• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42331
+
-

جاده های پر تصادف

طبق آمار 8 ماهه امسال، 26 درصد از مصدومان تصادف رانندگان موتورسیکلت بوده‌اند

ایمنی
جاده های پر تصادف

امیر عفاف|  شیراز- خبرنگار:

فارس در زمینه‌های متعددی مانند دستاورد‌های علمی و پژوهشی جایگاه شاخص و درخشانی را در کشور به خود اختصاص داده است. این استان به لحاظ اهمیت فرهنگوران نیز رتبه غرورآمیزی دارد، اما داشتن جایگاه نخست در سوانح ترافیکی و آمار قربانیان ناشی از تصادفات رانندگی نه‌تنها مایه مباهات نیست بلکه به واکاوی بیشتر و رفع دلایل نیاز دارد. در چند سال اخیر اقدامات فرهنگی شایسته و گسترده‌ای را در این حوزه شاهد بوده‌ایم، اما شواهد نشان می‌دهد تصادفات مرگبار و تعداد جان‌باختگان هنوز سهم عمده‌ای در آمار مرگ و میرهای فارس دارند.


آمار نگران‌کننده حوادث ترافیکی

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز که به عنوان تنها مرکز جراحی آسیب‌دیدگی ناشی از حوادث در جنوب کشور به بیماران خدمات ارائه می‌دهد، با اعلام این خبر که تعداد مراجعان تصادفی از ابتدای امسال تا پایان آبان 10 هزار و 600 نفر بوده است، می‌گوید: بالغ بر ٧ هزار و ٧٠٠ نفر از مصدومان حوادث ترافیکی مرد و بقیه زن بوده‌اند.

دکتر «سید امیررضا مصباحی» با بیان این‌که 7 هزار و 500 مصدوم تصادفی با اورژانس به بیمارستان انتقال داده شده‌اند، می‌افزاید: 2 هزار و 800 مصدوم با وسیله نقلیه شخصی و بقیه توسط ستاد هدایت اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیگر شهرستان‌های فارس و استان‌های همجوار به بیمارستان شهید رجایی منتقل شده‌اند.

وی با اعلام این‌که 2 هزار و 800 نفر از مصدومان حوادث ترافیکی را رانندگان موتورسیکلت شامل می‌شوند، اضافه می‌کند: طبق آمار 8 ماهه امسال 26 درصد از بیماران تصادفی رانندگان موتورسیکلت بوده‌اند.مصباحی ادامه می‌دهد: از کل مراجعان تصادفی 2 هزار و 700 مصدوم سرنشین خودرو، 2 هزار و 200 مصدوم راننده خودرو، 800 مصدوم سرنشین موتورسیکلت و 2 هزار و 100 مصدوم عابر پیاده بوده‌اند.

وی در خصوص استفاده صحیح از موتورسیکلت و ضرورت رعایت جوانب احتیاط برای تردد با این وسیله نقلیه هشدار می‌دهد و می‌گوید: طبق بررسی‌های به عمل آمده، موتورسیکلت‌ها در 48 درصد از تصادفات نقش دارند که آمار قابل توجهی به شمار می‌رود.مصباحی اضافه می‌کند: عمده قربانیان تصادفات موتورسیکلت زیر 30 سال داشته‌اند.


تصادفات مرگبار

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز به آمار فوتی‌های این بیمارستان اشاره می‌کند و می‌گوید: تعداد بیماران فوتی این بیمارستان در 8 ماهه ابتدای امسال 268 مورد بوده است که 175 نفر از آنان را مصدومان حوادث ترافیکی تشکیل داده‌اند.

مصباحی با تاکید بر این‌که آمار فوتی‌ها بیش از این تعداد است، می‌افزاید: برخی از مصدومان در مسیر انتقال به بیمارستان علائم حیاتی خود را از دست داده و در آمار فوتی‌ها شمارش و ثبت نشده‌اند.

وی در خصوص تعداد قربانیان حوادث ترافیکی ابراز تاسف می‌کند و ادامه می‌دهد: آمار مراجعان این حوادث در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 3 تا 4 درصد افزایش داشته است.
این مسئول که در ستاد حوادث ترافیکی استان نیز عضویت دارد، سهل‌انگاری رانندگان را دلیل عمده حوادث ترافیکی می‌داند و اضافه می‌کند: نواقص و کیفیت بد راه‌ها و خودروها از دیگر علل بروز تصادفات ترافیکی است.


کاهش آمار قربانیان سوانح ترافیکی 

مدیرکل پزشکی قانونی فارس نیز در خصوص آمار قربانیان سوانح ترافیکی می‌گوید: در 7 ماه ابتدای امسال 865 نفر بر اثر تصادف رانندگی جان باخته‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 4/6 درصدی داشته است. «سعید غلامزاده» می‌افزاید: طبق آمار 7 ماهه تعداد زنانی که در سوانح ترافیکی فوت کرده‌اند 188 نفر و تعداد مردان 677 نفر بوده
 است.

وی با اشاره به این‌که 192 نفر در سوانح ترافیکی درون‌شهری در استان جان خود را از دست داده‌اند، بیان می‌کند: تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات برون‌شهری فارس در 7 ماه اول سال جاری 673 نفر اعلام شده که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.غلامزاده با یادآوری این‌که تعداد کل مصدومان ناشی از سوانح ترافیکی فارس در سال گذشته 14 هزار و 969 نفر بوده است، می‌گوید: این تعداد در سال جاری به 15 هزار و 866 نفر رسیده و نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است.


صدور 6 هزار برگه جریمه در روز

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شیراز از ثبت روزانه 6 هزار برگه جریمه برای رانندگان متخلف خبر می‌دهد و می‌گوید: با این‌که آمار تصادفات در 8 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 22 درصد کاهش یافته است، اما همچنان برخی از رانندگان این کلان‌شهر به قوانین بی‌توجهند.
سرهنگ «فرج‌الله موسوی» اضافه می‌کند: از تعداد 6 هزار برگه جریمه صادرشده بیش از هزار و 500 قبض توسط خودروهای دوربین‌دار پلیس و مابقی از طریق ماموران و دوربین‌های سطح شهر به ثبت می‌رسد.

وی با بیان این‌که بیشترین قبض‌های صادرشده مربوط به خودروهای سواری و اتوبوس‌های درون‌شهری است، ادامه می‌دهد: با توجه به طرح‌های ترافیکی که هر روز در شهر اجرا می‌شود، بیشتر تخلفات از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت و اعمال قانون می‌شود.
موسوی وجود ترافیک در محورهای شهر صدرا را حائز اهمیت توصیف می‌کند و می‌افزاید: آمارها نشان می‌دهد که بیشتر تصادفات و تخلفات در حوالی این منطقه رخ می‌دهند که مسئولان باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید