• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39141
+
-

پرچم بالاست؟

چند روزی از باز‌شدن پرچم‌های بزرگ ژاپن توسط هواداران تراکتورسازی در بازی با پرسپولیس می‌گذرد اما این غائله هنوز نخوابیده و حرف و حدیث‌ها در مورد آن ادامه دارد. به هر حال اتفاقی که رخ داده نه‌تنها در ایران، بلکه در ژانر بین‌المللی هم نادر است و به همین دلیل بحث‌برانگیز‌شدن آن دور از انتظار نبود. به همین بهانه معروف‌ترین جنجال‌ها و حاشیه‌های فوتبال ایران را که مربوط به پرچم‌های ملی می‌شود با هم مرور می‌کنیم.

   لوگوی کاشیما یا پرچم ژاپن؟
یکی از برکات صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا این بود که یک‌بار برای همیشه، بی‌پرواتر از گذشته بحث تمایز مسابقات ملی و باشگاهی باز شد و برای مردم جا افتاد که قرار نیست هواداران همه تیم‌ها از موفقیت باشگاه هموطن‌شان در مسابقات بین‌المللی خوشحال شوند. این یکی از غلط‌های فاحش و همیشگی فوتبال ایران بود که خوشبختانه ویرایش شد. در عین حال اما باید یادمان باشد از آن طرف بوم هم سقوط نکنیم. خوشحالی از پیروزی کاشیما و حتی تشویق این تیم اشکالی ندارد، اما گشودن پرچم یک کشور بیگانه و پناه‌گرفتن زیر آن با هیچ متر و معیاری پذیرفتنی نیست. مثلا یک هوادار استقلال تهران در بازی با استقلال خوزستان پرچم کاشیما را به ورزشگاه غدیر اهواز برد و مشکلی پیش نیامد، اما بحث پرچم ملی واقعا فرق می‌کند. موضوع مثل این است که آرژانتینی‌ها بعد از پیروزی 7بر یک آلمان برابر برزیل، با پرچم آلمان جشن بگیرند. قطعا می‌دانیم که چنین اتفاقی امکان‌پذیر نیست. آن شب آرژانتینی‌ها بسیار خوشحال بودند، اما مردم هر کشور فقط یک پرچم ملی دارند و خلاص.

   چند وصله ناجور
پیش از این در مواردی نادر، پرچم‌های ملی آذربایجان و ترکیه هم در ورزشگاه‌های تبریز گشوده شده بود. این اقدام البته توسط تعداد معدودی عنصر موذی و فرصت‌طلب و به قصد ایجاد تفرقه انجام شد که واکنش‌های منفی سراسری به‌دنبال داشت. خبرگزاری فارس در حاشیه بازی اخیر تراکتورسازی با پرسپولیس هم به باز و بسته‌شدن یک پرچم آذربایجان در ورزشگاه آزادی اشاره کرده بود.

   غائله فرهاد مجیدی
در جشن قهرمانی الوصل امارات که سال‌ها پیش برگزار شد، مسئولان این باشگاه دور گردن همه بازیکنان تیم، پرچم ملی امارات انداختند که فرهاد مجیدی هم از این قاعده مستثنی نبود. انتشار این عکس در ایران بازتاب منفی زیادی پیدا کرد اما مجیدی سال‌ها بعد پس از قهرمانی با الغرافه در لیگ قطر، پرچم ایران را به‌دست گرفت تا تصویر تاریخی‌اش را اصلاح کرده باشد.

   گیر عجیب به رادو
بعد از قهرمانی پرسپولیس در لیگ شانزدهم، بوژیدار رادوشوویچ هم به رسم معمول همه بازیکنان جهان قصد داشت با پرچم ملی کشور خودش در مراسم حاضر شود، اما مسئولان سازمان لیگ مانع از این کار شدند. ایجاد مزاحمت برای یک بازیکن خارجی در مسیر باز کردن پرچم کشورش، یکی از شاهکارهای فوتبال ایران بود که حاشیه‌های زیادی به پا کرد. موضوع زمانی عجیب‌تر شد که سعید فتاحی مدعی شد هیچ کجای دنیا بازیکنان خارجی از پرچم ملی خودشان در جشن قهرمانی استفاده نمی‌کنند؛ فکتی غلط که کاربران اینترنتی با انبوهی از تصاویر بین‌المللی آن را رد کردند! به هر حال بعد از این انتقادها استفاده از پرچم کرواسی توسط کروات‌های پرسپولیس در جشن قهرمانی لیگ هفدهم آزاد شد.

   این شوخی کسی را آزار نمی‌دهد
اما با همه اینها در ایران نمونه‌ای از استفاده از پرچم کشور خارجی داریم که کسی را آزار نمی‌دهد؛ نوعی شوخی که همه با آن کنار آمده‌اند. داستان در مورد هواداران صنعت نفت آبادان است که از سال‌ها پیش پرچم برزیل را به نماد تیم‌شان تبدیل کرده‌اند و معتقدند که برزیل بخشی از خاک آبادان است! رویکرد فانتزی آبادانی‌ها در این مورد بوی طعنه و تفرقه نمی‌دهد و طبعا هیچ‌وقت هم جنجالی نشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید