• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31920
+
-

ایرج معزی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری:

پروژه‌های شهری، اقتصادی می‌شوند

گفت‌و‌گو
پروژه‌های شهری، اقتصادی می‌شوند


مشکلات مالی پیش از این هم باعث نیمه‌کاره ماندن پروژه‌های شهری شده بود، اما تنش‌های اقتصادی اخیر مانند افزایش قیمت دلار باعث شد که بسیاری از طرح‌های عمرانی شهری به شکل کارگاه‌های بتنی خاک‌آلود در شهر باقی بماند. به گزارش همشهری، «ایرج معزی» از نخستین روز‌های تیر امسال کار خود را به‌ عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران آغاز کرد و از همان ابتدا مأموریت به پایان رساندن پروژه‌های نیمه‌کاره شهرداری را به‌عهده داشت. چیزی که شهردار هم بر آن تأکید کرده بود. اولین گفت‌وگوی ما با او به موضوع پروژه‌های در دست اجرا و مشکلات مالی به پایان رساندن آنها اختصاص داشت. او در این گفت‌وگو تأکید کرد که با وجود تمام موانع مالی و اجرایی براساس وعده‌ای که در آغاز کار خود داده است، در هر فصل گروهی از پروژه‌های شهری را افتتاح خواهد کرد.


هم‌اکنون چند پروژه تحت نظر معاونت فنی و عمرانی شهرداری پیگیری و اجرا می‌شود؟
به‌طور مشخص 23پروژه نیمه‌تمام درحال اجرا و یا پیگیری برای فعال‌سازی‌ مجدد داریم که البته باتوجه به منابع مالی موجود، ترتیب تکمیل آنها را اولویت‌بندی کرده‌ایم. مهم‌ترین شاخص اولویت‌ها شامل مواردی از قبیل پیشرفت فیزیکی بالا، اثربخشی پروژه و میزان رضایتمندی شهروندان، ضرورت تأمین ایمنی، اختلال در فضاهای شهری، نبود معارضین ملکی و تأسیساتی و همچنین اجرای تعهدات صورت گرفته است. موارد متعدد دیگری همچون رفع معارضات ملکی و تأسیساتی، تعریف منابع مالی جدید، همراه کردن دستگاه‌های خدماتی، چاره‌اندیشی برای افزایش بهای کالاها و خدمات عمرانی و... را نیز باید به آنچه گفتید، اضافه کنیم.


برای تکمیل این پروژه‌ها چه میزان بودجه نیاز است؟
غیر از مطالبات انباشته شده پیمانکاران، به قیمت امروز حدود 5600میلیارد تومان بودجه نیاز است تا طرح‌های نیمه‌تمام کنونی به ثمر بنشیند. بالطبع تأمین این میزان پول در شرایط کنونی میسر نیست، اما با این حال سعی کرده‌ایم با تدوین یک برنامه زمانبندی مشخص و دقیق، وضعیت روشنی از روند تکمیل پروژه‌ها ترسیم کنیم. برنامه‌هایی در دست تهیه است تا به یک وحدت رویه در کلیه فعالیت‌های عمرانی سطح شهر برسیم. این مورد آخر باعث کاهش محسوس هزینه‌ها و اجرای بهتر اولویت‌ها می‌شود.


در شرایط اقتصادی فعلی چقدر می‌شود به تأمین مالی امیدوار بود؟
روش‌های مختلفی مانند صدور اوراق مشارکت وجود دارد، اما چیزی که من به آن فکر می‌‌کنم «صندوق پروژه» است تا بتوانیم برای آنهایی که توجیه و بازده اقتصادی دارند و در مدت مشخص به اتمام می‌رسند، سرمایه جذب کنیم. البته این یک ایده است که داریم آن را پیش می‌بریم ولی چند سال قبل که درباره صندوق زمین و ساختمان صحبت شد به همین اندازه درباره آن تردید وجود داشت ولی به نتیجه رسید.


در سال آینده چه پروژه‌هایی به بهره‌برداری خواهند رسید؟
 در حوزه فعالیت‌های عمرانی و خصوصا کارهایی که درون شهرها انجام می‌شود، یک بازه زمانی چندماهه برای تعیین تاریخ تکمیل طرح‌ها درنظر گرفته می‌شود که البته تحقق آن در شرایطی میسر می‌شود که تأمین اعتبارات لازم تضمین شده باشد و مشکلات غیرمترقبه هم اختلالی ایجاد نکند. با این اوصاف و نظر به واقعیات موجود، برنامه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تا پایان سال1398 تنظیم شده و ان‌شاءالله با به سرانجام رسیدن طرح‌هایی که در اولویت نخست قرار دارند، می‌توان برای تکمیل و افتتاح سایر پروژه‌ها نیز برنامه زمانی از سال1399 به بعد ارائه کرد.


بودجه معاونت فنی و عمرانی امسال تقریبا معادل بودجه مصوب سال1387 (10سال پیش) است اما هزینه کالاها و خدمات به شکلی معنادار افزایش یافته است. آیا به پیشبرد برنامه‌های خود امیدوار هستید؟
خوشبختانه عزم و اراده خوبی بین همکاران من در حوزه معاونت فنی و عمرانی برای انجام تعهدات صورت گرفته وجود دارد. از طرفی شهردار تهران، تمهیدات و تدابیر ویژه‌ای برای تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام اندیشیده‌اند. اعضای شورای شهر و خصوصا اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک نیز همراه و پشتیبان برنامه‌های اصولی در این زمینه هستند. از مشکلات پیمانکاران نیز باخبر هستیم زیرا به ما مراجعه می‌کنند و امیدواریم بتوانیم مطالبات مالی آنها را تسویه کنیم.


رویکرد معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد پروژه‌هایی که از این پس تعریف و یا اجرا خواهند شد، چه خواهد بود؟
یکی از برنامه‌های شهردار کنونی تهران، حرکت به سمت تحقق شهر زیست‌پذیر است. ازجمله مصادیق مربوط به شهر زیست‌پذیر، توجه به مقوله استفاده از فضاهای شهری به‌عنوان ظرفیتی برای گذراندن اوقات فراغت و همچنین ترویج فرهنگ پیاده‌روی و استفاده از اماکن تفرجگاهی است. ذکر یک مثال در این مورد خالی از لطف نیست.

پیش از این قرار بود به‌منظور رفع گره ترافیکی تقاطع بزرگراه‌های جلال‌آل‌احمد و چمران موسوم به پل گیشا، پروژه احداث زیرگذر کوی نصر اجرا و پل کنونی جمع‌آوری شود. حتی بخشی از مراحل مقدماتی این طرح نیز انجام شده بود اما به موجب تغییراتی که با کمک کارشناسان سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در طرح اولیه شکل گرفت، تصمیم گرفته شد ضمن ساخت زیرگذر کوی نصر، پل فعلی را حفظ کرده و با یک طراحی چشم‌نواز، آن را به معبری برای عبور عابرین پیاده تبدیل کنیم. این ایده به‌عنوان «پل سبز زندگی» مطرح شده و خوشبختانه مورد توجه نیز قرار گرفته است. البته از سازه پل به‌عنوان محلی برای ایجاد فضاهای گردشگری هم استفاده خواهد شد و کاربری‌هایی برای آن تعریف شده است.

همانطور که حتما از توضیحات اینجانب متوجه شده‌اید، در شکل جدید کار، نه‌تنها مشکل ترافیک تقاطع موردنظر، سامان خواهد یافت بلکه به مسئله تردد عابران پیاده از طول و عرض این معابر و همچنین ایجاد فضایی برای رونق گردشگری در شهر توجه ویژه‌ای شده است تا در کنار تسهیل عبور و مرور خودروها، شهر انسان‌محور نیز به نوبه‌ خود تجلی یابد. این نوع نگاه به پروژه‌های عمرانی، زندگی جاری را به فضاهای عمومی بازخواهد گرداند و شهری پویا را در خدمت شهروندانش قرار می‌دهد. در رویکرد جدید معاونت فنی و عمرانی، سعی داریم در قالب پروژه‌های شهری، چنین نگاهی را به فضاهای شهر القا کنیم.

مکث

پروژه‌هایی  که در مراحل آخر هستند



عملیات اجرایی برخی پروژه‌های راکد مانند زیرگذر - تونل امتداد خیابان استاد معین، بزرگراه شهید بروجردی، زیرگذر کوی نصر، بزرگراه دولت‌آباد و ادامه جنوبی بزرگراه یادگار امام که معطل ماندن آنها مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان و خصوصا اهالی محلات پیرامونی پروژه‌ها پدید آورده است، ان‌شاءالله متعاقب رفع موانع اجرایی دوباره از سر گرفته شده یا خواهد شد تا برخی در سال1398 و بعضی دیگر در سال‌های آتی به بهره‌برداری برسند، اما برای امسال هم خبرهای خوبی برای تهرانی‌ها داریم که ذکر جز به جز آنها را به زمان دیگری موکول می‌کنم. فقط مختصرا به این مسئله اشاره می‌کنم که بنا داریم در مهر امسال پروژه ادامه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی را افتتاح کنیم و در ادامه زیرگذر دوربرگردان جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام، پل‌های تقاطع ثامن در بزرگراه امام‌رضا، تقاطع غیرهمسطح باقرشهر،تقاطع بزرگراه شهید حکیم با بلوار دهکده المپیک و کندروهای بزرگراه شهید نواب صفوی را به همراه چند پروژه از شبکه جمع‌آوری و مدیریت آب‌های سطحی، مرمت پل‌های نیازمند مقاوم‌سازی‌، برخی پروژه‌های منطقه‌ای و ترمینال جدید شرق را تکمیل کنیم تا ضمن انجام بخشی از تعهدات خود، با تمرکز بیشتر به تعیین تکلیف سایر پروژه‌های باقیمانده در سال‌های پیش‌رو بپردازیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید