• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225650
+
-

تأمین سرانه‌های پایتخت در اراضی نظامی

طی جلسه‌ای با حضور شهردار تهران و اعضای کمیسیون ماده ۵، توافق برای آزادسازی بخشی از دوشان‌تپه به تصویب رسید

فرناز محمد زاده-روزنامه‌نگار

روزبه‌روز به جمعیت تهران اضافه می‌شود و بالطبع فضای شهری نیاز به توسعه دارد. مدیریت شهری هم برهمین اساس شکل گرفته است، چراکه شهر پویاست و همانند موجودی زنده، دائم درحال تغییر و تحول است. به تناسب رشد جمعیت پایتخت، در هر منطقه شهری باید سرانه‌های مورد نیاز اعم از فضای سبز، خدماتی، تفریحی و... نیز افزایش پیدا کند یا در بخش دیگری از توسعه شهر، بزرگراه‌های جدید باید ساخته شود.

5درصد مساحت تهران در اختیار اراضی نظامی
در شهری مانند تهران که برآوردها نشان می‌دهد چیزی حدود ۲هزار و ۸۷۳هکتار از وسعت آن در اختیار پادگان‌ها و مراکز نظامی است، اگر بگوییم این اراضی موانع جدی را برای اجرای برخی از پروژه‌های شهری ایجاد کرده است، حرف بیراهی نزده‌ایم.درواقع حدود 5درصد مساحت تهران در اختیار فضاهای نظامی قرار دارد و منطقه 13پایتخت نیز سهم بیشتری از این اراضی را داراست،به‌طوری‌که مساحت این منطقه در حدود 12.9کیلومترمربع بوده و از این سطح، حدود 9.3کیلومترمربع بافت شهری است و مابقی آن که 3.6کیلومترمربع است، شامل اراضی نظامی می‌شود.

کاهش ترافیک شرق تهران با آزادسازی دوشان‌تپه
در راستای توسعه سرانه‌های شهری در این منطقه، مذاکره با مجموعه‌های نظامی برای آزادسازی جنگ‌افزارسازی ساصد و دوشان‌تپه انجام شد و پس از مذاکرات متعدد، ابتدا بخشی از ساصد و به‌تازگی نیز بخشی از دوشان‌تپه در اختیار مدیریت شهری قرار گرفت. بر این اساس طی جلسه‌ای با حضور شهردار تهران و اعضای کمیسیون ماده ۵، توافق برای آزادسازی بخشی از دوشان‌تپه به تصویب رسید که حاصل آن تامین سرانه‌های خدماتی و کاهش ترافیک در محدوده شرق تهران خواهد بود.شهردار منطقه ۱۳ با اشاره به توافق شهرداری تهران با نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درخصوص دوشان‌تپه می‌گوید: با این توافق، تامین سرانه‌های خدماتی با بازگشایی معابر منتهی به دوشان‌تپه و همچنین آزادسازی اراضی حدود ۸۰هکتاری آن و اتصال خیابان پیروزی به دماوند محقق می‌شود.

تحول در شرق تهران با آزادسازی
به‌گفته محمد‌هادی علی‌احمدی، به‌زودی حدود ۸۰هکتار از اراضی دوشان‌تپه با تصویب این توافق آزاد خواهد شد که شامل بازگشایی معابر خیابان‌های صفا، دهقان، پنجم نیروی هوایی و گذر شرقی‌-غربی حدفاصل خیابان‌های عادلی و دهقان می‌شود.او با اشاره به رونق محدوده مذکور، کاهش ترافیک و دسترس‌پذیری معابر افزود: با آزادسازی اراضی دوشان‌تپه و بازگشایی معابر پیرامونی شاهد تحول خوبی در بخش شرقی پایتخت خواهیم بود.علی‌احمدی معتقد است که کاربری اراضی پایگاه هوایی دوشان‌تپه و لزوم حفظ باند فرودگاهی آن در مواقع بحران دارای اهمیت بوده و باند فرودگاه در وضعیت عملیاتی باقی می‌ماند تا در هنگام موارد خاص یا حوادث و بلایای طبیعی از آن استفاده شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید