• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 18 فروردین 1403
کد مطلب : 221673
+
-

«معبر» مسیر آشتی با شهر

«معبر» مسیر آشتی با شهر

فاطمه عباسی

وقتی به خیابان، سینما و رستوران یا ادارات و مراکز خرید می‌روید و سوار وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو می‌شوید، چقدر به این فکر می‌کنید که آیا شهروندان دارای معلولیت، امکان استفاده از این فضاها را دارند یا خیر؟ واقعیت این است که طراحی مبلمان و فضای شهری برای افراد معلول، کم‌توان و جانبازان، در شهرهای کشور از ابتدا پیش‌بینی‌نشده و با وجود اینکه در چند سال اخیر مناسب‌سازی‌‌ها برای معلولان در شهرها آغاز شده، اما هنوز هم بسیاری از معابر و ساختمان‌ها و فضاهای عمومی برای تردد و استفاده این افراد مناسب نیست.
به همین دلیل هم دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، به‌تازگی سامانه‌ای با عنوان «معبر» را با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ برای دریافت و پیگیری مشکلات شهروندان درباره موضوع مناسب‌سازی محیط شهری راه‌اندازی کرده تا افراد بتوانند مشکلاتشان در زمینه مناسب‌سازی‌ شهری را به‌راحتی با این سامانه به گوش مسئولان برسانند.
البته سامانه معبر فقط برای طرح مشکلات مناسب‌سازی‌ افراد دارای معلولیت نیست و تمام مردم مثل زنان باردار، سالمندان، زنان دارای کالسکه فرزند -که عبور از خیابان‌های دارای موانع برای آنها سخت است- و کارمندان بیماری که در اداره خود با مشکلات مناسب‌سازی‌ روبه‌رو هستند (مثلا آسانسور ندارند) می‌توانند مشکلات خود را به این سامانه پیامک کنند.
همچنین افراد دارای معلولیت ‌می‌توانند درخواست‌های خود مانند ایجاد رمپ ویژه عبور ویلچر را با این سامانه مطرح کنند. علاوه بر این، به‌طورمثال نابینایان می‌توانند حذف خطوط حسی ویژه استفاده نابینایان از پیاده‌روها و افراد دارای مشکل جسمی که در خانه خود دسترس‌پذیری لازم را ندارند، مشکلات خود را به این سامانه پیامک کنند تا پیگیری شود. کافی است این افراد شرح مشکل، نام منطقه یا محله، شهرستان، استان یا دستگاه اجرایی را در پیامک خود عنوان کنند تا به سرعت به آن رسیدگی شود. پیام‌ها حداکثر تا ۷۲‌ساعت پس از دریافت، بازبینی و مورد بررسی قرار می‌گیرند و بعد از بررسی و تشخیص ارتباط موضوع، مراتب به دبیرخانه استانی یا دستگاه‌های اجرایی مربوطه ارجاع می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید