• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 7 تیر 1403
کد مطلب : 228407
+
-

سرداران شهید در قاب دوربین

از «ایستاده در غبار» تا «موقعیت مهدی» و از «منصور» تا «آسمان غرب»

سرداران شهید در قاب دوربین

قبل از دهه 80فیلم‌هایی درباره افرادی که در جنگ حضور داشتند ساخته شده و این موضوع در دهه ۸۰، شکل اجتماعی‌تری به‌خود گرفت. بیشترین تولید از پرتره قهرمانان و سرداران جنگ به همان دهه‌ بازمی‌گردد، فیلم‌هایی که گاهی در تولید کیفی موفق نبودند و نتوانستند در جذب مخاطب موفق باشند. اما تولید مستندهایی درباره سرداران شهید سرآغازی برای سبک و سیاق متفاوت تولید فیلم در سینما بود.
  با ساخت فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» که روایتی از زندگی احمد متوسلیان داشت، سبک و سیاق تولید فیلم‌ها تغییر کرد.
  مهدویان در همان سال‌ها تصمیم داشت از شهید بروجردی فیلمی بسازد اما این کار هیچ وقت تحقق نیافت و البته محمدحسین لطیفی فیلم سینمایی این شهید را ساخت؛ «غریب» با بازی بابک حمیدیان که مقطعی از زندگی شهید بروجردی را به تصویر می‌کشید.
  از دیگر فیلم‌هایی که درباره قهرمانان جنگ ساخته شد «منصور» بود؛ فیلمی درباره زندگی شهید ستاری که بعدها کارگردان دیگری نیز درباره این شخصیت فیلم دیگری ساخت.
  «مجنون» فیلمی درباره شهید زین‌الدین بود که مهدی شاه‌محمدی آن را کارگردانی کرده، فیلمی درباره فرمانده لشکر۱۷ علی ابن ابیطالب(ع) در دوران دفاع‌مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی بود که در سال ۶۳ در منطقه سردشت در پی درگیری مستقیم با نیروهای مسلح دشمن در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
  محمد عسگری هم سرگذشت شهید علی اکبر شیرودی را در «آسمان غرب» به تصویر کشید، روایتی سینمایی از خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش در هوانیروز ارتش که در منطقه غرب کشور حضور داشتند.
  «احمد» امیرعباس ربیعی با بازی تینو صالحی بود که این بازیگر در نقش شهید احمد کاظمی جلوی دوربین رفت، فیلمی که زندگی این شهید را در ۱۸ساعت ابتدایی زلزله بم و نقش شهید در این واقعه تراژیک به تصویر می‌کشد.
  «قرارگاه سری» مقطع مهمی از زندگی شهید علی هاشمی از فرماندهان مطرح دوران دفاع‌مقدس در شناسایی و طرح‌ریزی عملیات خیبر در قرارگاه سری نصرت را به تصویر می‌کشد. این فیلم به کارگردانی دانش اقباشاوی است.
  در حال حاضر علاوه بر سازمان اوج که به نوعی پیشرو در تولید فیلم‌های قهرمانان جنگ است، روایت فتح و سازمان سینمایی سوره هم در تلاشند که فیلم‌هایی در این زمینه بسازند. روایت فتح قرار است درباره شهیدان چیت‌سازان، حسن آبشناسان، محسن وزوایی، سعید قهرایی و شعبان نصیری فیلم‌هایی را تولید کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید