• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 26 دی 1396
کد مطلب : 4335
+
-

به‌دنبال گزارش 500صفحه‌ای نجفی از تخلف‌های اداری و تخریب شهری در یک دهه گذشته صورت گرفت

احیای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس

مجلس
احیای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس

فرزانه آیینی/ خبرنگار:

 

 بــه‌دنبــال گزارش محمد‌علی نجفی از میراث 10ساله مدیریت محمدباقر قالیباف‌در پایتخت، زمزمه‌های تحقیق و تفحص از شهرداری تهران برای سومین بار از بهارستان به گوش می‌رسد. 2 نفر از اعضای فراکسیون امید به همشهری اعلام کرده‌اند که در مسیر شفاف شدن شرایط مالی و اداری شهرداری تهران و آنچه به شهردار جدید به ارث رسیده است حاضر به همکاری با شورای شهر تهران هستند.

یکشنبه‌ای که رفت، محمدعلی نجفی در آستانه 140روزگی نشستنش بر کرسی شهرداری تهران در گزارشی با نام سند تحویل و تحول شهرداری تهران به شورای شهر از، تخلف‌های اداری و تخریب‌های شهر تهران در یک دهه گذشته پرده برداشت.

این گزارش که در جلسه اخیر شورای شهر تهران قرائت شد طی 48ساعت گذشته بازتاب خبری بسیاری داشته است. این گزارش به درخواست اعضای شورای شهر تهران ارائه شد تا مشخص شود تهران پس از مدیریت یک دهه‌ای محمدباقر قالیباف چه اوضاع و احوالی دارد و میراث بیش از یک دهه شهرداری قالیباف برای تهران چه بوده است ؟

حسابرسی نشدن قریب به 54درصد دارایی‌های شهرداری، خرج قرارداد صوری یک میلیارد و 730میلیون تومانی شهرداری گذشته با ناجا در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، بدهی 52هزار میلیاردتومانی شهرداری تهران، در اختیار قرار دادن 674ملک شهرداری به‌صورت سلیقه‌ای به اشخاص و نهادها، مغایرت 32درصدی پروانه‌ها با طرح‌های تفصیلی، عدم‌مدیریت شهرداری تهران بر سازمان فرهنگی هنری شهرداری و دفن بیش از 66درصد از کل پسماند شهر تهران به روش سنتی از مهم‌ترین سرفصل‌های گزارش 500صفحه‌ای نجفی به مردم پایتخت بود که به گفته نجفی موارد کلی میراث قالیباف برای تهرانی‌هاست و سند اصلی و شرح جزئیات آن محرمانه به شورای شهر ارائه خواهد شد.

گزارشی که پیش و پس از ارائه آن از سوی برخی از منتقدان شهردارتهران به تلاشی برای سیاه‌نمایی و ویرانه‌سازی‌ مدیریتی شهردار قبلی و حلقه مدیرانش تعبیر شد.

به‌رغم نکوهش این گزارش از سوی جمعی ازصاحب‌نظران وابسته به جریان راست و عمدتا مدیران نزدیک به شهردار قبلی اما حالا بحث به مجلس رسیده است و جمعی از نمایندگان بحث به جریان انداختن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را مطرح می‌کنند.

 

 

حمایت فراکسیون امید از شورای شهر

قاسم میرزایی‌نکو، عضو فراکسیون امید با تشکر از شهردار تهران برای اقدامی که در جهت شفافیت برداشته است به همشهری می‌گوید:الان فرصت آن است که شورای شهر تهران که مدارک و اسناد را رسما و علنا دریافت کرده است به‌عنوان مدعی‌العموم وارد شود و به محورهای گزارش آقای شهردار بند‌به بند رسیدگی کند تا مردم در جریان آنچه طی یک دهه اخیر بر شهر تهران گذشته قرار بگیرند.

او می‌افزاید: ما هم در فراکسیون امید اعلام آمادگی می‌کنیم که در این مسیر با اعضای شورای شهر همراه باشیم تا از طریق کمیته مشترک شورای شهر و فراکسیون امید به برداشتن موانع از سر راه رسیدگی به تخلفات انجام شده کمک کنیم.

نماینده دماوند و فیروزکوه با تأکید بر گزارش نجفی که حساسیت بر سر انجام شفافیت در شهرداری تهران را بیش از پیش کرده است، ادامه می‌دهد:من فکر می‌کنم به جریان افتادن مجدد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری الان تأثیرگذارتر خواهد بود و در مسیر شفاف‌سازی‌ می‌تواند مؤثر باشد.

میرزایی‌نکو تأکید می‌کند که اقدامی که باید برای نتیجه‌بخش بودن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران انجام شود این است که طرح مسکوت مانده برخی از دوستان در کمیسیون عمران به کمیسیون شوراها و امور داخلی ارجاع شود تا روند کار تسریع شود.

پروانه مافی، نایب‌رئیس کمیسیون شوراها هم با استقبال از به جریان افتادن مجدد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به همشهری می‌گوید: با توجه به اینکه از مدت زمان رأی نیاوردن تحقیق و تفحص قبلی از شهرداری تهران در مجلس، 6‌ماه گذشته است به لحاظ قانونی مشکلی برای ورود و پیگیری تحقیق و تفحص در مجلس وجود ندارد.

او می‌افزاید:طرح مجدد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را امروز با اعضای فراکسیون امید مطرح می‌کنم و پس از مشورت با آنها نتیجه را اطلاع‌رسانی خواهم کرد که فراکسیون امید تصمیمی برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران دارد یا نه؟ هر چند که اگر هنوز هم نیازی به این تحقیق و تفحص یا همراهی فراکسیون امید با شورای شهر باشد حتما اکثریت مجلس وارد خواهد شد.

طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پیش‌تر در شهریورماه سال گذشته پس از موضوع واگذاری املاک متعلق به این نهاد با تخفیف‌های بسیار به افراد خاص ازجمله برخی اعضای دوره چهارم شورای شهر تهران مطرح شد.

در پی آن جمعی از نمایندگان درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را در 3محور به هیأت رئیسه مجلس ارائه کردند.

«چگونگی تملک اموال واقع در طرح‌ها»، «تغییر کاربری‌ها» و «درآمد شهرداری از فروش املاک و تراکم» محورهای خبرساز این طرح بود.

روند ارائه و اعلام وصول این طرح از سوی هیأت رئیسه هم نزدیک به 4ماه زمان برد، در پی اعلام وصول طرح تحقیق و تفحص در دی‌ماه سال 95کمیسیون عمران به‌عنوان کمیسیون اصلی آن بررسی این درخواست را در دستور کار قرار داد.

محمدجواد فتحی، احمد مازنی، طیبه سیاوشی، محمود صادقی و قاسم میرزایی از نمایندگان عضو فراکسیون امید از موافقان جدی و در مقابل علاء‌الدین بروجردی، عباس گودرزی، مهرداد لاهوتی، عبدالرضا مصری، ‌احد آزادی‌خواه و سیدجواد صادقی‌نژاد از مخالفان جدی تحقیق و تفحص از شهرداری تهران بودند.

اما در نهایت کمیسیون عمران اعلام کرد که با انجام این تحقیق و تفحص به‌دلیل تحمیل هزینه غیرضروری تحقیق و تفحص به مجلس و عدم‌ضرورت در انجام تحقیق و تفحص به‌دلیل اعلام آمادگی شهرداری تهران برای ارائه اسناد مخالف است؛ مخالفتی که بررسی ادله و دلایل آن در جلسه 24اسفندماه گذشته به رأی مجلس گذاشته شد. درهمان جلسه مخالفت کمیسیون عمران با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری از سوی برخی نمایندگان ازجمله محمود صادقی نماینده تهران به لابی‌گری شهرداری تهران با برخی اعضای کمیسیون عمران تعبیر شد. مذاکرات بر سر تأیید یا رد این طرح بسیار داغ و پر تنش بود اما در نهایت بحث تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به رأی مجلس گذاشته شد و نمایندگان با 132رأی موافق، 90رأی مخالف و 5رأی ممتنع از 233نماینده حاضر به رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رأی دادند.

 

 

 

زمزمه‌های دوباره تحقیق و تفحص از شهرداری

رد درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران  در دفعات قبل در حالی صورت گرفت که مقامات قضایی نیز  به برخی از تخلفات در شهرداری تهران اذعان کرده بودند، ازجمله اینکه غلامحسین اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و یکمین نشست خبری‌اش با رسانه‌ها گزارش تخلف شهرداری تهران در واگذاری املاک به خواص را تأیید کرد. رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به لابی سنگین قالیباف با مجلس در رسانه‌ها تعبیر شد و تا مدت‌ها بررسی علل رد این طرح محل نقد و بررسی صاحب‌نظران سیاسی و اجتماعی بود. خرداد‌ماه گذشته و 3‌ماه پس از رأی منفی مجلس به طرح تحقیق و تفحص از شهرداری، مصطفی کواکبیان، نماینده تهران خبر داد که به همراه 8 نفر از نمایندگان مجدداً تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را در دستور کار قرار خواهند داد. زمزمه دوباره تحقیق و تفحص از شهرداری تهران اما خیلی قوت نگرفت وبه‌دلیل بایگانی شدن در کمیسیون عمران چراغ خاموش از دستور کار مجلس خارج شد. حالا که گزارش اخیر شهردار پایتخت،  اسناد بسیاری را ضمیمه ادله منتقدان شهرداری قبلی تهران کرده است، باید منتظر ماند و دید تصمیم نمایندگان برای به جریان انداختن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری بالاخره به نتیجه خواهد رسید یا نه؟

این خبر را به اشتراک بگذارید