• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 16 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54951
+
-

افسردگی دو برابر شده است

در سال‌های اخیر میزان شیوع افسردگی در ایران افزایش قابل‌توجهی داشته و براساس آمارهای وزارت بهداشت دو برابر شده است. ضمن اینکه افسردگی از نظر بار بیماری‌ها، رتبه چهارم را دارد و براساس پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۳۰ بیماری افسردگی در رتبه دوم بیماری‌ها قرار خواهد گرفت. افسردگی موضوعی است که وزیر بهداشت بارها به آن اشاره کرده است. 
به گزارش وبدا، سعید نمکی می‌گوید: متأسفانه شیوع افسردگی در کشور بالاست و معتقدیم که افسردگی یکی از عوامل رغبت به اعتیاد، خودکشی و خشونت است. ضمن اینکه پریشان‌خاطری و افسردگی یکی از مخاطرات اجتماعی بزرگ کشورهای جهان به‌ویژه ایران است. وی در مراسم افتتاح ۵۰ پروژه بهداشتی و درمانی استان زنجان، درخصوص برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل بیماری‌های روان، گفت: وزارت بهداشت به تنهایی متولی تامین سلامت روان جامعه نیست، بلکه صدا‌و‌سیما با تزریق نشاط بیشتر که رهبر‌معظم‌انقلاب نیز بارها بر ایجاد امید و نشاط و پیشگیری از ناامیدی و یأس در جامعه تأکید کرده‌اند،‌می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد. همه باید به همدیگر کمک کنیم البته در وزارت بهداشت رسیدگی به سلامت‌روان را به‌عنوان اولویت با مشارکت سایر بخش‌ها درنظر داریم تا بتوانیم در آموزش‌و‌پرورش و صدا‌و‌سیما به توسعه نشاط و سلامت روان کمک کنیم.

بسیج ملی کنترل فشار‌خون‌بالا از ۲۷اردیبهشت ماه
وی از آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت‌ماه در سراسر کشور خبر داد و گفت: این طرح با هدف آگاهی مردم از فشار خون اجرا می‌شود؛ چون ۵۰‌درصد از بیماران دارای فشار خون از بیماری خود آگاهی ندارند و وقتی متوجه می‌شوند که با سکته مغزی و قلبی به بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراجعه کرده یا نیاز به دیالیز پیدا می‌کنند. به هر حال کنترل بیماری‌های غیرواگیر به‌ویژه فشار خون نیازمند تغییر شیوه زندگی، تغذیه و افزایش تحرک بدنی در جامعه است و باید مردم را از قاتل خاموش یا همان فشار خون آگاه کنیم و در این صورت می‌توانیم با هزینه اندک، از عوارض بالا جلوگیری کنیم.

راه‌اندازی بیش از ۲هزار تخت بیمارستانی تا پایان سال
نمکی از راه‌اندازی بیش از 2 هزار تخت بیمارستانی در کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: در مناطق مختلف، نیاز به تخت‌های بیمارستانی متفاوت است؛ چون در برخی مناطق، تعداد تخت‌های بیمارستانی بیشتر از حد نیاز است و در برخی مناطق از نظرتخت، با کمبود روبه‌رو هستیم و همکارانم، نیازهای واقعی استان‌ها به تخت بیمارستانی مبنی بر توزیع منطقه‌ای را بررسی می‌کنند چون توزیع عادلانه تخت‌های بیمارستانی در استان‌ها، مهم‌تر از تعداد آنهاست. وزیر بهداشت افزود: در مناطق مختلف کشور، وجود یا ایجاد ۱.۶ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر را از وظایف دولت می‌دانیم و سایر تخت‌های بیمارستانی مورد نیاز توسط بخش‌خصوصی تامین خواهد شد و فضا برای ورود بیشتر بخش‌خصوصی را ایجاد خواهیم کرد، البته این به معنی افزایش پرداختی بیماران نیست، بلکه یارانه‌های لازم را برای مناطق کمتر برخوردار می‌پردازیم تا پرداختی بیماران افزایش پیدا نکند.

این خبر را به اشتراک بگذارید