• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53351
+
-

لبخند امید جامعه علم و فناوری قم به آینده

روح‌الله یارمحمدی|  خبرنگار:


اگرچه در سال جدید با خشم و هیاهوی نزولات آسمانی، ملت ایران با سیل‌های بنیان‌کن دست و پنجه نرم می‌کنند و بیش از یک ماه است که با اخبار ناگواری از اقصی نقاط ایران مواجه می‌شویم، اما شاید در سال گذشته ما با نوع دیگری از سیل مواجه بودیم. سیلی که اقتصاد بدحال ایران را به مرحله اضطرار رساند و سفره‌های کوچک و محدود ایران را درنوردید و کوچک‌تر کرد. اما این، همه ماجرای اقتصاد ایران نیست و گاهی هم روزنه‌های امید و خوش‌بینی در گوشه قلب ملت ایران شکفتن گرفت. 

در همین سال بود که دولت در اشکال مختلف، بسته‌های حمایتی خود از شرکت‌های فناور از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داد. در استان قم این بسته‌های حمایتی با سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری شکل جدی به خود گرفت. «سورنا ستاری» در روزهای جشن چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران با بازدید از 7 شرکت دانش‌بنیان، مواردی چون پرداخت تسهیلات مورد نیاز، استمهال بدهی معوقه و پیگیری تمدید مجوزهای دانش‌بنیانی را پیگیری، بررسی و تصویب کرد. او در ادامه سفرگروه بلندپایه علم و فناوری و حضور در پارک علم و فناوری قم با بازدید و ارزیابی 4 واحد فناور دانش‌بنیان قول مساعدت و پیگیری درخواست‌های آنها را به سبد وعده‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد.

بازدید و حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در پارک علم و فناوری قم به غیر از رونمایی از 3 محصول دانش‌بنیان واحدهای فناور، با قول مساعدت و پرداخت یارانه 5/1 میلیارد تومانی به منظور تکمیل و بهسازی بلوک‌های ساختمان نیمه‌کاره تملک شده پارک به پایان رسید.

ادامه حضور نمایندگان عالی دولت در حوزه علم و فناوری، نشست صمیمی با نخبگان، فرهیختگان و فناوران استان قم بود که ماحصل این گفت‌وگو، بازشدن چتر حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر سر سرآمدان و نخبگان علم و فناوری استان بود.
بخش دیگری از سفر یک روزه مدیران ارشد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که جنبه حمایتی و اعطای تسهیلات داشت به مرکز رشد دانشگاه قم اختصاص یافت که مقرر شد به 42 واحد فناور مستقر در قدیمی‌ترین مرکز علم و فناوری استان از طریق صندوق پژوهش و فناوری کریمه تا مبلغ 2 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود.

با این حال، بسته‌های حمایتی دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان استان به سفر ستاری ختم نشد. در روزهای 6 تا 8 اسفند کارشناسان ارزیابی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بررسی و ارزیابی بیش از 45 شرکت دانش‌بنیان استان قم، نیازها و صلاحیت آنها برای دریافت تسهیلات مصوب را ارزیابی کردند.
جمع‌بندی و حاصل کار این ارزیابی 3 روزه در روز 9 اسفند با حضور رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به ثمر نشست.

«علی وحدت» در سفر یک روزه خود ضمن ملاقات با استاندار قم، با حضور در پارک از 3 واحد فناور جوامع تدبیر سلام، نانوپارس سبز سایان و اندیشه فناوران اطلاعات قرن(آفاق) بازدید کرد و در ادامه در جمع 60 شرکت دانش‌بنیان استان قم وعده حمایت و رفع مشکلات و نیازهای آنها را با تخصیص 5/27 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های واجد شرایط اعلام کرد. هرچند گاهی فاصله وعده تا عمل کش می‌آید و وعده‌ها از حرارت می‌افتند، اما همین حضور حامیان اصلی در میان شرکت‌های فناور و شنیدن دل‌گویه‌های آنها نیز خالی از لطف و برکت نیست. البته تلاش‌ها، دلسوزی‌ها و پیگیری‌های اداری پارک علم و فناوری استان قم به عنوان یکی از متولیان اصلی جامعه علم و فناوری و نیز صندوق پژوهش و فناوری کریمه به عنوان تسهیل‌گر و همراه شرکت‌های دانش‌بنیان استان قم، دست‌یابی به وعده‌های داده شده مسئولان را نزدیک و نزدیک‌تر کرده است و لبخند امید بر لبان جامعه علم و فناوری استان خواهد نشست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید