صفحات اینستاگرام و تلگرام پر شده از ویدئوهایی که درآمد بالای باربرهای بازار را تبلیغ میکنند و تعداد آنها از هفته گذشته تا امروز بیشتر هم شده است. در ماه اخیر برای چندمین بار این موضوع ترند روز شده و برخی از اهالی رسانهها هم همین خط خبری متولد شده در فضای مجازی را بدون تحقیق و تفحص بهدست گرفتهاند و با تیترهای «درآمد نجومی باربر بازار» تلاش میکنند که بیشترین مخاطب را به سمت خود جذب کنند.
این موج دروغین علاوه بر اینکه پیام نادرستی را به مخاطبان رسانهها منتقل میکند، در لایههای پنهان خود موجب شده که زندگی باربرهای واقعی با چالش روبهرو شود و برخی از این باربرها در گفتوگو با همشهری از بحرانهای خانوادگی پس از انتشار خبر ساختگی درآمدهای نجومیشان گلایه کردهاند؛ چرا که در واقعیت هنوز در خرج روزمره خود ماندهاند.
برای بررسی این موضوع، صفحه اینستاگرامی که ویدئوی «درآمد 300میلیونی پیک موتوری» را منتشر و تاکنون نزدیک به 11میلیون بازدید در صفحه خود ثبت کرده، واکاوی شد. نتایج بهدست آمده در نوع خود جالب است. این صفحه که مربوط به یک تولیدکننده لباس است، در ماههای اخیر به شکلی مهندسیشده، دست به تولید ویدئوهایی با تبلیغ درآمد باربرها زده است.
دریافت بازخورد مثبت از مخاطبان فضای مجازی موجب شد تا این قبیل ویدئوها باز هم در این صفحه تکرار شود و صفحهای که تا قبل از این شکل تولید محتوا کمتر از 200لایک را برای پستهایش کسب میکرد حالا فقط یک ویدئوی منتشرشدهاش با موضوع درآمد باربرها، 579هزار بار به اشتراک گذاشته شده است. نکته دیگر به چهرههای تکراری ویدئوها مربوط میشود که یکبار در قامت باربر موتور و بار دیگر بهعنوان باربر گاری دست به تبلیغ درآمد بالای خود میزنند. همین نمونهها کافی است تا ترفند این صفحه اینستاگرامی و سایر صفحات مشابه برای قالب کردن شغل باربرهای زحمتکش بازار بهعنوان راهی آسان برای درآمد چندصد میلیونی فاش شود.
جدا از این بررسی، روزنامه همشهری چند روز پیش در گزارشی میدانی از درآمد واقعی باربرها نوشت و در گفتوگو با آنها مشخص شد که در بهترین حالت این کارگران زحمتکش شاید به زحمت 400تا 600هزار تومان در روز بهدست بیاورند؛ رقمی که با خبرهای زرد با نیت جذب فالوئر از زمین تا آسمان فاصله دارد.
دروغ سریالی درباره درآمد باربرها
در همینه زمینه :