• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219415
+
-

موتورسواران اولین قربانیان تصادف‌ها

یادداشت
موتورسواران اولین قربانیان تصادف‌ها

سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور؛ رئیس پلیس راهور تهران

47درصد تصادفات منجر به فوت در 10‌ماه گذشته مربوط به موتورسیکلت‌سواران است و 73درصد از این قربانیان در بیمارستان فوت کرده‌اند. پیامی که از این آمار دریافت می‌کنیم نشان می‌دهد اگر موتورسیکلت سوار کلاه ایمنی استفاده کند، احتمال بیشتری دارد که از مرگ نجات یابد. طرح انضباط‌بخشی به تردد موتوسیکلت‌سواران را از 18دی‌ماه شروع کرده‌ایم که به طرح 10معروف شد؛ زیرا 10راهکار انضباط‌بخشی در آن دیده شده است. بخشی از این روش‌ها اکنون آغاز شده که شامل کنترل خطوط ویژه، توقیف ساعتی، توقیف با کفی و آشکار‌سازی‌ چراغ موتورسیکلت‌ها می‌شود.
در 4‌ماه اخیر تصادفات منجر به فوت 22درصد نسبت به 4‌ماه قبل از آن کاهش پیدا کرده بود، ولی از 18دی‌ماه و در مدت اجرای طرح حدود 2درصد کاهش مرگ‌ومیر موتوسواران را داشتیم. بیشتر فوت موتورسیکلت‌سواران در بزرگراه‌ها و در تقاطع‌ها در ساعات خلوت رخ می‌دهد. ۱۵میلیون و ۴۹۰هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند. از این تعداد ۴میلیون و ۵۷۰هزار دستگاه موتورسیکلت در پایتخت تردد دارند. وقتی یک شهروند صبح سوار موتورسیکلت می‌شود و از خانه بیرون می‌آید، خانواده او امید دارند که این شخص شب به خانه بازگردد. خیلی از این موتورسیکلت‌سواران به مقصد ادارات، مراکز آموزشی، مراکز نظامی و مانند آن حرکت و درون پارکینگ آنها توقف می‌کنند. از مدیران این مراکز می‌خواهیم که حداقل موتورسوارانی که پلاک مخدوش دارند یا از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند را به درون مجموعه خود راه ندهند. در 22بهمن نمایندگان برخی ادارات به پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ می‌آمدند تا با فعالیت‌های این اداره درباره کنترل ترافیک آشنا شوند. ما در این روز کسانی که کلاه ایمنی نداشتند را به ساختمان خود راه ندادیم. کلاه‌ایمنی، پلاک موتورسیکلت و کلاه ایمنی برای موتورسواران از مهم‌ترین نکات ترافیکی در تهران است که خانواده‌ها هم در نهادینه‌کردن آن نقش دارند تا میزان مرگ‌ومیر بر اثر تصادف کاهش پیدا کند.
ما هیچ‌وقت بدون برنامه نبوده‌ایم و پلیس راهور تهران بزرگ همیشه برای اجرای طرح‌های مختلف ترافیکی برنامه‌های ویژه‌ای داشته است. برای ساماندهی ترافیک‌ماه آخر سال، طی جلساتی که با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار کردیم، با شهرداری مناطق 11، 12و 16کارگروهی تشکیل دادیم و گلوگاه‌ها و نقاط پرمراجعه شناسایی شده‌اند تا با استقرار نیرو در ساعت اوج ترافیک بتوانیم جریان رفت‌وآمد را کنترل کنیم؛ حتی از نیرو‌های ستادی هم برای امور اجرایی استفاده و بعد‌از‌ظهر‌ها این نیرو‌ها را به نقاط حساس اعزام می‌کنیم.
در روزهای پایانی سال شاهد افزایش تردد در سطح معابر هستیم. شاهد این مدعا تغییرات ترافیکی است که از ۲۰ بهمن شروع شده و بار ترافیکی صبحگاهی ما حتی تا ظهر هم ادامه دارد؛ درحالی‌که در حالت عادی ساعت ۹ صبح این بار تخلیه می‌شد. اکنون شهر تهران به‌عنوان پایتخت مقصد خیلی از سفرهاست. بیشترین ورودی به تهران از سمت غرب پایتخت است و بسیاری از مردم از شهرهای اطراف سفرهای روزانه به این کلانشهر دارند. برنامه‌ریزی خوبی برای انضباط‌بخشی و تسهیل تردد ایام پایانی سال انجام شده و نیروهای ما در بازار تهران و منطقه ۱۲، خیابان شوش و بازار نازی‌آباد و اماکن تجاری مستقر می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید