• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
چهار شنبه 3 مرداد 1403
کد مطلب : 230837
+
-

شهردار منطقه 12 تهران از تغییرات شگرف حوزه گردشگری در۳سال اخیر خبر می‌دهد

بازگشایی گنجینه‌های هویتی پایتخت

بازگشایی گنجینه‌های هویتی پایتخت

ممکن است شنیده باشید که از منطقه ۱۲ شهرداری تهران به‌عنوان قلب گردشگری پایتخت یاد می‌شود. دلیل این موضوع را می‌توان در وجود آثار تاریخی و گردشگری متعدد به‌جامانده از دوران قاجار، پهلوی اول و دوم ازجمله کاخ، باغ، مدرسه، مسجد، کلیسا،معبد، کنیسه و انواع موزه‌ها دانست؛ مسئله‌ای که سبب شده است این منطقه از مهم‌ترین محورهای گردشگری پایتخت به‌شمار رود. در دوره اخیر مدیریت شهری، موضوع توسعه فعالیت‌های گردشگری در این منطقه در اولویت کار مدیران شهری بوده است. به بهانه بررسی عملکرد مدیریت شهری در تکه دوازدهم پایتخت با وحیدرضا انارکی محمدی، شهردارمنطقه درباره تحولاتی که طی۳سال گذشته در قلب گردشگری تهران رخ داده است ،صحبت کرده‌ایم.

قلب تاریخی تهران جذاب‌تر از گذشته
آمارها نشان می‌دهد منطقه ۱۲ تهران از نظر تعداد ابنیه‌های تاریخی و گردشگری سرآمد مناطق ۲۲ گانه شهر است؛ سرآمدی‌ که شهردار منطقه درباره آن اینطور اظهارنظرمی‌کند: «آمارها نشان می‌دهد منطقه تاریخی تهران بیش از۳۰۰ اثرتاریخی و میراثی را درخود جای داده است. شهرداری در۳ سال اخیر تلاش کرده است در تعامل با دستگاه‌های ذیربط و نیز مالکان واحدهای تاریخی و میراثی کار نوسازی آنها را به سرانجام برساند و به‌گونه‌ای عمل کند که فرصت استفاده از این اماکن برای مردم فراهم شود.»
وحیدرضا انارکی محمدی، می‌افزاید: «در برخی از محله‌های این منطقه به اندازه چند کشورظرفیت گردشگری و پتانسیل نشان‌دادن تاریخ کهن کشور را داریم. در این راستا، تنها در سال‌جاری پس از تلاش‌های بسیار۷۱ پروژه احیا شده و بازسازی اماکن تاریخی و گردشگری درمنطقه ۱۲ به اتمام رسیده است.»

آمادگی برای احیای خانه ‌ملک
خانه ملک در بافت تاریخی بازارتهران قراردارد و ارتباط آن با مجموعه‌های شهری به‌دلیل قرارگیری درفاصله بین 2مکان مقدس مسجد امام (مسجد شاه‌سابق) و مسجد جامع تهران از اهمیت بالایی برخوردار است. شهردارقلب تاریخی تهران درباره این بنای تاریخی خبرهای خوبی دارد و می‌گوید: «گردشگران سال‌هاست می‌توانند از خانه تاریخی ملک بازدید کنند. شهرداری منطقه در رویکردی تعاملی درتلاش است با احیای بناهای تاریخی فرسوده و نیازمند ترمیم زمینه را برای بازگشایی آن برای پذیرایی گردشگران داخلی و خارجی فراهم کند. اقدامات اولیه برای تحقق این هدف آغاز شده است و امیدواریم بتوانیم این بنای تاریخی را به زمره بناهای تاریخی گردشگری منطقه اضافه کنیم.»
انارکی محمدی حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «آثار تاریخی و میراثی به‌دلیل گذشت زمان با فرسودگی و اضمحلال روبه‌رو شده‌اند. شهرداری تهران در۳ سال اخیر با تامین اعتبارتلاش کرده است با ترمیم و بازسازی اماکن تاریخی و میراثی از گنجینه‌های تاریخی شهر مراقبت کند تا این آثار با کمترین آسیبی روبه‌رو نشوند.»

رشد بی‌سابقه در جذب گردشگر
اجرای طرح‌های بازسازی و نوسازی اماکن گردشگری و تاریخی و نیز گشایش مراکز جدید جذب گردشگر در منطقه سبب شده است توجه گردشگران حرفه‌ای بار دیگر به منطقه ۱۲و آثارتاریخی آن جلب شود؛ اتفاقی که سبب شده است تا این منطقه‌درتعداد گردشگران با افزایشی بی‌سابقه روبه‌رو شود. شهردارقلب تاریخی پایتخت دراین باره توضیح بیشتری می‌دهد: «اگر بخواهیم عملکرد گردشگری منطقه را ارزیابی کنیم می‌توانیم با شاخص نوروز این موضوع را مورد توجه قراردهیم. براین اساس، درحالی  که سال ۱۴۰۰ گردشگران تنها امکان بازدید از۱۰مکان تاریخی غیروابسته به شهرداری را داشتند این تعداد درسال ۱۴۰۱ به ۱۵مکان و درسال ۱۴۰۲ به ۲۷مکان افزایش یافت. این موضوع سبب رشد ۳برابری تعداد گردشگران بازدید‌کننده از این اماکن شده است؛ به‌گونه‌ای که ۱۵هزارگردشگر سال ۱۴۰۰ درپایان سال ۱۴۰۲ به ۳۵هزاربازدید‌کننده افزایش یافته است؛ اتفاقی که با ایجاد تعامل و همکاری بین بخشی شهرداری با دستگاه‌های مختلف به انجام رسیده است.»

تغییر نگاه به گردشگری در شهرداری
انارکی محمدی به تغییرنگاه شهرداری به اماکن میراثی و گردشگری در اختیار خود در موضوع گردشگری طی۳سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: «مدیریت شهری بر این باور است که آثار تاریخی سرمایه‌های مردم هستند و با این نگاه، تعداد مکان‌‌های گردشگری در اختیار شهرداری برای بازدید عموم افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است. در سال ۱۴۰۰ تعداد مکان‌های گردشگری منطقه، ۳۵مورد بود که این تعداد در سال ۱۴۰۱به ۴۰مکان و در سال ۱۴۰۲ به ۵۲مکان افزایش یافت.» شهردارمنطقه ۱۲ رهاورد چنین اقدامی را ایجاد مسیرهای جدید گردشگری درمنطقه و حضور گردشگران جدید درتورهای گردشگری برگزار شده می‌داند و توضیح می‌دهد: «تعداد گردشگرانی که سال ۱۴۰۰ از مکان‌‌های در اختیار شهرداری بازدید کرده بودند تنها ۲هزار و ۵۰۰نفر بود. این تعداد سال ۱۴۰۱ با رشدی افزایشی به ۴۰هزارمخاطب و سال ۱۴۰۳ به ۵۵هزارگردشگر افزایش یافته است؛ روندی که انتظار می‌رود همچنان ادامه داشته باشد.»

افزایش 3‌ برابری برنامه‌های شاخص گردشگری
رویکرد مدیریت شهری درحوزه گردشگری، برگزاری رویدادهای شاخص در این حوزه با هدف معرفی توانمندی‌ها و فرصت‌‌های گردشگری پایتخت است؛ اتفاقی که وحیدرضا محمدی انارکی شهردار منطقه۱۲ تهران بر آن تأکید دارد و از عزم شهرداری تاریخی‌ترین منطقه تهران دراین باره سخن به میان می‌آورد: «برای جذب گردشگر در منطقه برنامه‌های متعدد و شاخص گردشگری در۳سال اخیر در منطقه طراحی و اجرا شده است. در این مدت ۶۹رویداد شاخص گردشگری با مجموع جلب ۳۶هزار و ۵۰۰مخاطب داخلی وخارجی برگزار شده است؛ رویدادهایی که برخی از آنها پس از فروکش‌کردن ویروس کرونا به اجرا درآمد و توانست مردم را با رویدادهای گردشگری آشتی دهد و زمینه را برای حضور اجتماعی مردم درجامعه تسهیل کند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید