داستان اعتبار و وام
مهران محرمیان، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی میگوید: در حال حاضر همه متقاضیان تسهیلات بانکی چه خرد و چه کلان اعتبارسنجی میشوند، اما پوشش اعتبارسنجی برای افراد ۳۰ درصد است.
تأخیر در پوشش حداکثری نظام اعتبارسنجی مشتریان بانکها به هر دلیلی که باشد، جفا در حق بسیاری از شهروندان است که نمیتوانند به راحتی و براساس اعتبارشان از بانکها وامهای خرد دریافت کنند. در شرایطی که فرایند وامدهی بانکها سختتر شده و بهانهها هم زیادتر، مطالبه مردم این است که بانک مرکزی راهبردی مشخص و زمانبندی شده را بهکار گیرد؛ چرا که آن دست از افرادی که به اعتبارشان میتوانند وام بگیرند، یک امتیاز و رانت نسبت به اکثریت مردم دارند و این چالش وقتی جدیتر میشود که بدانیم اغلب کسانی که هنوز تحت پوشش اعتبارسنجی قرار ندارند، افراد غیرکارمند و حقوقبگیر دولتی هستند که از قضا نیاز شدیدتری به تسهیلات بانکی دارند. یک راه برای شکستن سد ایجادشده، این است که انحصار اعتبارسنجی شکسته و به بانکها اختیار عمل بیشتری برای دادن تسهیلات براساس نظام اعتبارسنجی مشتریان داده شود. واقعیت این است که در نظام بانکداری مدرن امروزی، سیستم وامدهی بانکهای ایران بهشدت سنتی، ناکارآمد، رانتی و البته تبعیض آمیز بهنظر میرسد. چه اینکه یک کارمند دولت به اعتبار کارمند بودناش به راحتی میتواند از بانکها وام بگیرد ولیکن یک شخصی که از قضا خوشحساب است اما کارمند نیست و ضامن براساس سلایق بانکها ندارد، محروم از گرفتن تسهیلات بانکی است.