• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36231
+
-

استراتژی رعب

راهبرد و شیوه کار 2حزب دمکرات و جمهوریخواه درانتخابات سرنوشت‌ ساز کنگره آمریکا چیست؟

گزارش1
استراتژی رعب


جواد نصرتی/ خبرنگار
 دونالد ترامپ و جمهوریخواهان، با نزدیک‌شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا، استراتژی هجومی خود را با شدت بیشتری پیگیری می‌کنند و امیدوارند با ترساندن جامعه محافظه‌کاران آمریکایی از ورود مهاجران، تعداد بیشتری از آنها را پای صندوق‌های رأی بیاورند.

این استراتژی که مبنای آن دامن‌زدن به رعب و وحشت نسبت به مهاجران در جامعه آمریکایی است، از نظر برخی ‌شمشیر دولبه‌ای است که می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای ترامپ داشته باشد. با این حال، نه‌تنها جمهوریخواهان در ایالت‌های زیادی به این استراتژی چسبیده‌اند، که حتی دمکرات‌ها هم ناگزیر به تغییر استراتژی شده و حالا آنها هم امیدوارند با استفاده از فضایی که ترامپ و هم‌حزبی‌های تندرواش درباره مهاجران به راه انداخته‌اند، در انتخابات پیش‌رو به موفقیت برسند. در مقابل عقلای جمهوریخواه که از مدت‌ها پیش قصد داشتند شکوفایی اقتصادی در دوران ترامپ را به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاویز خود در کارزار تبلیغاتی برجسته کنند، دمکرات‌ها براساس نظرسنجی‌هایشان، مانور زیادی روی خدمات درمانی می‌دادند و امید زیادی داشتند با استفاده هوشمندانه از بزرگ‌ترین ضعف دولت ترامپ در سیاست داخلی، آرای خود را بالا ببرند.

افراطی‌شدن رویکرد ترامپ که با نژادپرستی هم همراه است و استفاده از ترفند ترساندن رأی‌دهندگان به امید کشاندن آنها به پای صندوق‌های رأی، هرچند فضای انتخاباتی را تا حدی به نفع آنها تغییر داده اما در جامعه و حتی حزب جمهوریخواه تفرقه ایجاد کرده است.


کاروان وحشت
ترامپ و همفکران او، به‌صورت مشخص از حرکت کاروان بزرگی از مهاجران به سمت مرزهای جنوبی آمریکا استفاده انتخاباتی می‌کنند و با بزرگ‌نمایی این کاروان و ارائه اطلاعات نادرست درباره آن، جامعه مخاطب خود را که عموما محافظه‌کاران مردد هستند، برای حضور در پای صندوق‌ها ترغیب می‌کنند. در این شرایط است که «کاروان»، به کلید‌واژه تبلیغات نمایندگان جمهوریخواه تبدیل شده و عملا هیچ ویدئوی تبلیغاتی‌ای از طرف آنها تولید نمی‌شود که درباره وارد‌شدن مهاجران به آمریکا هشدار ندهد.

به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ تمام تمرکز انتخاباتی خود را بر این موضوع گذاشته ‌که مهاجران، ‌خطری برای آمریکا هستند و اقدامات عجیبی هم که در این‌باره انجام داده، ‌در همین راستاست. او برای مقابله با این کاروان، که اکنون صدها مایل دورتر از مرزهای آمریکاست و هفته‌ها بعد به این مرزها خواهد رسید، بیش از 5هزار نیروی نظامی اعزام کرده و چهارشنبه اعلام کرد که ‌اگر لازم باشد، تعداد این نیروها را به 15هزار نفر - 3برابر نیروهایی که هم‌اکنون در عراق علیه داعش می‌جنگند- افزایش خواهد داد. او شب چهارشنبه، ویدئویی نژادپرستانه را در توییتر منتشر کرد که در آن عملا دمکرات‌ها متهم شده‌اند که توطئه می‌کنند تا مهاجران آمریکای مرکزی وارد خاک آمریکا شوند و به کارهایی از قبیل کشتن پلیس‌ها دست بزنند.
این ویدئو، با استقبال زیادی از سوی هواداران ترامپ مواجه شده و یک منبع از درون کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفته است که استراتژی هجومی ترامپ و مشخصا این ویدئوی تبلیغاتی، توانسته فضا را به نفع رئیس‌جمهور و همفکران او تغییر دهد. این منبع به سی‌ان‌ان گفته است: «این ویدئو به خوبی جواب داده است. حالا به جای خدمات درمانی، همه درباره آن صحبت می‌کنند.»


 تفرقه بینداز و حکومت کن
این رویکرد هجومی البته مخالفان بسیار زیادی دارد. ترامپ، ‌از مدت‌ها پیش و به‌خصوص اخیرا در مواردی مانند ارسال بسته‌های پستی انفجاری به منتقدانش (افرادی مانند باراک اوباما و هیلاری کلینتون و دیگر چهره‌های شاخص دمکرات) متهم بوده است که رویکردی ملی ندارد و با ترجیح‌دادن منافع جناحی به منافع ملی، شکاف در جامعه را بیشتر می‌کند. این ویدئو و این رویکرد انتخاباتی، حالا نه دمکرات‌ها که حتی برخی از جمهوریخواهان را وادار به واکنش کرده است. کارلوس کوربلو، نامزد جمهوریخواهان در ایالت فلوریدا، این تبلیغ ویدئویی را بخشی از «استراتژی تفرقه بینداز و حکومت کن» خوانده است. او پنجشنبه صبح به سی‌ان‌ان گفت: «امیدوارم این استراتژی جواب ندهد. امیدوارم چنین استراتژی‌هایی در کشور ما شکست بخورند.»


شمشیر دولبه استراتژی ترس
در پیش گرفتن این استراتژی هجومی و نژادپرستانه، شاید دمکرات‌ها را مجبور به کنارگذاشتن خط اصلی تبلیغاتی خود -تأکید بر خدمات درمانی- کند و یک پیروزی موقت برای ترامپ و جمهوریخواهان تندرو به‌حساب بیاید اما می‌تواند نتایج معکوسی هم به همراه داشته باشد. هرچه ترامپ و هم‌حزبی‌هایش افراطی‌تر رفتار کنند و اتهام‌های بی‌اساس سنگین‌تری را متوجه دمکرات‌ها کنند، پایگاه رأی آنها و افراد مستقلی که تفکرات لیبرالی دارند، دلایل بیشتری برای حضور در پای صندوق‌های رأی پیدا می‌کنند. افراطی‌شدن جمهوریخواهان و مطرح‌کردن چنین ایده‌های تفرقه‌افکنانه‌ای، قطعا سلبریتی‌های دمکرات (بازیگران سینما، مجری‌های مشهور تلویزیون، شخصیت‌های سیاسی بانفوذ) را هم بیش از گذشته بسیج خواهد کرد و آنها در این روزها فعالیت‌های خود برای تشویق مردم برای حضور در انتخابات را افزایش خواهند داد.  این استراتژی چنان افراطی است که حتی برخی جمهوریخواهان، به‌خصوص در ایالات و مناطقی که تمایلات سیاسی متعادل‌تر است، ‌از آن دوری می‌کنند.

بازی جمهوریخواهان با آتش، همانقدر که طرفدارانشان را پای صندوق‌های رأی می‌کشاند، دمکرات‌ها را هم مصمم به حضور در انتخابات می‌کند.

  چه‌کسی برنده خواهد شد؟
با نزدیک‌شدن به سه‌شنبه، روز برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا، رقابت بین دمکرات‌ها و جمهوریخواهان به‌شدت افزایش یافته است. هر دو جناح، ‌برای تک‌تک کرسی‌ها به سختی می‌جنگند اما برخی نظرسنجی‌ها، چشم‌اندازی از نتایج ارائه کرده‌اند. براساس چند نظرسنجی، دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان، اکثریت را از جمهوریخواهان پس خواهند گرفت اما در سنا، نه‌تنها اکثریت در اختیار جمهوریخواهان باقی خواهد ماند که آنها، یک کرسی بیشتر هم به‌دست خواهند آورد. با این حال، با توجه به نزدیکی رقابت در تعداد زیادی حوزه، می‌توان از حالا در انتظار یک انتخابات داغ نشست.

این خبر را به اشتراک بگذارید