
شهردار اسلامشهر از ادامه خط 3 مترو تا غرب پایتخت میگوید
ایستگاه بعد؛ میدان قائم عج

الناز عباسیان|خبرنگار
اسلامشهر
ترافیک سنگین خودروها در ساعات اولیه روز در محدوده جنوب به شمال بزرگراه آیتالله سعیدی، مؤید ورود تعداد زیادی از ساکنان شهرستانهای غرب استان تهران بهویژه اسلامشهر به پایتخت است. بسیاری از این افراد برای کار یا انجام امور اداری، درمانی و خدماتی، خود را به شهر تهران میرسانند. برای این کار گزینه اول آنها استفاده از وسایل حملونقل عمومی بهویژه مترو است. آخرین ایستگاه خط 3 مترو به منزله نخستین ایستگاه ورود این افراد به شهر تهران است. از اینرو روزانه بیش از 160هزار نفر، ساعتها ترافیک سنگین حدفاصل اسلامشهر تا شهر تهران را به جان میخرند تا به جنوبیترین ایستگاه مترو شهر رسیده و از آنجا به مقصدهای مختلف بروند. راهاندازی ایستگاههای مترو خواسته چندین ساله ساکنان اسلامشهر و شهرستانهای جنوب غربی استان تهران از مسئولان است. خواستهای که تاکنون محقق نشده است، اما چندی پیش خبر از درخواست واگذاری اجرای این طرح از شهرداری تهران به شهرداری اسلامشهر توسط استاندار تهران مطرح شد. موضوعی که میتواند روند اتصال مترو به این شهر را تسریع ببخشد. گفتوگویی کوتاه با «حسین طلا» شهردار اسلامشهر انجام دادیم تا از روند اجرای این طرح خبرهای تازه بگیریم.
حسین طلا|شهردار اسلامشهر
ساخت ایستگاه مترو در اسلامشهر تا چه حدی میتواند از ترافیک محدوده دروازههای ورودی جنوب غرب تهران بکاهد؟
مهمترین دغدغه مدیریت شهری، اتصال خط 3مترو تهران به اسلامشهر است، زیرا روزانه جمعیت زیادی از اسلامشهر با استفاده از انواع وسایل نقلیه عمومی و شخصی برای رسیدن به خط 3 مترو به سمت ایستگاه آزادگان و نعمتآباد حرکت میکنند. از سویی اسلامشهر دروازه ورودی حرکت شهروندان ساکن در شهرهای پرند، شهریار و قدس و جنوب غرب استان تهران همچون بهارستان و رباط کریم به سمت تهران است و علاوه بر جمعیت اسلامشهر، جمعیت این شهرها هم از این محدوده عبور میکند. همچنین بزرگراه شهید آیتالله سعیدی بهعنوان یکی از پرترددترین محورهای ترانزیتی کشور و رفتوآمد خودروهای سنگین بوده و هست. بیشک با امتداد خط3 و اتصال آن به اسلامشهر حجم زیادی از تردد خودروها در محور بزرگراه شهید آیتالله سعیدی کاهش پیدا میکند.
طرح ساخت این خط مترو به کجا رسیده است؟
این موضوع در طرح جامع ترافیکی شهر اسلامشهر بهعنوان دومین شهر پرجمعیت استان تهران در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مطرح و اواخر سال گذشته ابلاغ شد. با مشخص شدن مجری طرح، بهزودی روند ساخت آن شروع میشود.
در حال حاضر، مجری طرح اتصال این خط مترو، شهرداری تهران است؟
در حال حاضر شهرداری تهران مجری طرح مترو اسلامشهر است، اما به دلیل آنکه مدیریت اسلامشهر از شهرستان جداست، تقاضا داریم که این پروژه به نام شهرداری اسلامشهر تغییر نام و مجری آن تغییر کند. چندی پیش هم «محمدحسین مقیمی» استاندار تهران در آیین افتتاح ورزشگاه ۷هزار نفری شهدای اسلامشهر که معاون اول رئیسجمهور و وزیر ورزش و جوانان حضور داشتند، به این موضوع تأکید کردند. استاندار تهران با اشاره به استقلال مدیریتی شهرستان اسلامشهر از تهران، خواستار تغییر مجری طرح مترو اسلامشهر از شهرداری تهران به شهرداری اسلامشهر شد. البته مصوبات این انتقال تصویب شده و مراحل تفاهمنامه آن بین شهرداری تهران، شهرداری اسلامشهر و وزارت کشور طی شده است. همچنین مراحل مذاکره با قرارگاه خاتمالانبیا (ص) در شهرداری اسلامشهر در حال انجام است تا بهزودی شاهد ساخت خط مترو در این شهرستان باشیم. از آنجا که یکی از مهمترین خواستههای ساکنان اسلامشهر توجه به پروژه مترو است، با کمک دولت، هم با ادامه خط۳ مترو و هم راهاندازی ایستگاهی در شهرک واوان، بخش عمده مشکلات حملونقل اسلامشهریها برطرف خواهد شد.
طول تقریبی این خط مشخص شده است؟ در کدام شهرکها و محلهها ایستگاه خواهد داشت؟
طول تقریبی آن حدود 15 و نیم کیلومتر از ایستگاه آزادگان تا میدان قائم(عج) است که انتهاییترین قسمت شهرستان اسلامشهر است. این خط در صورت ساخت از بزرگراه آزادگان عبور کرده و شهرکهای «شاطره» و چهاردانگه، میدان قائم(عج) اسلامشهر را در بر میگیرد، اما هنوز درباره جزییات محل استقرار ایستگاهها صحبتی نشده است.
به نظر شما، اجرای این طرحها فقط در حوزه ترافیکی تأثیر خواهد داشت؟
شهرستان اسلامشهر در جنوب غربی استان تهران با بیش از 650هزار نفر جمعیت و بهعنوان نوزدهمین شهر ایران، از نظر جمعیت، در مسیر ارتباطی برخی از استانهای جنوب و غرب کشور قرار دارد. اسلامشهر دارای پتانسیلهای بالایی در همه زمینههاست. ورزشکاران قهرمان، هنرمندان و حافظان قرآن زیادی در اینجا زندگی میکنند و با رسیدگی به خواستههای شهروندان، تا حد زیادی میتوان به افزایش احساس تعلق خاطر و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهر کمک کرد.