• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 29 شهریور 1402
کد مطلب : 203387
+
-

فرضیه جدید درباره علت انحراف عجیب راه شیری

نقشه‌برداری اخیر از کهکشان راه شیری نشان داد که این کهکشان دارای پیچ و تابی است که  نحوه وقوع آن مشخص نیست. تئوری حیرت‌انگیز اخیر ادعا می‌کند کهکشان راه شیری توسط توده‌های نامرئی غول‌پیکری منحرف می‌شود که تلسکوپ‌ها قادر به دیدن آنها نیستند.
به‌گزارش روزنامه سان، یک فرضیه، مدعی است که پیچ و تابی که در کهکشان راه شیری کشف شده، ممکن است توسط یک توده بزرگ از ماده تاریک ایجاد شده باشد. این کشف و نظریه می‌تواند اطلاعات جدیدی در مورد تکامل کهکشان راه شیری و چگونگی تغییر آن در طول زمان ارائه دهد. مطالعه اخیر بر این باور است که هاله‌ای کج‌شده و ناهمتراز از ماده تاریک در کهکشان راه شیری در مقایسه با اندازه‌گیری‌های گذشته، باعث می‌شود که اندازه کهکشان تغییر کند. ماده تاریک برای ما نامرئی است اما ممکن است دلیل تغییراتی باشد که در اندازه‌گیری‌ها مشاهده شده است.
این مطالعه روز ۱۴سپتامبر (23شهریور) در نیچر منتشر و توسط اخترفیزیک‌دان جیوون جسی هان از مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان (CfA) مدیریت شده است. پیچ و تاب و شراره مشاهده شده در کهکشان با کمک تلسکوپ فضایی گایا زمانی کشف شد که محققان با دقت بالا در حال نقشه‌برداری از موقعیت و سرعت ستارگان  کهکشان راه شیری بودند. هان در این مطالعه گفت: «ما نشان می‌دهیم که هاله‌ای از ماده تاریک، می‌تواند باعث ایجاد پیچ و تاب و شراره مشاهده‌شده در قرص کهکشانی در همان دامنه و جهت داده‌ها شود.»
این نتایج، در ترکیب با داده‌های موجود در هاله‌ ستاره‌ای، شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌کند که کهکشان ما در هاله‌ای کج‌ و منحرف‌ شده از ماده تاریک قرار گرفته است. این ناهماهنگی هاله‌ تاریک و دیسک کهکشانی، سرنخ‌هایی از تاریخ شکل‌گیری کهکشان ارائه می‌دهد و گام بعدی در مدل‌سازی دینامیکی پتانسیل کهکشانی را برای ما روشن می‌کند. محققان تأکید کرده‌اند که در مورد انحراف کهکشان توسط ماده تاریک، جای نگرانی وجود ندارد. یافته‌های این مطالعه «نشان می‌دهد که هاله‌ تاریک راه شیری احتمالا در گذشته کج‌تر بوده و این کجی در طول زمان به مقدار فعلی آن در حال حاضر (۲۵درجه) کاهش یافته است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید