• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مرداد 1403
کد مطلب : 230830
+
-

مدیراداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهران از افزایش مسیرها و اماکن گردشگری پایتخت در 3سال گذشته خبر می‌دهد

بازگشت رونق به گردشگری پایتخت

بازگشت رونق به گردشگری پایتخت

تهران در گذشته با وجود ظرفیت‌های گردشگری بسیاری که دردل خود دارد، آنچنان که باید و شاید نه برای ساکنانش و نه آنهایی که در قالب مهمان وارد آن می‌شدند شناخته شده نبود. گرچه پیش از این تلاش‌هایی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری پایتخت انجام گرفته بود اما صنعت توریسم درتهران آنطور که باید و شاید شکل نگرفت. با این حال، در دوره تحول در مدیریت شهری، شهرداری تهران با بها‌دادن به موضوع گردشگری در پایتخت و پای کار‌آوردن امکانات خود در این عرصه کوشید تصویری تازه و بدیع از تهران به ساکنان و مهمانانی که به آن وارد می‌شدند نشان دهد. به این انگیزه با مهدی وحیدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهر تهران به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

توسعه زیرساخت‌‌های گردشگری پایتخت
یکی از ابزارهای توسعه گردشگری، فراهم‌کردن زیرساخت‌‌های لازم برای حضور گردشگران است. تامین تجهیزات و امکاناتی مانند هتل‌ها، مراکز تفریحی و اقامتی مناسب تأثیر بسزایی درافزایش تعداد گردشگران دارد. مهدی وحیدی می‌گوید دولت با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر در توسعه زیرساخت‌‌های شهری برای گردشگری پایتخت اقدامات بی‌سابقه‌ای در 3سال گذشته انجام داده‌اند‌: «شورای اسلامی شهر تهران با تصویب مصوبه‌ای ارزشمند معافیت‌هایی را برای پرداخت عوارض برای سازندگان هتل‌ها و مراکز اقامتی و گردشگری در نظر گرفت. این مصوبه ۸۰درصد فعالان این عرصه را شامل شده است. این موضوع منجر به رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری درساخت هتل‌های ۳، ۴ و ۵ ستاره در تهران شد،به‌گونه‌ای که هر ۶ ‌ماه یک‌بار شاهد بهره‌برداری از هتل‌های جدید و تقویت زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری پایتخت بودیم.»

جان دوباره به تورهای گردشگری
افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساختی نشان از آن دارد که تعداد گردشگران در 3سال اخیر در مدت مشابه قبل از آن رشد بالایی داشته است. این حرف را می‌توان از لابه‌لای سخنان وحیدی متوجه شد. او از افزایش تعداد تورهای گردشگری به مقصد تهران و اشغال تخت‌‌های اقامتی در هتل‌‌ها و مراکز اقامتی پایتخت خبر می‌دهد: «شهرداری در 3سال اخیر موضوع تهران‌گردی را به شکل جدی در دستور کار خود قرار داد. در این بخش شاهد رشد چشمگیر تعداد تورهای گردشگری به مقصد تهران بودیم، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت در این مدت صنعت تورگردانی در تهران احیا شد و توانست بسیاری از مراکز تورگردانی را بعد از مدت‌ها رکود دوباره فعال کند.»

مراکز اقامتی پرمسافر شدند
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهران، افزایش حضور گردشگران درتهران را منجر به توسعه و رونق صنعت گردشگری پایتخت می‌‌داند و با موفق ارزیابی‌کردن برنامه‌های ستاد گردشگری شهرداری تهران دراین حوزه می‌گوید: «بسیاری از هتل‌ها و مراکز اقامتی تهران درسال‌های گذشته حداکثر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت خود را برای اقامت در اختیار مسافران قرارمی‌دادند. عملا ۷۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت هتل‌ها خالی بود و این موضوع صنعت هتل‌داری درتهران را با چالش روبه‌رو کرده بود. درسال‌های اخیر این نسبت کاملا تغییر کرده است و شاهد افزایش اجاره اتاق‌های هتل‌ها و مراکز اقامتی از سوی مسافران درتهران هستیم؛ اتفاقی که منجربه سودآوری در این حوزه و امید به رونق گرفتن گردشگری پایتخت شده است.»

به‌روزرسانی نقشه گردشگری تهران
نبود مسیرهای گردشگری به‌روز و طراحی‌نشدن نقشه‌های گردشگری برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت سبب شد در دوره تحولی مدیریت شهری درحوزه گردشگری به این موضوع توجه جدی شود، به‌گونه‌ای که به‌گفته وحیدی، مسیرهای گردشگری پایتخت در3سال گذشته به‌روزرسانی شده است: «یکی از اتفاقات خوبی که در 3سال گذشته درحوزه مدیریت شهری و گردشگری پایتخت رخ داد به‌روزشدن نقشه‌ها، مسیرهای گردشگری تهران و نیز طراحی مسیرهای تازه برای گردشگری در شهر بود. با این اقدام زمینه برای توسعه گردشگری تهران فراهم شد تا سلیقه‌های بیشتری بتوانند از مراکز گردشگری بازدید کنند.»

مدیریت یکپارچه بناهای تاریخی شهر
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهران آنچه را در دوره تحولی مدیریت شهری در ۳سال اخیر رخ داده است بی‌نظیر می‌داند و می‌گوید در این سال‌ها درهای برخی اماکن گردشگری پایتخت روی مردم بسته بود اما در دوره اخیر این اماکن پذیرای گردشگران شد: «در ۳سال اخیر اماکنی مانند خانه اتحادیه یا عمارت عین‌الدوله را داشتیم که درهای آن روی گردشگران بسته بود. در دوره جدید شهرداری، مدیریت مراکز گردشگری و بناهای تاریخی شهرداری به شکل منسجم و یکپارچه درآمد. این اتفاق سبب شد مردم بتوانند از جاذبه‌های گردشگری خاص پایتخت به راحتی و با کمترین مشکل بازدید کنند. با این اقدام مسیر گردشگری از خانه اتحادیه درگذر لاله‌زار نیز فعالیت خود را آغاز کرد و برخی جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری در این محور جان تازه‌ای به کسب‌وکارهای مردم در این محور داد.»

سفرای مقیم تهران؛ گردشگران حرفه‌ای پایتخت
یکی از راه‌های معرفی فرهنگ، تمدن و هنر ایران زمین، معرفی آثار تاریخی و فرهنگی کشورمان به گردشگران خارجی است. ستاد گردشگری شهرداری تهران در 3سال اخیر برای تحقق این هدف، معرفی جاذبه‌ها و ابنیه تاریخی پایتخت به سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران و خانواده‌های آنان را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا، برگزاری تورهای گردشگری برای سفیران کشورهای مختلف با هدف شناساندن تمدن و تاریخ ایران زمین به آنان یکی از اقداماتی است که در راستای اجرای دیپلماسی فرهنگی با همکاری وزارت امور خارجه کشورمان انجام شده است و توانسته زمینه را برای معرفی دقیق‌تر و بهتر اماکن گردشگری تهران به مردم در نقاط مختلف جهان فراهم کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید