• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46799
+
-

32 طرح کشاورزی در قم اجرا می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم: بیشترین طرح‌ها مربوط به آب و خاک، شیلات و بهبود تولیدات دامی وگیاهی است

کشاورزی
32 طرح کشاورزی در قم اجرا می‌شود

سید محمدمهدی موسوی|   قم - خبرنگار:


 دهه فجر که می‌رسد تکاپوی نهادهای اجرایی استان برای نشان دادن جلوه‌های خدمت به مردم بیشتر می‌شود. یکی از این نهادها، سازمان جهاد کشاورزی استان قم است که رئیس آن با انگیزه بیان برنامه‌های دهه فجر میزبان خبرنگاران بود.

خبر خوب «محمد رضا طلایی» در این نشست، بهره برداری از 32 طرح کشاورزی در دهه فجر بود. وی اظهارکرد: این طرح‌ها با اعتباری بیش از 121 میلیارد تومان در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود که بر این اساس برای بیش از 470 نفر شغل ایجاد می‌شود. وی با اشاره به جزئیات طرح‌ها گفت: بیشترین طرح‌ها مربوط به طرح‌های آب و خاک با 18 مورد است که میزان اشتغال آنها 244 نفر است و پس از آن، طرح‌های مربوط به بهبود تولیدات دامی با 4 مورد، طرح‌های بهبود تولیدات گیاهی 4 مورد و شیلات و مدیریت صنایع هر کدام 3 مورد است.

طلایی با بیان این‌که مراسم افتتاح این طرح‌ها همزمان با سراسر کشور، 24 بهمن با حضور مسئولان ملی و استانی در قم برگزار می‌شود، اضافه کرد: اعتبارات اختصاص یافته به این 32 طرح از محل آورده دولتی، تسهیلات بانکی و نیز آورده خود سرمایه‌گذاران تأمین شده است.


توسعه کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان این‌که به برکت انقلاب اسلامی و در طول این 4 دهه، دستاوردهای بسیار مهمی در عرصه کشاورزی، دامپروری و بخش‌ها و صنایع وابسته به آن در کشور به دست آمده است، بیان کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب، کشور ما یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات مهم و استراتژیک بخش کشاورزی همچون گندم بود، اما اکنون ما در تولید این محصولات به خودکفایی رسیده و حتی می‌توانیم مازاد نیاز خود را به خارج صادر کنیم.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود محدودیت‌های شدید منابع آبی و البته تحریم‌های دشمن، محصولات کشاورزی ما در عرصه‌های مختلف با بهره گیری از علم روز و به شکل صنعتی تولید شده و حال آن‌که بیشتر محصولات کشاورزی کشور در دوران طاغوت به شکل سنتی و خانواری و آن هم محدود تولید شده است.

طلایی ادامه داد: در حالی که قبل از انقلاب بسیاری از نیازهای غذایی مردم از خارج وارد می شد، اما پس از انقلاب به تدریج ما به خودکفایی تولید محصولات استراتژیک همچون گندم و شکر رسیدیم و وضعیت فعلی ما به گونه‌ای است که دشمنان ملت ایران قادر به تهدید امنیت غذایی ما نیستند.


اجرای روش‌های نوین آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در مناطقی با اقلیم قم در دوران طاغوت، اساساً چیزی به عنوان آبیاری تحت فشار مطرح نبوده اما اکنون فقط در استان قم بیش از 23 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر پوشش روش‌های نوین آبیاری است که با توجه به محدودیت آبی در قم بسیار به صرفه و پربازده است.وی اضافه کرد: در بخش شیلات در حالی که عملاً قم و استان‌های مشابه آن در دوران پیش از انقلاب، جایگاهی در این مقولات نداشته اما امروز بهترین نوع خاویار در قم تولید می‌شود، به طوری که فقط در سال گذشته حدود 150 کیلو خاویار از استان قم صادر شد.طلایی بیان کرد: امسال نیز 3 سایت خاویار در استان به بهره برداری رسید و به این وسیله تعداد این سایت‌ها در قم به رقم 4 رسید.


راهبردهای جهاد کشاورزی

طلایی به تبیین مهم‌ترین راهبردهای سازمان جهاد کشاورزی استان پرداخت و گفت: راه‌اندازی سالانه 100 هکتار گلخانه، سرمایه گذاری روی صنایع تبدیلی و تکمیلی، رشد سطح زیرکشت گیاهان دارویی، مکانیزه کردن تولید دام و طیور و نیز توسعه سطح استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری از جمله این راهبردهاست که افتتاح طرح‌های امسال نیز در این زمینه است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به این‌که مجموع زمین‌های قابل کشت در استان بیش از 105 هزار هکتار است، افزود: مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، 5 هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزاست و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص دارد. وی اضافه کرد: به طور میانگین، سالانه 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، هزار و 208 تن آبزیان و نیز 320 هزار تن محصولات دامی در استان قم تولید می‌شود.


توزیع گوشت ارزان قیمت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره گرانی‌های اخیر در بازار مرغ و گوشت گوسفندی اظهار کرد: البته این مشکل به استان قم اختصاص ندارد و مسائلی چون تحریم‌ها، وضعیت روانی بازار، نبود تعادل در عرضه و تقاضا و غیره در ایجاد و تشدید چنین وضعی تأثیرگذار بوده است.

«محمد رضا طلایی» تأکید کرد: با همه این مسائل و محدودیت‌ها به طور جدی در پی حل یا کاهش این مشکلات در استان هستیم. با بهره‌گیری از روش‌های نوین در خصوص تنظیم بازار و عرضه مناسب محصولات پروتئینی در مراکز عمده فروش قطعاً در آینده نزدیک تا حدودی قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ به نرخ تعدیلی دست خواهد یافت که امیدواریم با نظارت بهتر و عملکرد خود مردم بتوانیم از حجم مشکلات در این بخش بکاهیم.
طلایی اظهار کرد: اکنون به طور متوسط روزانه بین 15 تا 25 تن گوشت مرغ و نیز 5 تا 8 تن گوشت قرمز در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای استان توزیع می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید