• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45386
+
-

دلایل تأخیر در اصلاح قانون بازنشستگان

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان پس از مدت‌ها کش‌وقوس فراوان در مجلس به تصویب رسید و در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی به اجرا گذاشته شد؛ قانونی که ضعف‌های فراوانش، تعریض رهبر معظم انقلاب را در پی داشت. رهبر انقلاب با اشاره به برخی مراجعاتی که به ایشان برای کسب مجوز برای مستثنی شدن برخی مسئولین از این قانون صورت گرفته است، گفتند: «بهترش این است که خود نمایندگان محترم مجلس قانون را جوری ترتیب بدهند و اصلاح کنند که دیگر این اشکالات پیش نیاید، مجبور نشوند که به اجازه رهبری متوسل بشوند.»  در پی این سخنان رهبری تعدادی از نمایندگان مجلس ازجمله رئیس مجلس از اقدامات مجلس به‌منظور اصلاح این قانون خبر دادند. در همین حال، مهدی مقدسی، نماینده مردم اراک در مجلس از تهیه یک طرح دوفوریتی برای اصلاح «قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان» مطابق نظر رهبری خبر داد که طی هفته‌های آینده مطرح خواهد شد. هم‌اکنون قریب به 2 ‌ماه از وعده مجلسی‌ها برای اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌گذرد اما همچنان هیچ طرحی در این زمینه در مجلس مطرح نشده است. سرنوشت این طرح را از مهدی مقدسی جویا شده‌ایم:

 شما 13 آذرماه طی مصاحبه‌ای از تهیه یک طرح دوفوریتی برای اصلاح «قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان» خبر داده بودید؛ این طرح به کجا رسید؟ 
طرح دوفوریتی مورد نظر ما به پایان مطالعات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها موکول شد. هم‌اکنون این طرح در دست مطالعه و بررسی در مرکز پژوهش‌ها قرار دارد، اما واقعیت امر این است که مجلس و نمایندگان به‌دلیل اینکه به‌شدت درگیر بررسی لایحه بودجه هستند، موضوع اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان عملا به بعد از پایان تصویب لایحه بودجه موکول شده است.

 فکر می‌کنید دقیقا چه زمانی مجلس به موضوع اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان خواهد پرداخت؟
احتمالا در اسفندماه بتوانیم طرح دوفوریتی را تهیه و در مجلس مطرح کنیم؛ بستگی به این دارد که بررسی‌ها و مطالعات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها در این زمینه چه زمانی به پایان برسد.

 اصلاحات مورد نظر مجلس برای این قانون شامل چه مواردی می‌شود؟ می‌خواهیم استثناهای این قانون را محدود کنیم و از طرف دیگر تدابیری باید اندیشیده شود تا بتوان از خدمات افرادی که به لحاظ تجربه و مدیریت قابل جایگزین نیستند، استفاده کرد. اما نکته اصلی این است که در نتیجه اعمال اصلاحات، دایره شمول این قانون وسیع‌تر خواهد شد. به‌طور کلی، دنبال این هستیم که در مورد استثناهای ویژه، نیاز به مجوز رهبری نباشد. از طرف دیگر، برای مثال شاهد طیفی از افراد هستیم که عملا بازنشسته هستند اما به‌دلیل اینکه سوابق آنها ثبت نشده است، مشمول قانون نشده‌اند. این موارد باید از طریق درنظر گرفتن برخی مجازات‌ها برای متخلفین در طرح اصلاحی دیده شود تا فضا برای جوان‌ترها باز شود.

 ضعف قانون را قبول داریم

ضعف‌های این قانون و همچنین تعجیلی که در تصویب آن صورت گرفت را قبول دارم، اما مسئله این است که دولت باید این قانون را به‌صورت لایحه به مجلس ارائه می‌کرد. اسناد بالادستی مانند برنامه ششم حکم می‌کرد که این قانون به‌صورت لایحه توسط دولت به مجلس آورده شود. وقتی به‌صورت طرح مطرح می‌شود طبیعی است که نواقصی در آن وجود داشته باشد. امیدوارم در اصلاحیه این قانون پخته‌تر عمل کنیم. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید