• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20889
+
-

پرواز قیمت‌ها، تشدید نظارت‌ها

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی: تمام کالا‌های اساسی مورد نیاز تامین شده است

بازار
پرواز قیمت‌ها، تشدید نظارت‌ها




سید‌رضا حسینی زاده| تبریز – خبرنگار:

نوسان قیمت در برخی کالاها مانند گوشت و حبوبات در استان در ماه جاری و هفته‌های اخیر موجب نگرانی شهروندان شد. در حالی که در هفته‌های اخیر لبنیات و روغن افزایش قیمت‌های تایید شده 9 تا 20 درصدی را داشتند، گوشت با افزایش 20 تا 30 درصدی در بازار، خریداران را شوکه کرده است. این نوسان قیمت بر کالاهای دیگر نیز تاثیر روانی گذاشته است به نحوی که برخی فروشندگان اقدام به افزایش خودسرانه قیمت برخی کالاها کرده‌اند. افزایش نسبی قیمت برخی کالاها از جمله تخم مرغ هم در بازار روزهای اخیر وجود داشته است و با وجود تثبیت قیمت در برخی کالاهای اساسی، قیمت برخی اقلام دیگر که جزو کالاهای اساسی نیستند افزایش محسوسی داشته‌ است. در این میان مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کنند ذخیره کافی برای کالاهای اساسی وجود دارد و خللی در عرضه این کالاها وجود ندارد.


تولید کافی محصولات کشاورزی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی می‌گوید: با وجود افزایش قیمت برخی کالاها با واردات آن‌ها از خارج به تدریج بازار محصولات کشاورزی تثبیت شده و با کاهش نرخ برخی از محصولات کشاورزی و دامی از وارد شدن شوک به بازار جلوگیری می‌شود. ضمن اینکه کاهش بیشتر قیمت محصولات کشاورزی به ضرر تولیدکنندگان بوده و در حال حاضر قیمت‌های فعلی به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است.
«کریم فتحی» ادامه می‌دهد: نرخ محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه در استان است و از آنجا که تنظیم بازار و تامین نهاده‌های مورد نیاز تولیدات کشاورزی به شکل تخصصی در این سازمان انجام می‌شود سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه همکاری و همراهی دارند. علاوه بر این بخشی از تنظیم بازار و جلوگیری از گرانفروشی در سطح بازار از سوی دستگاه‌های نظارتی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که گاهی اوقات با جهش‌های ناگهانی قیمت‌ فراورده‌های کشاورزی مواجهیم که همین موضوع مشکلاتی را برای استان ایجاد کرده است، عنوان می‌کند: این موضوع موجب می‌شود تا در تنظیم بازار با چالش‌های متعددی مواجه شویم. البته ذکر این نکته ضروری است که در روند تولید محصولات کشاورزی و دامی هیچ مشکلی در استان نداریم. با وجود اینکه قیمت‌های فعلی برای تولید‌کنندگان مقرون به صرفه نیست اما همچنان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده را دنبال می‌کنیم. این مسئول با اشاره به این‌که باید در افزایش قیمت محصولات لبنی سهم تولید‌کننده نیز در نظر گرفته شود، اظهار می‌کند: چگونه است که قیمت ماست و کره افزایش پیدا ‌کند اما قیمت شیری که از تولیدکننده خریداری می‌شود، افزایش نداشته باشد.


ضرورت پاسخگویی مسئولان بخش نظارت 

فتحی با اشاره به گرانی میوه و تره‌بار و برخی محصولات کشاورزی طی روزهای اخیر در بازار تاکید می‌کند: زمانی که میزان تقاضا از عرضه پیشی می‌‌گیرد جهاد کشاورزی به سبب تامین نشدن محصولات مورد نیاز مردم مسئول است، اما مشکلی در عرضه محصولات نداریم. وقتی فروشندگان محصولی را بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسانند، مسئولان نظارتی باید پاسخگو باشند. این مسئول با بیان اینکه اخبار منتشر شده در خصوص گرانی برخی محصولات صحیح نیست، می‌افزاید: شرکت پشتیبانی دام در استان بر روند عرضه کالاهای اساسی نظارت دارد و در صورتی که مشکلی ایجاد شود با تزریق ذخایر بازار را کنترل می‌کند اما بروز برخی سودجویی ها باید کنترل شود.


تشدید نظارت‌ها در استان 

به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نظارت مستمر بر روند تولید و عرضه اقلام اساسی وجود دارد و در صورتی که کالایی در استان با کمبود مواجه شود در مرحله اول از خارج از استان اقدام شده و در مرحله بعد از طریق هماهنگی با مسئولان کشوری واردات آن از خارج نیز انجام می‌شود. 
«اسماعیل عطاپور» با اشاره به روند بازار اظهار می‌کند: هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی، نظارت و تخصیص ارز برای واردات این کالاها نداریم و در تمام کالاهای اساسی از جمله خواربار و لبنیات، گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی، قند و شکر، روغن نباتی، برنج و نان امکان تامین کالای مورد نیاز در استان وجود دارد.  وی می‌گوید: در روزهای اخیر افزایش قیمتی در زمینه لبنیات در تبریز وجود داشته و در روغن نیز افزایش 9 درصدی را به صورت مصوب داشته‌ایم. افزایش قیمت ماست کم چرب هم مربوط به هفته‌های گذشته است اما در روزهای اخیر افزایش قیمت در برخی کالاهای اساسی به صورت مختصر وجود داشته است.

تنها در مورد گوشت قرمز افزایش حدود 23 درصدی را داشته‌ایم که به علت افزایش قاچاق دام از استان و دیگر استان‌های مرزی شمال و شمال غرب کشور به کشورهای همسایه بوده که با توجه به افزایش قیمت ارز این قاچاق افزایش پیدا کرده است. این مسئول تاکید می‌کند: برای جلوگیری از این افزایش قیمت، صادرات دام و گوشت قرمز به این کشورها ممنوع شده و علاوه بر آن گوشت منجمد به اندازه کافی در استان توزیع شده است. عطاپور افزایش قیمت برخی کالاها را زمینه ساز سوء‌استفاده برخی افراد عنوان می‌کند و می‌گوید: در سه ماهه ابتدای امسال 55 هزار مورد بازرسی از اصناف و کسبه در استان انجام شده که از این تعداد هزار و 560 مورد به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی معرفی شده است و در روزهای اخیر این بازرسی‌ها افزایش پیدا کرده است. این تخلفات در زمینه‌های مختلف کم‌فروشی، گران‌فروشی، درج نشدن قیمت کالا و همچنین عدم ارائه فاکتور و تخلفات دیگر بوده است.


افزایش نظارت‌ها، مطالبه مردم 

بازار تبریز این روزها به یکی از پرخبرترین مراکز شهر تبدیل‌شده و دلیل این افت‌وخیز افزایش قیمت کالاهای اساسی از حبوبات گرفته تا انواع گوشت قرمز و سفید است. بازار تبریز این روزها مثل سابق دیگر رونق و شور آن‌چنانی را ندارد و به نظر می‌رسد افزایش سرسام‌آور قیمت میوه‌ها، گوشت گاو و گوسفند، مرغ و... در این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل است. بیشتر شهروندان تبریز معتقد بودند که نظارت حلقه گمشده در بازار تبریز و کشور است، هر چند که به گفته مسئولان اقلام مورد نیاز و کالاهای اساسی در استان وجود دارد و نظارت ویژه‌ای بر بازار انجام می‌شود اما مردم تاکید دارند که مسئولان باید بیش از این‌ها روی امر نظارت و برخورد با متخلفان زمان و هزینه بگذارند تا شاهد بروز مشکلات این چنینی در زمان‌های مختلف نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید