• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 27 آذر 1401
کد مطلب : 180372
+
-

برگ‌واره پاییزی در بوستان قائم

شهرداری تهران به مناسبت شب یلدا برنامه‌های مختلف و متنوعی را برای شهروندان درنظر گرفته است

گزارش2
برگ‌واره پاییزی در بوستان قائم

آذر، ماه آخر فصل پاییز روزهای پایانی را سپری می‌کند؛ روزهایی که به شب یلدا منتهی می‌شود تا بلندترین شب سال با آیین پاسداشت این شب توسط ایرانیان همراه شود. سنتی دیرینه که خانواده‌ها را گرد هم می‌آورد و با خوراکی‌های پاییزی و حافظ‌خوانی توسط بزرگ‌ترها شب یلدا معنای ویژه‌ای پیدا می‌کند. به گزارش همشهری، مدیریت شهری به همین مناسبت در هجدهمین تکه از پایتخت در ابتکاری نو و خلاقانه ویژه‌برنامه‌ای را تحت عنوان «برگ‌واره پاییزی» برگزار کرد؛ برنامه‌ای متنوع و طولانی‌مدت که روز گذشته در بوستان 50هکتاری قائم در منطقه18تهران انجام شد تا شهروندان با جاذبه‌های گردشگری و سنت‌های ایرانی بیشتر آشنا شوند.

تنوع در برنامه
فصل پاییز با اینکه به فصل خزان مشهور است، اما ریزش برگ‌ درختان و هوای اغلب خاکستری و بعضا بارانی آن جذابیت‌های ویژه‌ای دارد؛ فصلی که با سرمای هوا شروع شد، اما برگزاری ویژه‌برنامه برگ‌واره پاییزی گرمای خاصی در آن  ایجاد کرد، زیرا این برنامه بخش‌های متنوع فرهنگی، هنری، سرگرمی‌های توأم با ایجاد جاذبه‌های زیبا برای اهالی ثبت مستند و هنر عکاسی داشت. این برنامه از ساعات اولیه صبح روز شنبه شروع شد و تا پاسی از شب ادامه داشت. شهردار منطقه18 تهران درباره برنامه برگ‌واره پاییزی گفت: «در جریان این جشنواره فرهنگی و هنری بخش‌های متنوعی مشتمل بر عرضه محصولات خوراکی، غذاها، صنایع‌دستی، موسیقی و بازی‌های بومی و محلی سنن و اقوام ایرانی، سیاه‌چادر همراه با تداعی فرهنگ ایرانیان قدیم و روستا‌نشینان مبتنی بر تهیه و طبخ آش دوغ، لبو و همچنین سوارکاری در اطراف بوستان اجرا شد و لحظات ماندگاری را برای علاقه‌مندان رقم زد.» محمدجواد خسروی ادامه داد: «اختصاص فضای قابل‌توجهی از این برگ‌واره به ارائه دستاوردهای بانوان سرپرست خانوار و برپایی سفره شب یلدا موسوم به طولانی‌ترین شب سال نیز مورد اقبال عموم بازدید‌کنندگان قرار گرفته بود.»

برگ‌های پاییزی
برنامه برگ‌واره پاییزی با هدف ایجاد فضای مفرح در بین شهروندان و همچنین فراهم‌کردن بستری مناسب برای جذب گردشگر برگزار شد؛ چنان‌که قدم‌زدن در بوستان قائم حس و حال عجیبی داشت، به‌خصوص که در برخی از نقاط بوستان به قدری برگ‌های پاییزی روی زمین زیاد بود که به جذابیت‌های این برنامه اضافه کرده بود. پیاده‌روی در معابر آکنده از برگ‌های پاییزی بوستان، خلق جاذبه‌های گردشگری برای علاقه‌مندان به هنر عکاسی و رقابت برای ثبت لحظات ماندگار در طبیعت براساس آرای مردمی در کانال شهرداری منطقه در پیام‌رسان بله و بستر اینستاگرام از دیگر بخش‌های این رویداد فرهنگی و هنری بود؛ اتفاقی که برای نخستین‌بار در پایتخت به میزبانی بوستان 50هکتاری قائم منطقه18 به اجرا درآمد.

چهارراهی با طعم یلدا
به مناسبت فرارسیدن شب یلدا برنامه‌ای با عنوان «چهارراهی با طعم یلدا» برای کودکان کار و با هدف ترویج فرهنگ فعالیت جهادی و کمک به نیازمندان از سوی فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود. رئیس فرهنگسرای گلستان در این‌باره گفت: «مشکلاتی در زمینه ساختار اقتصادی وجود دارد که نتیجه آن فعالیت کودکان کار است.» سعید رنجبریان عنوان کرد: «این کودکان خلأ‌های بسیاری دارند که از فعالیت اقتصادی کاذب آنها در سنین کودکی نشأت می‌گیرد و ما به‌عنوان حامیان این کودکان سعی کردیم در مناسبت‌های مختلف خاطره خوشی برای آنها بسازیم و درنظر داریم شب یلدای امسال را برای آنها خاطره‌انگیز و به‌یاد‌ماندنی کنیم.» او درخصوص نحوه برگزاری جشن یلدا برای کودکان کار مستقر در چهاراه‌های منطقه8 تأکید کرد: «‌به مناسبت شب یلدا 110بسته‌ حاوی محصولات فرهنگی مانند کتاب و اسباب‌بازی متناسب با گروه سنی، آجیل شب یلدا، تنقلات و انار در بسته‌بندی مناسب با همکاری خیرین تهیه شده است. قرار است روز چهارشنبه 30آذر ماه در چهارراه‌های منطقه8 ازجمله گلبرگ، تقاطع دردشت، تلفنخانه و آیت به کودکان کار اهدا شود.» فرهنگسرای گلستان در میدان هلال احمر، خیابان گلستان، جنب پارک فدک واقع شده است.

مکث
برنامه بازار میوه و تره‌بار در شب یلدا

میادین میوه و تره‌بار شهر تهران مانند هر سال، امسال نیز به مناسبت شب یلدا به حالت آماده‌باش درمی‌آیند. بدین‌ترتیب، ساعت فعالیت میادین و بازار میوه و تره‌بار شهرداری تهران در شب یلدا افزایش یافته و تمامی میادین میوه و تره‌بار تا ساعت ۲۰ باز و آماده خدمات‌رسانی به شهروندان هستند و شهروندان عزیز می‌توانند محصولات ویژه شب یلدا را با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب از این مراکز تهیه کنند. ساعت کار میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران در سایر روزها از ساعت ۸ الی ۱۹ است و بین ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ به‌منظور ادای فریضه نماز، صرف ناهار، نظافت غرفه‌ها و تکمیل پالت‌ها به‌مدت یک ساعت و نیم تعطیل است. همچنین به مناسبت شب یلدا سازمان میادین میوه و تره‌بار تخفیفات ویژه‌ای برای شهروندان تهرانی درنظر گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید