• یکشنبه 4 آذر 1403
  • الأحَد 22 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 24
یکشنبه 17 دی 1402
کد مطلب : 214778
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1jP53
+
-

صادرات، استراتژی‌اصلی‌دانش‌بنیان‌ها

از آنجا که ملاک ارزیابی دانش‌بنیان‌ها میزان فروش تعیین شده است بازاریابی خارجی پایه توسعه این شرکت‌ها خواهد بود

گزارش
صادرات، استراتژی‌اصلی‌دانش‌بنیان‌ها

عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

پس از آنکه در مردادماه، ویژگی‌های سطح‌بندی دانش‌بنیان‌ها تغییر کرد، صادرات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های این شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفت. یازدهمین نمایشگاه ایران ساخت با عنوان «تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته» علاوه بر پذیرای مشتریان خارجی این حوزه خاص،  محلی برای پیگیری توافقنامه‌ها و تفاهمنامه‌های پیشین هم بود. به‌عبارت دیگر، شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در نمایشگاه‌ها، ازجمله نمایشگاه‌های ایران‌ساخت می‌توانند با جذب مشتریان بالقوه، در رتبه‌بندی جایگاه خود را بهبود بخشند.

تجهیز آزمایشگاه‌های افغانستان و عراق
نشست‌های (B2B(Business-to-Business یکی از راهکارهای برقراری ارتباط بین دانش‌بنیان‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی است که در یازدهمین دوره نمایشگاه ایران‌ساخت مورد توجه قرار گرفت. هیأت‌ها و شرکت‌های افغانستانی و عراقی با دانش‌بنیان‌های ایرانی وارد تعامل شدند که امید می‌رود بسیاری از این تعامل‌ها به خرید محصول یا راه‌اندازی خط تولید منجر شود.

ارزآوری تجهیزات آزمایشگاهی
یکی از صنایع ارزآور و ثروت‌آفرین در دنیا تجهیزات و مواد آزمایشگاهی است. عمادالدین عسگریه که برگزاری نشست‌های نمایشگاه را عهده‌دار بود، از بازدید هیأت‌های مختلف خبر داد و گفت: این هیأت‌ها از حوزه‌های مختلفی چون آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، کشاورزی، صنعتی و شیمیایی، آزمایشگاه‌های حوزه ساخت‌وساز، کنترل کیفی، آزمایشگاه‌های پزشکی و سلامت، بخش تحقیق و توسعه و آزمایشگاه‌های مرتبط با این بخش بودند.

پزشکی؛علاقه‌مندی همسایه‌ها
مواد و تجهیزات آزمایشگاهی حوزه پزشکی هم تقاضای بالایی دارد و هم می‌تواند سطح دانش‌بنیان‌های ایرانی را ارتقا دهد. این تقاضا امسال از سوی شرکت‌های عراقی و افغانستانی مشهود بود. مهدی آرمان، مدیر بخش B2B نمایشگاه ایران‌ساخت با اشاره به اینکه امسال به‌دلیل تعطیلات سال میلادی شاهد حضور کشورهای کمتری بودیم، می‌گوید:  عراقی‌های حاضر بیشتر در حوزه‌های پزشکی فعالیت داشتند. 2شرکت در حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی و 2شرکت در حوزه کنترل کیفیت فعالیت دارند.

ازبکستان؛ مهمان ویژه
شاید بتوان ازبکستان را مهمان ویژه نمایشگاه ایران‌ساخت امسال دانست. دانش‌بنیان‌های ایرانی در نمایشگاه هفته نوآوری ازبکستان توافق‌هایی در حوزه کشاورزی و پهپادهای این صنعت انجام داده‌اند. هیأت ازبکستانی به همراه سفیر کشور خود در ایران ضمن پیگیری توافقنامه‌های پیشین، با حدود 20 دانش‌بنیان ایرانی مذاکره کردند تا از محصولات فناورانه آنها بهره ببرند. سفیر ازبکستان در بازدید از نمایشگاه ایران‌ساخت، کشاورزی و نساجی را ۲حوزه اولویت‌دار کشورش برای همکاری با ایران عنوان کرد و از برنامه‌ریزی برای افزایش همکاری‌های فناورانه با ایران تا یک‌میلیارد دلار خبر داد. فریدالدین نصریوف، به سطح معامله 500میلیون دلاری طی سال2023 در حوزه‌های مختلف فناوری اشاره کرد و از هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری در سال2024 خبر داد.

معیارهای جدید دانش‌بنیان‌ها
مرداد گذشته، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری معیارهای جدیدی را برای دانش‌بنیان‌شدن شرکت‌ها اعلام کرد. این سطح‌بندی جدید که به‌معنای ثروت‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها و عبور از علم به ثروت بود، دانش‌بنیان‌ها را که اکنون تعدادشان به 9496شرکت رسیده است، برای فروش ارزی و ریالی به تکاپو انداخت.
نوپا: تعدادشان اکنون 6759شرکت است. این دانش‌بنیان‌ها اظهارنامه مالیاتی ندارند و براساس آخرین اظهارنامه مالیاتی خود کمتر از 50میلیارد ریال درآمد عملیاتی دارند.
فناور: تعداد آنها اکنون 807شرکت است و به شرکت‌هایی گفته می‌شود که در آخرین اظهارنامه خود بیش از 50میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته باشند و سهم فروش دانش‌بنیان آنها بیشتر از 50درصد باشد.
نوآور: اکنون 1930شرکت از این گروه در حال فعالیت هستند. آنها در آخرین اظهارنامه مالیاتی خود بیش از 50میلیارد ریال درآمد عملیاتی دارند و سهم فروش دانش‌بنیان آنها کمتر از 50درصد است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید