• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 7 آذر 1402
کد مطلب : 210609
+
-

اتوبوس‌های چینی در راه تهران

حمل و نقل
اتوبوس‌های چینی در راه تهران

بیست‌وچهارم مهر‌ماه بود که علیرضا زاکانی به دعوت شهردار پکن راهی کشور چین شد. نهایی کردن قرارداد 791واگن چینی و استفاده از توان و ظرفیت این کشور برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در بحث برقی‌سازی‌ ازجمله اهداف این سفر بود. با وجود شک و تردید‌های مطرح شده از سوی برخی منتقدان نسبت به عملی‌شدن قرارداد‌ها و توافق‌های حاصل شده در این سفر، در روزهای اخیر خبر‌های خوشی درباره تقویت و برقی‌سازی‌ توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در بخش اتوبوس و مترو به گوش می‌رسد تا وعده‌های مدیریت ششم شهری برای ایجاد تحول در حمل‌ونقل عمومی پایتخت فاصله چندانی تا محقق شدن نداشته باشد.
در همین رابطه شهردار تهران از ورود هیأت چینی برای نهایی‌کردن مذاکرات مربوط به خرید اتوبوس‌های جدید با سوخت پاک خبر داد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره آخرین وضعیت خرید هزار دستگاه اتوبوس ۱۲متری و هزار دستگاه اتوبوس ۱۸متری با سوخت پاک، گفت: «در حال حاضر در مرحله انتخاب شرکت‌های تولیدکننده و انتخاب نوع اتوبوس‌ها هستیم. ما در سفر به چین از 5شرکت تولیدکننده بازدید داشتیم. 3شرکت تولیدکننده اتوبوس، یک شرکت تولیدکننده وَن و دیگری تولیدکننده سواری بود. برای انتخاب اتوبوس‌های جدید تهران منحصر به این پیشنهادها باقی نمانده و در حال بررسی دیگر پیشنهادها نیز هستیم؛ یک تیم کاری برای نهایی کردن مذاکرات از چین وارد ایران شده است. تلاش می‌کنیم تا در روزهای آینده با اعمال نظر کارشناسی، انتخاب اتوبوس‌ها نهایی شود.»
در همین راستا بیست‌و‌نهم آبان بود که محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد شهرداری تهران برای تأمین ارز خودروهای برقی (اتوبوس، ون و موتورسیکلت) بسته یک‌میلیارد و۴۰میلیون یورویی ارائه کرده که پذیرفتیم ارز آن را تأمین کنیم. زاکانی درباره این موضوع و بحث تأمین اعتبارات ارزی برای خرید این اتوبوس‌ها گفت: «امیدواریم مدل تأمین مالی موردنیاز با کمک و مصوبات بانک مرکزی به نتیجه برسد و در آینده نزدیک بتوانیم اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و ون‌های برقی جدید را در سطح شهر ببینیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید