته مسئولان دیگر قابل سکونت نیستند. یکی از این روستاها که در شهرستان شوش قرار دارد، مگرن 3 نام دارد و به گفته فرماندار شوش، برای جابه‌جایی این روستای زیر آب رفته زمین تعیین شده و موقعیت جدید آن در نزدیکی محل قبلی است. 

«عدنان غزی» عنوان کرد: ۳۳ روستای شوش در 3 بخش منطقه مرکزی، فتح‌المبین و شاوور در مجاورت 3 رودخانه کرخه، دز و شاوور در معرض آبگرفتگی بودند که دستور تخلیه آنها داده شد. وی افزود: در حال حاضر اهالی روستاهای سیل‌زده شوش به منازل خود بازگشته‌اند و آبگرفتگی روستاها هم رفع شده است.

غزی بیان کرد: تنها روستای مگرن ‌۳ از توابع بخش شاوور در سیلاب اخیر صد درصد زیر آب رفت که اهالی آن فعلا در چادر اسکان داده شده‌اند. فرماندار شوش گفت: در حال حاضر زمینی با مساحت 25 هکتار برای جابه‌جایی این روستا معین شده است تا به‌تدریج کار ساخت خانه برای روستاییان مگرن انجام شود. 


خسارت سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای

از زمان وقوع سیل تاکنون مسئولان مدام خسارت‌های وارد شده به بخش‌های مختلف استان را برآورد و اعلام می‌کنند. اکنون مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خوزستان نیز از خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای استان خبر داده است.
«غلام‌عباس بهرامی‌نیا» گفت: در آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته با توجه به رفع آبگرفتگی در بیشتر جاده‌های خوزستان، برآورد خسارت سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای استان به ۸۵۰ میلیارد تومان رسید.
وی افزود: اطلاعات مربوط به این خسارت‌ها به وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و استانداری ارسال شد که پس از جمع‌بندی این اطلاعات، اعتبار مورد نیاز جبران خسارت‌ها تأمین و ابلاغ می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خوزستان با بیان این‌که بخشی از اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی و بخشی از سوی اعتبارات استانی تأمین خواهد شد، اضافه کرد: برنامه‌‌ریزی و اولویت‌بندی چگونگی جبران خسارت‌ها انجام شده و بعد از تأمین اعتبار و ابلاغ آن، اقدامات اجرایی آغاز خواهد شد.

بهرامی‌نیا درخصوص زمان تأمین اعتبار هم گفت: متولیان امر تأکید دارند که کار تأمین و ابلاغ اعتبار مورد نیاز برای جبران خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های جاده‌ای خوزستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.


برای احداث سد جدید احساسی برخورد نشود

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان طی سخنانی بر این نکته تاکید کرد که برای احداث سد جدید در بالادست سد دز نباید احساسی برخورد کرد. بلکه باید نگاهی فنی و علمی به مقوله سدسازی داشت.
«داریوش بهارلویی» اظهار کرد: آورد رودخانه دز در سال 5/7 میلیارد متر مکعب است و سد دز تنها می‌تواند 2 میلیارد متر مکعب آب را کنترل کند.
وی تاکید کرد: بدون تردید حجم کنترل آب توسط سد نسبت به آورد رودخانه کافی نیست.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: ساخت سد بختیاری می‌تواند به کنترل آب در رودخانه دز کمک کند اما بدون تردید باید به تمامی جنبه‌ها نگاه کرد و صرف این‌که به دلیل رخداد سیل ساخت سد را الزامی بدانیم یا این‌که به طور کلی آن را نفی کنیم، درست نیست.بهارلویی تأکید کرد: محیط زیست، کنترل جریان سیل، رسوب و دیگر مسائل باید در سدسازی مورد توجه قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید