• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34750
+
-

صدای جنگ جهانی اول درآمد

مستند «آنها نباید پیر شوند» در آستانه یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول اکران می‌شود

صدای جنگ جهانی اول درآمد

آرش نهاوندی/مترجم

شاید زمانی که درباره جنگ جهانی اول سخن به میان می‌آید، بسیاری بر این عقیده باشند که درباره این جنگ آنقدر کتاب نوشته و فیلم ساخته شده است که دیگر حرفی برای گفتن درباره آن وجود ندارد. اما مستند «آنها نباید پیر شوند» ساخته پیتر جکسون، کارگردان مشهور نیوزیلندی، نشانگر آن است که هنوز خیلی حرف‌ها و گفته‌ها درباره جنگ جهانی اول از زبان سربازان شرکت‌کننده در آن جنگ باقی است که باید شنید. در واقع وی برای روایت داستان این فیلم به شیوه مرسوم از یک راوی امروزی بهره نبرده و از تمامی صداهای ضبط شده آن زمان که در اختیار موزه جنگ بریتانیاست برای روایت داستان خود استفاده کرده است. پیتر جکسون از این آرشیو که دربرگیرنده صدها ساعت صداست، استفاده کرده تا آنگونه که خود گفته است، بتواند به تجارب شخصی افراد درگیر در جنگ نزدیک شود. بدین‌ترتیب، می‌توان گفت هدف اصلی این مستند، زنده‌کردن صداهایی است که در طول یکصد سالی که از جنگ جهانی اول می‌گذرد شنیده نشده بودند.
این فیلم به سفارش موزه‌های سلطنتی بریتانیا و با همکاری بی‌بی‌سی ساخته شده و قرار است برای نخستین بار در فستیوال فیلم لندن در نیمه دوم اکتبر سال‌جاری و مقارن با یکصدسالگی پایان جنگ جهانی اول به نمایش درآید. همکاری این دو مرکز با سازندگان فیلم «آنها نباید پیر شوند» زمینه و بستر مناسبی برای پیتر جکسون فراهم آورد تا او بتواند از تصاویر آرشیوی بی‌بی سی و اسناد و مدارک نظامی، فیلم‌ها، عکس‌ها، کتابخانه، ادوات نظامی و مجموعه آثار هنری درباره جنگ‌ جهانی اول که در موزه سلطنتی جنگ بریتانیا نگهداری می‌شود، استفاده کند. پیتر جکسون کارگردان 56ساله مستند «آنها نباید پیر شوند» به‌دلیل ساخت سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» برنده جایزه اسکار شده. همچنین برای بازسازی فیلم «کینگ‌کنگ» در سال۲۰۰۵ و تهیه‌کنندگی فیلم «منطقه۹» مورد ستایش منتقدان قرار گرفته است. پیتر جکسون تاکنون موفق به کسب ۳جایزه اسکار شده و ۹بار نامزد دریافت این جایزه بوده است.


استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای بازسازی تصاویر 


کارگردان فیلم «ارباب حلقه‌ها» در فیلم جدید خود از تکنولوژی‌های جدیدی نظیر بازسازی دیجیتال، رنگی کردن فیلم‌های قدیمی و تکنیک نمایش تصاویر سه‌بعدی برای احیای صحنه‌های جنگ جهانی اول استفاده کرده است. استفاده از تکنولوژی‌های جدید در این فیلم سبب شده است تا برای مخاطبان این تصور ایجاد شود که تصاویر و فیلم‌هایی که در مستند «آنها نباید پیر شوند» به نمایش در می‌آیند، یک روز پیش‌تر از آن با تلفنی هوشمند گرفته شده‌اند، درحالی‌که این تصاویر و فیلم‌ها متعلق به بیش از یکصد سال قبل هستند. در فیلم «آنها نباید پیر شوند» مهارت پیتر جکسون در روایتگری و فیلمنامه‌نویسی با هوشمندی تکنیکی ترکیب شده است.
منبع: ایندیپندنت
 

این خبر را به اشتراک بگذارید