• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24881
+
-

معضل 650 تنی

در شهر کرمانشاه روزانه 650 تن زباله تولید می‌شود که بازیافت و جمع‌آوری آن‌ها مشکلات خود را دارند

شهری
معضل 650 تنی

شهره امیری| کرمانشاه- خبرنگار:

رشد روزافزون جمعیت سبب می‌شود تا نیاز به خدمات شهری همپای وسعت و جمعیت شهر افزایش یابد. از جمله نیازهای یک جامعه تامین غذا و دفن پسماند غذاها و زباله‌های دیگر است، امری که دغدغه همیشگی هر شهری محسوب می شود و با سلامت و بهداشت جامعه و زیبایی بصری آن ارتباط نزدیک دارد. در شهر کرمانشاه با جمعیت یک میلیون نفری روزانه 650 تن زباله تولید می شود. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است چگونگی جمع‌آوری و بازیافت این حجم از زباله‌هاست. موضوعی که این روزها با سخنان مدیرعامل شرکت پسماند در مورد مشکلات این شرکت و احتمال تعطیلی آن وارد فاز جدیدی شده است.


زباله های سرریز

یکی از شهروندان کرمانشاهی با اشاره به سطل های زباله‌های سرریزشده در شهر می‌گوید: کوچه‌ها و خیابان‌های شهر با وجود سطل‌های زباله چهره زشتی به خود گرفته است. بوی سطل‌ها به دلیل این‌که زباله‌های اطرافش شعاعی چندبرابری حد معمول یک سطل را اشغال کرده‌است، به فاصله 10 متری دور تا دور محوطه سطل های زباله احساس می شود. «سمیه ترکاشوند» تفکیک زباله و فرهنگ سازی را موضوعی با اهمیت می داند و ادامه می‌دهد: سال‌هاست که در کشورهای مختلف دنیا تفکیک زباله صورت می‌گیرد و دیگر در هیچ کجای دنیا ظروف شکسته با لبه‌های برنده اش همراه پسماند غذا، کاغذ باطله و پلاستیک به سطل زباله دور ریز نمی شود‌ اما در استان ما هنوز به شیوه‌ای قدیمی و
 غیر مرسوم زباله‌ها جمع آوری می‌شوند.


فراهم نشدن شرایط تفکیک

یک فعال محیط زیست با انتقاد از فراهم نشدن شرایط تفکیک زباله از مبدا، می‌گوید: تنها فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ تفکیک زباله در بین مردم کافی نیست، بلکه باید مقدمات و امکانات آن نیز فراهم شود. 
« نرگس محمدی» اظهار می‌کند: فاصله حرف تا عمل بسیار است. کارهای بسیاری باید انجام می‌شد که در حد حرف باقی مانده است. تهیه و در اختیار گذاشتن سطل‌های زباله برای تفکیک، حذف
واسطه های جمع‌آوری پسماندهای زباله از کوچه وخیابان‌ها ، آموزش محله به محله مردم و آشنایی مردم درباره منافع عمومی تفکیک زباله از جمله مواردی است که تا کنون اجرا نشده است. 


دستگاه های قدیمی جمع‌آوری زباله

معاون خدمات شهری نوین شهرداری درباره چگونگی جمع‌آوری زباله های شهر به همشهری می‌گوید: برای داشتن شهری پاکیزه همکاری شهروندان نیز لازم است که در ساعت های تعیین شده زباله‌های خود را بیرون بگذارند اما متاسفانه برخی افراد در ساعاتی غیر از ساعت جمع‌آوری زباله ها اقدام به خروج زباله از منزل می‌کنند و یا زباله‌ها را پشت خودروها قرار می‌دهند.  « امیر رحیمی» با اشاره به قدیمی و ناکافی بودن خودروهای جمع آوری زباله ادامه می‌دهد: در شهر 36 دستگاه خودرو برای جمع آوری زباله داریم که بیشتر از13 عدد آن‌ها عملا خارج از رده و خراب هستند میانگین عمر هر دستگاه 5 سال است و با احتساب سال ورود آن‌ها به استان از سال 1389 تاکنون خودرو جدیدی به دستگاه‌های حمل زباله افزوده نشده است. رحیمی، با اشاره به این‌که میزان تولید زباله در شهر کرمانشاه روزانه 650 تن است، می‌افزاید: برای جمع‌آوری این میزان زباله روزانه
 در 3 شیفت کاری عوامل شهرداری مشغول به کار هستند، در صورتی که حتی در شهرهای تهران و کرج تنها با یک شیفت کاری مراحل جمع‌آوری صورت می‌گیرد. 83 درصد حجم زباله های شهر توسط شهرداری و تنها 17 درصد توسط شرکت های پیمانکار شخصی جمع آوری می‌شود.


بازیافت 85 درصدی زباله‌ها

مدیرعامل خدمات شهری درباره شیرابه‌های جاری در کنار سطل‌های زباله اظهار می‌کند: با کمک جوانان کرمانشاهی نوعی شوینده معطر توسط یک شرکت دانش بنیان ساخته شده است که در مرحله انجام شستشوی شیراب‌های سطل‌ها و حتی خودروهای حمل زباله هستیم. وی، همچنین بیان می کند: دفن زباله در شهر کمتر از 15 درصد است و حدود 85درصد زباله‌ها به کمپوست تبدیل می شوند. زباله‌ها به محل سکوی حمل پسماند برده  و با خودروهای تریلر 35 تنی به سمت شرکت بازیافت انتقال داده می‌شوند.

200 هزارتن زباله در شرکت بازیافت

مدیر عامل شرکت بازیافت زباله استان هم با اشاره به میزان تولید سالانه زباله در کرمانشاه خاطر نشان می‌کند: فقط آمار زباله‌هایی که به شرکت ما می‌آید در طول 365 روز سال 200 هزارتن است. 
«هایده شیرزادی» با بیان این‌که به طور میانگین هر فرد کرمانشاهی در طول سال 200 تا 250 کیلوگرم زباله تولید می کند، می افزاید: این میزان بر حسب تولید روزانه زباله هر خانوارسنجیده شده است .


پسماند غذایی؛ 70 درصد زباله‌ها

شیرزادی، اضافه می کند: در روستاها هر خانوار 500 تا 600 کیلو گرم تولید زباله دارد. در محله‌های متوسط و پایین شهر به طورمیانگین هر خانوار بین 600 تا 800 کیلو‌گرم زباله تولید می‌کند و در محله‌های مرفه نشین این میزان تا 2 برابرو یا بیشتر افزایش می یابد. وی با اشاره به این‌که بیشتر زباله‌های تولید شده شهری و روستایی قابل بازیافت هستند، بیان می کند: 70 درصد این پسماندها زباله‌های غذایی هستند که قابلیت تبدیل به کود کمپوست را دارند.

شیرزادی همچنین از خطر تعطیلی این شرکت سخن می‌گوید و می‌افزاید: اگر مشکلات این واحد حل نشود، ظرف هفته‌های آینده تعطیل خواهد شد و 240 کارگری که در آن کار می‌کنند بیکار می‌شوند. وی اظهار می‌کند: بدهی و مشکلات شرکت بازیافت به گونه‌ای شده که دیگر امکان اداره آن وجود ندارد و حقوق و مزایای کارکنان که در آن شرایط سخت کار می‌کنند عقب افتاده است. 

شیرزادی با اشاره به بدهی 9 میلیارد تومانی شهرداری به شرکت بازیافت، می‌گوید: شهرداری باید پرداخت بدهی خود را به صورت مستمر به شرکت بازیافت انجام دهد،  اما وقتی به شهرداری مراجعه کردیم کارشناس شهرداری خندید و گفت پول کجا بود! وی مشکل دیگر این واحد را فروش نرفتن کود کمپوست تولیدی می‌داند و اظهار می‌کند: اکنون 400 هزار تن کود داریم که قرار بود جهاد کشاورزی آن را به صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار دهد، اما این کار انجام نشده است. شیرزادی معتقد است، این 400 هزار تن کود کمپوست می‌تواند خاک استان را برای چند سال احیا کند و مصرف آب بخش کشاورزی را نیز تا یک سوم کاهش دهد. مدیرعامل شرکت بازیافت استان با بیان این‌که بازیافت پسماندهای خانگی هیچ انتفاعی برای این شرکت ندارد، می‌افزاید: با تعطیلی شرکت بازیافت، کرمانشاه به شدت درگیر معضل زباله خواهد شد و باید تمام زباله‌ها دفن شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید