• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مرداد 1403
کد مطلب : 230833
+
-

احمد ابوحمزه، ری‌شناس و عضو کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران از ورود فناوری به حوزه گردشگری پایتخت می‌گوید

صنعت گردشگری در پایتخت هوشمند می‌شود

صنعت گردشگری در پایتخت هوشمند می‌شود

تحول در نیازهای مخاطبان  و اهمیت به‌روزرسانی سیستم‌های اطلاع‌رسانی و خدماتی به شهروندان درحوزه‌های مختلف از موضوعاتی است که همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای جلب و جذب مخاطبان خود به شکل مستمر بر آن سرمایه‌گذاری می‌کنند؛کاری که‌ درگذشته کمتر در ساختار شهرداری تهران انجام می‌شد و به این دلیل با کمبودهایی در این عرصه روبه‌رو بود. گردشگری پایتخت و متولی آن در شهرداری نیز از این قاعده مستثنا نبود و نتوانسته بود خود را با تغییرات دراین حوزه همگام کند. با آغاز دوره تحول درمدیریت شهری، استفاده از فناوری‌های جدید در دستور کار ستاد گردشگری قرارگرفت؛ اقدامی که توانسته است به افزایش مخاطبان مدیریت شهری درحوزه گردشگری منجر شود. احمد ابوحمزه، ری‌شناس و عضو کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران درگزارش پیش‌رو از مزایای استفاده از فناوری‌‌های نوین در این حوزه می‌گوید.

گردشگری برمدارهوشمندسازی
سال گذشته بود که طرح‌ریزی برای راه‌اندازی برنامه کاربردی بر بستر اینترنت در سامانه «شهرزاد» با هدف ارائه خدمات مورد نیازگردشگران تهرانی به یکی از اولویت‌های کمیته گردشگری شورای شهر تبدیل شد؛ نرم‌افزاری که بتواند درکوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین و بیشترین خدمات را به شهروندان و مراجعه‌کنندگان به این برنامه ارائه کند. عضو کمیته گردشگری شورای شهر با بیان اینکه فعال‌سازی نرم‌افزار گردشگری شهرزاد با رویکرد تسهیل دردسترسی به امکانات گردشگری شهر انجام شده است می‌گوید: «نگاه ما در طراحی این نرم‌افزار درحوزه گردشگری این بود که باید برای افرادی که تهران را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند امکاناتی را فراهم کنیم تا ازشرایط خاص اماکن و جاذبه‌های گردشگری پایتخت اطلاع پیدا کنند و بتوانند ازتخفیف‌هایی که مدیریت شهری برای استفاده از این اماکن پیش‌بینی کرده است به راحتی استفاده کنند تا گردشگری ارزان و دردسترسی را تجربه کنند.»

توسعه تورهای مجازی
بسیاری ازکسانی که روزگاری درتهران سکونت داشتند یا از برخی اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری آن بازدید کرده بودند، امکان سفر دوباره و حضور دراین اماکن را ندارند. این موضوع تبدیل به حسرتی برای این افراد شده است تا بار دیگر بتوانند از جاذبه‌های تهران و گذشته آن بازدید کنند. در رویکرد تحولی ستاد گردشگری شهرداری تهران و با حمایت شورای اسلامی شهر تهران به این مهم توجه شده است. ابوحمزه دراین باره توضیح می‌دهد: «تحول شگرفی را درسال‌جاری از سوی مجموعه‌های مختلف ستاد گردشگری شهرداری تهران درپایتخت شاهد بودیم. امیدوارهستیم با توجه به برنامه‌های در دست اقدام آینده بتوانیم با بهره‌برداری از ظرفیت مجموعه‌هایی مانند سازمان فناوری اطلاعات زمینه را برای پخش زنده اماکن گردشگری و دیدنی پایتخت در بستر فضای مجازی فراهم کنیم تا ایرانیان بتوانند با ورود به سامانه‌های مجازی از این اماکن در قالب تورهای مجازی بازدید کنند.»

جذاب‌ترین اقدام ستاد گردشگری
یکی از بهترین اقدامات ستاد گردشگری در۳سال گذشته تعیین مسیرهای گردشگری جدید بود. ابوحمزه با بیان این مطلب به جزئیات این اتفاق اشاره می‌کند و آن را راهکاری برای جذب گردشگران جدید به پایتخت می‌داند: «مسیرهای جدید گردشگری، برنامه پیاده‌گردی ازتورهای جدید در حال اجراست و با استقبال بسیاری نیز روبه‌رو شده. علاوه براین توسعه تورهای تهرانگردی و به شکل خاص ری‌گردی ،تدبیر ارزنده ستاد گردشگری بود که در ‌ماه مبارک رمضان به سفره افطار در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) ختم شد و حس تقارن دو بهار قرآن و طبیعت را برای شهروندان صد‌چندان کرد. ایجاد مسیرهای جدید و تبلیغ برای آنها می‌تواند سبب رونق هرچه بیشتر اماکن تاریخی و دیدنی تهران گردد و به کسب درآمد از این گذرها منجر شود.»

افزایش تعداد خانه‌موزه‌های پایتخت
برنامه‌های سال‌جاری درکمیته گردشگری شورای شهر همسویی زیادی با اهداف ستاد گردشگری درشهرداری تهران دارد. ابوحمزه دراین باره می‌گوید: «در سال 1403 مرمت و ثبت ملی چند خانه تاریخی و افتتاح خانه شهر که موسوم به بلدیه تهران شده است در دستور کارکمیته گردشگری شورای شهر قرار دارد. همچنین بهره‌برداری ازچند خانه موزه و راه‌اندازی مجدد حمام نواب درگذر امامزاده یحیی(ع) در دستور کار این کمیته قرار گرفته است. تمامی این اقدامات همسو با اهداف و عملکرد مثبت ستاد گردشگری شهرداری تهران انجام می‌شود و امیدواریم با سازمان‌شدن این ستاد شاهد رشد و ارتقای کیفی خدمات‌رسانی به گردشگران تهران باشیم.»

هویت‌بخشی به پهنه گردشگری فرحزاد
درطرح اکوپارک رود‌دره فرحزاد طرح‌های گردشگری و پیاده‌روی متنوع و متعدی پیش‌بینی شده است تا شهروندان با ظرفیت بزرگ این رود‌دره آشنا  شوند و بتوانند از ویژگی‌های طبیعی و بکر آن استفاده کنند. برای تحقق این هدف،ساخت مسیرهای گردشگری در رود دره انجام شده است. با توجه به ساخت چنین مسیری، تورهای گردشگری برای اقشار مختلف پیش‌بینی شده‌و در حال اجراست. در این تورها برای کودکان غرفه‌های سفالگری و نقاشی در طبیعت برپا می‌شود تا بتوانند هنر خود را به شکل عملی به دیگر همسالان خود نشان دهند. برای گروه سنی نوجوانان نیز بازی‌های گروهی سنتی و ورزش «اسلک لاین» (هنر حفظ تعادل و راه‌رفتن روی تسمه مخصوص) طراحی  شده که با استقبال بالایی رو به رو شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید