• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223003
+
-

استفاده از مشارکت‌های مردمی و خیرین، برای افزایش سرانه سلامت

سلامت
استفاده از مشارکت‌های مردمی و خیرین، برای افزایش سرانه سلامت

سوده نجفی*

هفته سلامت از روز گذشته آغاز شده است که فرصتی برای بیان مسائل بهداشتی و درمانی به‌منظور افزایش و ارتقاي سطح سلامت شهروندان است. این هفته در سال۱۴۰۳ از یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه با شعار سلامت خانواده و مردمی‌سازی‌ سلامت برگزار می‌شود.
یکی از بارزترین نمونه‌ها برای درک اهمیت سلامت، اثرات شیوع ویروس کرونا بود که آسیب‌های جدی مادی و معنوی برای بسیاری از کشورهای جهان رقم زد. متأسفانه این ویروس در کشور ما نیز شیوع و آثار زیانباری بر جای گذاشت. لذا نباید از نقش و اهمیت سلامت در کشور غافل بود و باید به‌صورت ویژه به آن پرداخت. متأسفانه سلامت شهر تهران وضعیت مطلوبی ندارد. شهر تهران با توجه به اینکه پایتخت سیاسی کشور است، از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های متعددی برخوردار است و بسیاری از هموطنان از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برای انجام امور پزشکی به تهران مراجعه می‌کنند، اما متأسفانه سرانه سلامت در شهر تهران با توجه به جمعیت شهر تهران در مقایسه با بسیاری از استان‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.
این موضوع در آینده می‌تواند با توجه به رشد جمعیت و مهاجرت‌هایی که صورت می‌گیرد سبب بروز مشکلاتی برای شهر تهران شود و همانند ترافیک و آلودگی هوا تبدیل به معضلی برای شهر شود. باید دولت و مجلس شورای اسلامی توجه جدی به این مسئله داشته باشند و بودجه مناسبی برای افزایش سرانه سلامت شهر تهران درنظر بگیرند.
مشارکت‌های مردم و خیرین در حوزه سلامت بسیار مهم و تأثیر‌گذار بوده و نقش مهمی را در ارتقاي این حوزه ایفا می‌کند. درواقع به‌دلیل اهمیت موضوع سلامت، بسیاری از شهروندان و خیرین علاقه‌مند هستند تا به مسئله بهداشت و درمان کمک کنند که لازم است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص پیش‌قدم شده و زمینه مشارکت شهروندان در جهت ارتقاي سرانه سلامت را فراهم کنند. نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و بنیاد مستضعفان ازجمله نهادهایی به شمار می‌روند که می‌توان از آنها برای حل مشکلات حوزه سلامت شهر تهران کمک خواست و دعوت به همکاری کرد که انتظار می‌رود وزارت بهداشت در این خصوص تلاش‌هایی داشته باشد.

*رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید