• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20799
+
-

در شورای شهر عنوان شد

مدارا مبنای رفتار با دانشجویان باشد

کمیته پیگیری وضعیت دانشجویانی که با احکام قضایی روبه‌رو شده‌اند در مجلس تشکیل شده است. این کمیته به ریاست فاطمه سعیدی، نماینده تهران و به‌صورت مشترک با حضور مسئولانی از دولت و تعدادی از نمایندگان مجلس شکل گرفته است.

روز شنبه در نخستین اقدام 3نفر از دانشجویانی که به حبس طولانی‌مدت محکوم شده‌اند در مجلس حاضر شده و آخرین وضعیت خود را برای جمعی از نمایندگان تشریح کردند. فاطمه سعیدی با تأیید این خبر به امتداد گفت: می‌خواهیم با احترام به اصل تفکیک قوا به مذاکره با مقامات قضایی بپردازیم و امیدواریم در یک فضای تعاملی دغدغه جامعه را به آنها منتقل کنیم. با توجه به دیدارها و جلسات متعددی که در ماه‌های گذشته با قوه قضاییه داشته‌ایم بسیار امیدواریم این احکام اجرا نشده و در مرحله تجدیدنظر نگرانی جامعه دانشگاهی کشور و همه کسانی که موضوع را با حساسیت پیگیری می‌کنند، رفع شود. تمام تلاش ما بازگشت این دانشجویان به روال عادی زندگی است. آنها موکل ما هستند و بدون توجه به هیچ مرزبندی دیگری به‌دنبال رفع این مشکل هستیم. شرایط کشور به قدری حساس است که همه ما باید در تصمیمات خود نهایت دقت را داشته باشیم. امیدواریم با تعامل خوبی که برقرار می‌کنیم قوه قضاییه نیز همراهی مطلوبی داشته باشد.

از تمامی دانشجویانی که در ماجرای اعتراضات دی‌ماه بازداشت و به حبس محکوم شده‌اند می‌خواهم اطلاعات کاملی از وضعیت خود را در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم با دقت بیشتر و بدون اشتباه وضعیت همه آنها را پیگیری کنیم. همچنین یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز خواستار بازبینی احکام صادره قضایی علیه دانشجویان شد. به گزارش مهر، احمد مسجدجامعی در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران در تذکر خود، به احکام صادره درخصوص دانشجویان معترض پرداخت و گفت: چند روز پیش صحبتی در دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران داشتم و پس از آن با گروه زیادی از استادان و دانشجویان مواجه شدم که به احکام صادر شده علیه دانشجویان اعتراض داشتند؛ در همان مراسم نامه‌ای را به من دادند که با امضای گروه‌های مختلف فکری و درسی استادان بود و من به جهت اینکه استاد نبودم متن را امضا نکردم وگرنه متن مورد توجه من هم بود.

 وی ضمن بیان این موضوع که «قول دادم به‌عنوان نماینده مردم نکته‌ای را که در این خصوص به‌نظرم می‌رسد، بازگو کنم»، گفت: موضوعاتی که این روزها به‌ویژه در گروه‌های دانشگاهی و دانشجویی مطرح می‌شود احکام سنگینی است که قوه قضاییه برای تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران صادر کرده است. وی ادامه داد: البته قوه قضاییه مرجع قانونی رسیدگی و صدور احکام قضایی است ولی نباید از یاد ببریم که سلوک با دانشجو شیوه دیگری می‌طلبد. مسجدجامعی تصریح کرد: این ظرافت‌ها را در دیدارهای دانشجویان با مقام معظم رهبری کاملا مشاهده می‌کنیم؛ هم موضوعاتی که مطرح می‌کنند، هم نقدهایی که بیان می‌شود و هم زبان این نقدها با دیدارها و جلسات دیگر کاملا متفاوت است. عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: مدارایی که در این جلسات شاهد هستیم نمونه‌ای است از رفتار معیار با دانشجویان. اصراری که ایشان دارند که حتی بیان خلاف نظرات رهبری جرم و مستوجب پیگرد قضایی نیست، اصراری که ایشان بر فراهم آوردن فضای نقد آزادانه و بدون رودربایستی بین دانشجویان دارند و گاه حتی فضای تند و احساسی از طرف دانشجویان را هم صمیمانه می‌پذیرند و این موضوع از مشخصه‌های این دیدارهاست. وی در ادامه گفت: با توجه به این نکات از قوه محترم قضاییه می‌خواهم با درنظر داشتن این ظرافت‌ها به بازبینی در احکام صادره بپردازند و امیدوارم که با این رفتار شاهد اتفاقات خوب و تأثیرگذاری هم در محیط‌های آموزشی و هم در بین دانشجویان باشیم به‌خصوص که به‌نظر می‌رسد این از معدود مواردی است که همه گروه‌های علمی و فکری دانشگاه‌ها در این مسئله ورود کرده‌اند و تجدیدنظر در این احکام را خواستار شده‌اند. مسجدجامعی در پایان از رئیس شورای اسلامی شهر تهران خواست به‌عنوان نماینده مردم تهران که از جایگاه اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است، شخصا این موضوع را پیگیری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید