• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4492
+
-

به ازای هر 27/1کارمند شهرداری، یک ‌بازنشسته داریم

گفت‌وگو با مصطفی منتظرالمهدی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی شهرداری تهران

گزارش 500صفحه‌ای شهردار تهران از وضعیت گذشته شهرداری، حاوی نکات  زیادی بود که یکی از آنها به شکست صندوق بازنشستگی شهرداری بازمی‌گشت؛ «روند مقایسه‌ای تعداد کسورپردازان به تعداد بازنشستگان نشان می‌دهد که تعداد بازنشستگان پیشی گرفته است و این یعنی شکست صندوق بازنشستگی.»

این آمار باعث شد تا جزئیات مشکلات صندوق بازنشستگی را از مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران پیگیری کنیم. اینطور که مصطفی منتظرالمهدی می‌گوید با تعیین‌تکلیف شدن هیأت مدیره صندوق بسیاری از مشکلات حل می‌شود. او همچنین با بیان اینکه حضور شهردار تهران در جلسه‌های هیأت دولت می‌تواند یک‌فرصت برای رفع مشکلات اینچنینی باشد، به همشهری می‌گوید: «با رایزنی می‌توان از دولت این مجوز را گرفت که بیمه همه 69هزار پرسنل شهرداری به صندوق بازنشستگی پرداخت شود. این‌گونه هم تعادل صندوق درست می‌شود و هم پول کمتری به بیمه تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد.»

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران اضافه می‌کند: «امروز صندوق بازنشستگی شهرداری به ازای هر 1.27کارمند، یک ‌بازنشسته دارد؛ درصورتی که طبق استاندارد جهانی بهترین حالت 7کارمند به یک‌بازنشسته و بدترین حالت، یک‌بازنشسته به ازای 5کارمند است. متأسفانه ساختار غیراستاندارد سالیان گذشته همزمان با افزایش پدیده برون‌سپاری سبب شده که تعداد کسورپردازان به بازنشسته‌ها در اغلب نهادهای دولتی، سازمانی و نیمه‌دولتی نزدیک شده و مشکلات کنونی را ازجمله صندوق بازنشستگی شهرداری شاهد باشیم.» به گفته او این در حالی است که در شهرداری سالانه حدودا 500نفر هم بازنشست می‌شوند.

منتظرالمهدی در پاسخ به این سؤال که پیشنهادتان برای رفع این مشکل چیست، می‌گوید: «ببینید ما نباید اشتباه‌های گذشته‌ را تکرار کرده و جلوی فعالیت‌های اقتصادی صندوق را بگیریم. شورای شهر دوره سوم در سال 88-87مصوب کرد که صندوق بازنشستگی شهرداری به تأمین اجتماعی فروخته شود و با این مصوبه جلوی شرکت‌هایی که صندوق با آنها فعالیت می‌کرد گرفته شد.

در سال 90صندوق منحل شد و 2سال طول کشید تا توانستیم در شورای چهارم این مصوبه را باطل کنیم؛ بنابراین یک‌راه برای خروج سهامداری‌های مختلف است که می‌تواند صندوق را نجات دهد.» منتظرالمهدی در عین حال می‌‌گوید که از یک‌سو همین حالا صندوق بازنشستگی شهرداری تهران خدمات غیرقابل قیاسی با سایر صندوق‌های دیگر ارائه می‌دهد و از سوی دیگر هم اشتباه اینجاست که این صندوق با صندوق‌های اصلی کشور (لشکری، کشوری و تأمین‌اجتماعی) مقایسه می‌شود. او تأکید می‌کند که صندوق بازنشستگی شهرداری یک‌صندوق صنفی از میان 12صندوق‌ (مخابرات، صدا و سیما، نفت، هما، فولاد، صنعت و...) است و باید با آنها قیاس شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید