• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 10 دی 1401
کد مطلب : 181451
+
-

پایان فساد در پروژه قائم

شهردار منطقه18: بزرگ‌ترین مرکز تجاری غرب پایتخت با پیگیری‌های شهرداری تهران تعیین تکلیف شد

گپ
پایان فساد در پروژه قائم

رخ دادن پدیده فساد در هر عرصه و ابعاد و اشکالی باعث افزایش نگرانی‌ها می‌شود و اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کند و نقطه مقابل آن یعنی مبارزه با فساد هم سبب تقویت امید و اعتماد میان مردم و مسئولان می‌شود. شهرداری نخستین نهاد و ارگانی نیست که فساد در آن رخ می‌دهد اما شاید جزو نخستین دستگاه‌هایی باشد که در دوره جدید گام‌های بلندی برای مقابله با این پدیده و مسدودکردن گلوگاه‌های بروز آن برداشته است. نمونه آن پایان‌دادن به فساد در پروژه قائم، بزرگ‌ترین مرکز تجاری جنوب غرب تهران (بلوار معلم) پس از 10سال است. پروژه‌ای که در آن نه‌تنها حق شهرداری بلکه حقوق شهروندان هم ضایع شده بود. محمدجواد خسروی شهردار منطقه18 در گفت‌وگو با همشهری توضیحات بیشتری درخصوص این پروژه و اقدامات انجام شده برای مقابله با فساد ارائه داده است.

شهرداری تهران در پروژه قائم شراکت داشت. پس چطور شاهد بروز فساد در آن هستیم؟
این ملک حدود 340واحد تجاری دارد و ارزش مالی آن هم تقریبا 2هزار میلیارد تومان برآورد شده است. تعهد شهرداری در این پروژه دادن زمین و مجوز ساخت بود و سرمایه‌گذار هم ساخت پروژه را برعهده داشت. براساس قرارداد، سهم‌القدر هر یک از طرفین (شهرداری و سرمایه‌گذار) هم مشخص شده بود. سرمایه‌گذار با فروش بخشی از سهم خود اقدام به جلب مشارکت مردم کرده و بعدها هم برخلاف تعهداتش بخشی از قدرالسهم شهرداری تهران را هم به‌صورت غیرقانونی به دیگران واگذار می‌کند. البته تا همین اواخر هم فروش غیرقانونی واحدهای تجاری ادامه داشت و طبقه11 این ملک که اصلا قرار نبود ساخته شود (مجوز ساخت 10طبقه است) به برخی از سلبریتی‌ها فروخته شده است. به‌هرحال نبود نظارت کافی زمینه چنین موارد فسادی را فراهم می‌کند.
اشاره کردید به نبود نظارت. آیا در دوره جدید، شهرداری تهران قصد دارد با نظارت‌های مستمر از بروز فساد جلوگیری کند؟
قطعا همین رویکرد را در پیش دارد. یکی از دستورات اکید شهردار تهران، مبارزه و مقابله با فساد است و این موضوع علاوه بر سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران، در شهرداری مناطق هم به جد پیگیری می‌شود. نمونه آن تعیین تکلیف پروژه قائم است که پس از 10سال در راستای استیفای حق شهر و شهروندان صورت گرفت و کار بسیار بزرگی محسوب می‌شود.
حدود 50کیلومتر از منطقه در محدوده حریم است. محدوده‌ای که زمین‌خواران اقدام به ساخت‌وساز غیرمجاز می‌کنند. در راستای صیانت از حریم چه اقداماتی داشته‌اید؟
یکی از معضلات شهر تهران مشخص نبودن و تعیین تکلیف‌نشدن محدوده حریم است. همانطور که اشاره کردید بخش زیادی از منطقه18 در محدوده حریم قرار دارد و در سنوات گذشته افراد فرصت‌طلب و سودجو با تجاوز به این محدوده اقدام به ساخت‌وسازهای غیرمجاز کرده‌اند. این محدوده تنفس‌گاه شهر تهران محسوب می‌شود و با صیانت از آن نباید اجازه تخریب این تنفس‌گاه داده شود. طی 10سال در حریم منطقه حدود 15ویلای لاکچری با امکاناتی چون استخر، سونا، جکوزی و حتی فضایی برای پرورش اسب، ساخته شده بود که پس از هماهنگی‌های لازم با مقامات قضایی تخریب و حریم آزادسازی شد. این اتمام کار نیست و رصد و صیانت از حریم همچنان برای ما اولویت دارد و از تغییر کاربری‌ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز جلوگیری می‌کنیم.
نتایج مبارزه و مقابله با فساد برای شهروندان چیست؟
وظیفه شهرداری فقط ساخت بزرگراه و شست‌وشو نیست. شهرداری در قبال شهر و شهروندان مسئولیت دارد و نباید اجازه دهد عده‌ای در راستای منافع خود به حقوق شهر و شهروندان دست‌اندازی کند. به همین دلیل مبارزه با فساد در راستای استیفای حق شهر و مردم شروع شده است و قطعا نتایج این اقدام سبب دلگرمی مردم می‌شود و ازجمله کارهای ماندگار خواهد بود.

مکث
اقدامات انجام شده در راستای مقابله با فساد

جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات به‌ویژه در شمس‌آباد و فیروز بهرام
برخورد جدی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در داخل و محدوده حریم
تلاش برای تعیین تکلیف زمین‌های موقوفی در راستای جلوگیری از سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب
آزادسازی حدود 40هزار مترمربع از اراضی در 5ماه

 

این خبر را به اشتراک بگذارید