• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 26 مهر 1397
کد مطلب : 34547
+
-

«مرد‌شیری» برنده جایزه من بوکرشد

«مرد‌شیری» برنده جایزه من بوکرشد

آرش نهاوندی/خبرنگار

آنا برنز که با کتاب «مرد شیری» در فهرست نامزدهای دریافت جایزه من‌بوکر قرار گرفته بود، برنده این جایزه معتبر ادبی شد.
وی در این کتاب داستان دختر 18ساله بی‌نامی را روایت می‌کند که با گروه‌های شبه‌نظامی در ایرلند شمالی همکاری می‌کند.
هیأت داوران جایزه «من‌بوکر» از کتاب مرد شیری تمجید کردند و آنا برنز را به‌دلیل استفاده از طنز تلخ در روایت و توصیف موضوعات سخت و پیچیده‌ای نظیر خطرات قبیله‌گرایی، تروریسم و شکاف‌های اجتماعی ستودند.
قوامه آنتونی آپیا، رئیس هیأت داوران این دوره از جایزه من‌بوکر درباره کتاب «مرد شیری» گفت: هیچ کدام از ما (اعضای هیأت داوران) تا‌کنون کتابی دربرگیرنده چنین موضوعاتی نخوانده بودیم. این داستان روایتگر خشونت و بی‌رحمی و مقاومتی است که در قالب طنزی نیشدار و گزنده به خواننده ارائه شده است. 
داستان مرد شیری در شهری که از آن نامی برده نشده، اتفاق می‌افتد. در این کتاب به دوران موسوم به «مشکلات عظیم» پرداخته شده است که دورانی طولانی از درگیری‌های داخلی در ایرلند شمالی دهه 1970را در‌بر‌می‌گیرد.
شخصیت‌های مرد شیری بی‌نام هستند و نویسنده آنها را با عناوین دوست قدیمی، خواهران کوچک و فلانی نامیده است. 
آنا برنز در گفت‌وگویی با سایت اینترنتی جایزه من‌بوکر در این‌باره گفته است: در روزهای اول تلاش کردم برای برخی از شخصیت‌ها در مقاطعی از داستان نامی انتخاب کنم، اما بعد به‌نظرم رسید که این کتاب برای مطرح‌کردن نام‌ها نگاشته نشده است. اگر برای شخصیت‌ها نامی بر‌می‌گزیدم، داستان ما بسیار سخت و سنگین می‌شد و برای خواننده گیج‌کننده بود. از سوی دیگر، کتاب بی‌روح می‌شد و روایت‌ها کسالت‌بار می‌شدند.
مرد شیری در ‌ماه مارس سال 2018 توسط انتشارات «فابر و فابر» در بریتانیا منتشر شده است. کلر کیلروی، رمان‌نویس انگلیسی، نویسنده کتاب و موضوع آن را اینگونه توصیف کرده است: آنا برنز و کتاب مرد شیری اصیل، بامزه، کنایه‌آمیز و منحصر‌به‌فرد هستند.
آنا برنز 56ساله متولد بلفاست در مرکز ایرلند شمالی است و اکنون در جنوب لندن زندگی می‌کند. او نخستین نویسنده ایرلندی است که توانسته جایزه من‌بوکر را از آن خود کند. او پیش‌تر نیز 2 رمان منتشر کرده است. 
به برنده جایزه من‌بوکر 50هزار پوند معادل 65هزار دلار اهدا می‌شود. نویسنده‌ای که برنده جایزه من‌بوکر می‌شود، می‌تواند به افزایش میزان فروش کتابش در بازار امیدوار باشد. من‌بوکر جایزه معتبری است که تا چند سال قبل تنها نویسندگان انگلیسی‌زبان می‌توانستند نامزد آن شوند. اما در سال‌های اخیر بخش بین‌المللی این جایزه نیز راه‌اندازی شده و در آن به نویسندگان غیربریتانیایی هم که به زبان انگلیسی کتاب می‌نویسند، جایزه من‌بوکر تعلق می‌گیرد.
منبع: نیویورک تایمز

این خبر را به اشتراک بگذارید