• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34364
+
-

بازار خودرو در انتظار کاهش قیمت

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل کرج: کاهش قیمت انواع خودرو ثمره کاهش تقاضاست

گزارش
بازار خودرو در انتظار کاهش قیمت

زهرا اشرف‌زاده| البرز-خبرنگار: 

در چند ماه گذشته بازار خودرو از کنترل خارج شد و افزایش سرسام‌آور قیمت‌های آن طی چند ماه گذشته حباب قیمت بزرگی به وجود آورد؛ حبابی که همزمان با کاهش یکباره نرخ دلار ترکید و قیمت‌ها به شدت افت کرد. در این میان خریداران متضرر شدند و دلالان برای فروش سریع‌تر خودروهایی که روی دستشان مانده بود به تکاپو افتادند.


روند کاهش التهابات بازار خودرو

«حدود 2 ماه است که در بازار خودرو کمتر خریداری دیده می‌شود و این روزها همه تبدیل به فروشندگانی شده‌اند که برای جلوگیری از ضرر بیشتر به دنبال فروش خودرو هستند.» این جمله را یکی از فعالان بازار خودرو می‌گوید که در انبار نفت کرج نمایشگاه دارد، او ادامه می‌دهد: روند کاهشی قیمت از 2 هفته قبل شروع شده است. اگر با عرضه بیشتر خودروهای داخلی از سوی خودروسازان روبه‌رو شویم، شاهد کاهش بیشتر قیمت خودروها در بازار خواهیم بود. «فردین لطفی» می‌افزاید: کسانی که برای سرمایه‌گذاری، خودرو خریده بودند، از ترس ارزان ‌شدن، خودرو‌های خود را برای فروش گذاشته‌اند، اما با کاهش نرخ ارز کسی ریسک نمی‌کند، زیرا هفته گذشته با کاهش ١٥ تا ١٠‌درصدی قیمت مواجه بوده‌اند. وی درباره این‌که آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است می‌گوید: به نظرم اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو نیست، زیرا احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد؛ بنابراین بهتر است تا زمان بازگشت ثبات به بازار ارز، متقاضیان خرید خود را به تاخیر بیندازند.


تاثیر مستقیم نرخ ارز بر قیمت خودرو

اما یکی دیگر از نمایشگاه‌داران نظر دیگری دارد و می‌گوید: کاهش قیمت‌ها تداوم نخواهد داشت و در ماه آینده، دوباره قیمت‌ها بالا خواهد رفت؛ چراکه فعلا روند کاهشی قیمت دلار متوقف شده است.
«محمود اشرفی» با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودروها می‌گوید: در گذشته، قیمت سانتافه با دلار کمتر از ٤‌ هزار تومان نزدیک به ٣٠٠‌ میلیون تومان و اکنون با دلار ١٠‌هزار تومانی بیش از ٦٠٠‌ میلیون تومان می‌شود. وی اضافه می‌کند:  اسپورتیج را نیز که شهریور ماه با افزایش قیمت‌ها 580 میلیون تومان معامله می‌شد، امروز 530 میلیون تومان فروختیم.
وی می‌افزاید: قیمت خودروهای داخلی به طور غیرمعقول افزایش یافته بود که باید با همکاری خودروسازان، روند کاهشی قیمت‌ها افزایش بیشتری داشته باشد.


نقش رسانه‌ها در تعدیل قیمت

یک کارشناس حوزه خودرو با تحلیل شرایط بازار می‌گوید: این روزها حباب قیمتی خودروها متاثر از عوامل مختلف در حال ترکیدن است و اگر مردم و رسانه‌ها با فضای ایجاد‌شده همراهی کنند، انتظار می‌رود نرخ‌ها بیش از پیش تعدیل شود.
«امیرحسن کاکایی» می‌افزاید: آنچه در ماه‌های گذشته در این بازار مشاهده شد، بروز اختلاف معنی‌دار بین قیمت کف کارخانه و  بازار بود، به طوری که عواملی همچون افزایش نرخ دلار، اشباع سایر بازارها نظیر سکه و طلا و احتکار دلالان، به رشد قیمت‌ها دامن زد.

وی ادامه می‌دهد: چند روز پیش اعلام شد که قرار است با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، قیمت «در کارخانه» منطقی شود. بر این اساس انتظار می‌رود قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش یابد و قیمت‌های بازاری با کاهش مواجه شود.
کاکایی اضافه می‌کند: این رویه درخصوص خودروهای خارجی اندکی متفاوت است، زیرا از یک سو کاهش قیمت دلار باید به افت قیمت‌ها بینجامد، اما از سوی دیگر با توجه به این‌که از حدود یک سال و نیم پیش، واردات خودرو متوقف شده، کمبودها در این بازار واقعی است و کماکان حاشیه قیمتی خارجی‌ها اجتناب‌ناپذیر است.این کارشناس خودرو می‌گوید: آنچه مسلم است قیمت خودروهای خارجی و حباب موجود در بازار تا حدودی کاهش خواهد یافت، اما به دلیل ممنوعیت واردات بعید است حباب قیمتی به این زودی خارج شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر مردم و رسانه‌ها با فضای فعلی همراهی کنند، قیمت‌ها به‌ویژه در حوزه خودروهای خارجی به شدت ریزش خواهد داشت، اما در خودروهای داخلی قیمت کف بازار افت می‌کند و انتظار می‌رود قیمت کارخانه افزایش منطقی داشته باشد.کاکایی می‌گوید: هر چند به عنوان یک کارشناس، افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت کارخانه را پیش‌بینی می‌کنم، اما امید می‌رود دولت دست‌کم با رشد ۲۰ درصدی قیمت‌ها موافقت کند.


کاهش قیمت خودروهای داخلی

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل کرج از کاهش نسبی قیمت خودروهای گران‌قیمت خبر می‌دهد و می‌گوید: قیمت ارز به‌خصوص دلار تاثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای داخلی و خارجی دارد و از زمان کاهش نرخ دلار، قیمت خودروها نیز شروع به کاهش کرده است. در بین ماشین‌های گران‌قیمت، حتی تا 100 میلیون تومان هم کاهش قیمت داشته‌ایم.

«حمید کریمی» می‌افزاید: در چند وقت اخیر، در پی کاهش ارزش پول ملی، افرادی برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو کردند که در نوسانات بازار ارز، تاثیر مستقیم روی این قشر می‌گذارد.
وی ادامه می‌دهد: در میان خودروهای داخلی هم کاهش قیمت داشته‌ایم، به طوری که در برخی محصولات تا 7 میلیون تومان هم افت قیمت وجود دارد؛ البته کاهش قیمت در انواع خودرو ثمره کاهش تقاضا برای خرید است.

کریمی اضافه می‌کند: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که هر زمان نوسانات شدید در نرخ ارز داشته‌ایم، قیمت‌ها در بازار خودرو به سرعت تاثیر گرفته و به دنبال آن بازار هم از فروشنده و هم از خریدار خالی و اصطلاحا قفل شده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل کرج با اشاره به هزینه بالای دفترخانه‌ها برای ثبت مالکیت خودرو می‌افزاید: یکی از دلایل گرانی خودرو، بالا بودن هزینه دفترخانه‌هاست که برای صاحب خودرو تا 2 میلیون تومان آب می‌خورد؛ البته ما شاهد رقم‌هایی بالاتر حتی تا 7 میلیون تومان هم بوده‌ایم.
وی درباره چشم‌انداز بازار خودرو تا پایان سال نیز می‌گوید: به صراحت نمی‌توان در این خصوص نظر داد اما امیدواریم از این وضعیت به بهترین شکل گذر کنیم. نوسان چه افزایش باشد چه کاهش، برای کاسب وضعیت بدی را رقم می‌زند و ثبات بازار بهترین حالت
است.


نقش شبکه‌های مجازی در افزایش قیمت‌ها

یکی از شهروندان دلیل نابسامانی بازار خودرو را عرضه اندک خودروسازان داخلی و سایت‌های مجازی خرید و فروش عنوان می‌کند و می‌گوید: برخی سایت‌های خرید و فروش قیمت‌های غیرواقعی را ارائه می‌دهند، مردم نیز همین قیمت‌ها را مبنا قرار می‌دهند. «رضا غلام‌نژاد» می‌افزاید: این سایت‌ها قیمت پژو 405 را تا مرز 70 میلیون تومان و قیمت پراید را تا 50 میلیون تومان بالا برده‌اند. باید بر فعالیت این سایت‌ها نظارت بیشتری شود؛ چراکه این روزها ایجاد یک سایت و کانال تلگرامی بسیار ساده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید