• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24955
+
-

روستاییانی که نمی‌خواهند مهاجرت کنند

دهیار آلمانه:تولید صنایع دستی، کشاورزی و دامداری در این روستا رونق دارد

روستا
روستاییانی که نمی‌خواهند مهاجرت کنند

روح الله زرین|  سروآباد- خبرنگار :

آلمانه روستایی در ۲۸کیلومتری سروآباد است که با توجه به داشتن ظرفیت‎های دامداری، کشاورزی و باغداری شاهد ثابت ماندن جمعیت آن در ۱۰ سال اخیر بوده‌ایم‌. با این حال، به دلیل هم‌مرز بودن با کشور عراق شاهد شکل‎گیری مشاغل کاذب نیز در آن هستیم. این مساله موجب کاهش جمعیت باسواد روستا شده است. این در حالی است که آلمانه جزو 10 روستای منطقه اورامان برای ثبت جهانی است. بنابراین ضرورت دارد شرایط اشتغال‌ پایدار با درآمد مناسب در این منطقه ایجاد شود تا جوانان به دنبال مشاغل کاذبی برای امرار معاش نروند. ازطرفی اهالی این روستا از کمبود امکانات چه در زمینه آموزشی و چه عمرانی رنج می‌برند.


ساخت و ساز جدید در پی ماندگاری روستاییان

یکی از ساکنان این روستای تاریخی می‎گوید: در‌چند سال اخیر شاهد کاهش مهاجرت و ثابت بودن جمعیت روستا هستیم، به طوری که در بخشی از آن ساخت و ساز جدید صورت گرفته و خانه‎هایی با بافت امروزی احداث شده است. 
«امجد مصطفی» ادامه می‎دهد: صنعت دامداری در این منطقه موجب تولید مرغوب‎ترین پشم و چرم طبیعی شده است‌. مردم به صورت خانگی به نخ‎ریسی، کلاش‌بافی، گلیم‌فرش، قالی‌بافی و جاجیم‎دوزی می‌پردازند که ضرورت دارد برای رونق صنایع دستی تعاونی‌های منسجم روستایی تشکیل شود.

وی می‎افزاید: بسیاری از محصولات باغی و کشاورزی منطقه مانند انجیر، انگور، گلابی، توت فرنگی، نخود و عدس به دلیل نبود صنایع تبدیلی و فراوری به صورت تازه‎خوری روانه بازار مصرف می‌شود‌. بخش اندکی از آنها نیز به صورت سنتی خشک و در فصول سرد عرضه می‌شود. اما تولید این محصولات به دلیل نبود بازار فروش، عدم خرید تضمینی و نبود بسته‌بندی سود چندانی برای بهره‌بردار ندارد. 


معرفی روستا 

دهیار آلمانه می‎گوید: این روستا در ۲۸کیلومتری سروآباد و در بخش مرکزی آن قرار دارد و دارای ۲۳۱‌خانوار با ۹۲۷ نفر جمعیت ثابت است. به دلیل وجود منابع غنی آبی و پوشش گیاهی در این روستا شاهد رونق کشاورزی و دامداری در آن هستیم.«کامبیز دانش» ادامه می‎دهد: به دلیل هم‌مرز بودن آلمانه با عراق شاهد افزایش کولبری از سوی جوانان روستا هستیم. این مساله موجب ادامه تحصیل ندادن آنها و در نتیجه رشد جمعیت کم‌سواد در روستا شده است.

وی می‎افزاید: مسیر جاده آلمانه به سروآباد و مریوان آسفالتی با عمر بیش از چند دهه دارد. ضرورت دارد برای کاهش تصادفات و امنیت بیشتر خودروها در این محورها بافت فرسوده جاده بهسازی شود. با توجه به افزایش تردد در این محور لازم است تابلوهای هشداردهنده راهنمایی و رانندگی نصب شود. همچنین خط‌کشی و شانه خاکی و پارکینگ جاده‎ای ایجاد شود. 

دهیار آلمانه ادامه می‎دهد: چند سال پیش طرح هادی در زمینه کوچه‌تراشی  فقط در هزار و ۵۰۰ متر از فضای روستا ایجاد شد. این در حالی است که بافت مسکونی روستا بیش از ۱۰ هزار متر است و توسعه آن به اختصاص اعتبار مالی از سوی سازمان دهیاری‎ها و سایر دستگاه‎های اجرایی نیاز دارد. 
دانش تصریح می‎کند: یک مدرسه چندکلاسه در 2 مقطع تحصیلی در این روستا وجود دارد. به دلیل کم‌توجهی جوانان به تحصیل، فقط تعداد انگشت‌شماری نوجوان در چند پایه تحصیلی درس می‎خوانند. ضرورت دارد شرایط ادامه تحصیل در مقاطع دبیرستان و پیش‌دانشگاهی با تشویق جوانان در روستا ایجاد شود. 


کمبود امکانات 

رئیس شورای اسلامی آلمانه می‌گوید: این روستا بافتی منسجم دارد و به صورت پلکانی روی تپه‎ای قدیمی شکل گرفته است. «حسین رحمانی» ادامه می‎دهد: تمام کوچه‎های روستا به دلیل اجرا نشدن طرح هادی خاکی است. در زمان بارش شاهد به وجود آمدن گل‌ولای و جاری شدن آب هستیم که موجب بروز مشکل برای ساکنان آلمانه شده است. 
وی می‎افزاید: فاضلاب خانگی به صورت روباز در روستا جریان دارد و به رودخانه پایین‌دست آلمانه وارد می‎شود و آلودگی‎های زیست‌محیطی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، از آن برای امور کشاورزی و باغی نیز استفاده نمی‌شود. 
رحمانی تصریح می‌کند: با توجه به کارشناسی‎های صورت‌گرفته از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آلمانه جزو ۱۰ روستای منطقه اورامان برای ثبت جهانی است. همچنین در کاوش‎های انجام‌شده سفال‎هایی کشف شده است که نشان می‌دهد قدمت روستا به دوران اشکانیان بازمی‌گردد. 

رئیس شورای اسلامی روستای آلمانه می‎افزاید: با‌توجه به جمعیت پایدار روستا ضرورت دارد برای رفاه ساکنان طرح‌های رفاهی و تفریحی اجرا شود. همچنین آلمانه نیازمند پارک کودک و سالن ورزشی است.
رحمانی ادامه می‎دهد: احداث جایگاه زباله و هدایت فاضلاب خانگی آلمانه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰‌متر لوله‎گذاری، چاه سپتیک، دستگاه زباله‌سوز و کامیونت حمل زباله نیاز دارد. همچنین طبق برآوردهای صورت‌گرفته اجرایی شدن این طرح‎ها بیش از یک میلیارد تومان اعتبار مالی می‌خواهد. 
وی اضافه می‎کند: تنها خانه بهداشت روستا فاقد امکانات دارویی، درمانی و کادر متخصص است. لازم است مسئولان شبکه بهداشت سروآباد برای تامین نیازهای بیماران شرایط خدمت‎رسانی را در این منطقه فراهم کنند. بیشتر مردم برای درمان به شهرهای سروآباد و مریوان می‌روند که به دلیل فاصله طولانی نیازمند صرف هزینه فراوان برای رفت و آمد است و با توجه به درآمد ناپایدار این شرایط برای همه وجود ندارد. 


آلمانه، قطب تولید لبنیات و محصولات باغی و کشاورزی 

یکی از ساکنان آلمانه می‎گوید: وجود جنگل‎های بلوط و بیشه‎زارهای پر‌آب‌و‌علف زمینه شکل‌گیری مشاغلی مانند دامداری، باغداری و کشاورزی به صورت سنتی را فراهم کرده است. 
«کاوه فرهمند» ادامه می‎دهد: به دلیل پرداخت نشدن تسهیلات بانکی کم‌بهره با شرایط مناسب، ظرفیت‎های این منطقه توسعه پیدا نکرده است. این در حالی است که آلمانه قطب تولید انواع لبنیات و محصولات باغی و کشاورزی در سروآباد محسوب می‎شود.وی می‎افزاید: آلمانه دارای طبیعت چهارفصل و دیدنی با کوهستان‎های خوش‌آب‌وهوا و مرتفع است. از این رو ضرورت دارد از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده شود که تحقق آن نیازمند ایجاد استراحتگاه و ارائه خدمات بوم‎گردی است. نتیجه آن رونق اشتغال‌زایی پایدار در منطقه و کسب درآمد برای ساکنان روستا خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید