• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20598
+
-

مخترع شگفت‌انگیز

همشهری با «علی اصغر چنگ مریم» جوان نخبه لرستانی گفت و گویی انجام داده است

گفت‌وگو
مخترع شگفت‌انگیز




مژگان کرمی| بروجرد- خبرنگار:

وقتی علوم وفنون به منظور طراحی وتوسعه وتولید کنارهم جمع می‌شوند،ترکیبی از ساخت‌ها وسازه‌ها به دست می‌آید. ساخت وسازه‌هایی که در ظاهر ساده هستند وبرایشان کاری انجام نشده اما در عمل دستانی پر قدرت با همراهی اندیشه ای خلاق وپرشور و ستایشگرآنها را به نمایش گذاشته است.
«علی اصغر چنگ مریم» پسربچه بازیگوشی که با شیطنت هایش همه را آزار می‌داد.اما آن قدرباهوش وبا استعداد بود که کسی دلش نمی‌آمد تنبیه اش کند برعکس همه از کوچک وبزرگ دوستش داشتند.او از همان کودکی با ساخت وسازه های کودکانه وکمرنگش روزهای خوش امروز را در ذهنش تصویر می‌کرد ومطمئن بود که روزی کنجکاوی‌های کودکانه اش به ثمر می‌نشیند. چنگ مریم، جوانی دلسوز و مهربان از قومی مانا و اصیل است که خانواده برای او همه چیز است. او در حال حاضر دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک است وبا مرکز رشد و پارک علم وفناوری هم همکاری دارد. با این جوان نخبه وفعال علمی به گفت و گو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

از چه زمانی شروع به فعالیت در زمینه طراحی وساخت پروژه های صنعتی کردید؟ 

ازترم 6 کارشناسی شرکت مشاوره،طراحی وساخت مهندسی مکانیک را به کمک استاد سوری ثبت کردیم. در این مدت که با مرکز رشد همکاری داشتیم کارهای زیادی در زمینه صنعتی وپژوهشی انجام داده‌ایم. کارهای پژوهشی که صورت گرفته است، بیشتر در زمینه پرینترهای 
3 بعدی، تزریق پلاستیک، خط تولید الیاف صنعتی و کامپوزیت هاست. در زمینه صنعتی هم توانسته ایم با ثبت شرکت، محصول مان را تجاری سازی کنیم. خوشبختانه پرینترهای سه بعدی ما وارد بازار شده ومصرف تجاری وخانگی هم دارد.
خوشبختانه توانسته ایم خدمات زیادی به کارخانه های بزرگ سازنده دستگاه‌ها وماشین آلات نساجی درسطح کشور داشته باشیم وهمچنین توانسته ایم خط تولید الیاف صنعتی که وارداتی بودند را به قیمت 10 میلیارد تومان در سال 1392 به کمتراز 5/4 میلیارد تومان کاهش دهیم وخودمان این دستگاه‌ها را در شرکتی که در پایتخت قرار دارد، تولید کرده وبه فروش برسانیم.

 خانواده در روند رشد شما چه نقشی داشته است؟

من در خانواده‌ای به دنیا آمدم وبزرگ شدم که برخی از آنان علاقه چندانی به تحصیلات عالیه نداشتند. شاید من برای خانواده، فامیل و طایفه ام حکم یک معجزه را داشته ام. همه فامیل ما مشغول کسب وکار آزاد بودند و خواست خدا بود که من به سمت درس ودانشگاه کشیده شوم. پدر ومادرخوب و ساده‌ای دارم که تا حد امکان مرا برای رسیدن به هدفم یاری کردند وهمیشه حامی ام بوده اند.

آیا به هدفی که داشتید، رسیده اید؟ 

قطعا تمام هدفم در زندگی درس خواندن و پیشرفت علمی بوده است. در این زمینه باید بگویم خانواده ام در این راستا خیلی از من حمایت کردند. خانواده ام برای ادامه تحصیل من چیزی کم نگذاشته اند و همه جوره مرا حمایت کردند.
متاسفانه مدارس ما در دوره دبیرستان دید کافی به دانش آموزان نمی‌دهد و آنها را برای انتخاب در مورد رشته تحصیلی که علاقه دارند، کمک چندانی نمی‌کند. اکثرا تحت جو وتحت فشار خانواده یک رشته تحصیلی را انتخاب کرده وادامه می‌دهند، که ممکن است به صورت کاملا اتفاقی در آن رشته موفق شوند. بر این اساس توصیه می‌کنم خانواده‌ها در مورد انتخاب رشته تحصیلی فرزندانشان پا فشاری بی مورد نکنند وبه علاقه آنها بیشتر احترام بگذارند.من درس و رشته‌ای را که انتخاب کرده ام، دوست دارم وبا صراحت می‌گویم شاید اگر رشته دیگری مانند برق می‌خواندم اصلا موفق نمی‌شدم.

شما را به عنوان یک جوان نخبه می‌شناسند. نظر خودتان در‌این‌باره چیست؟ 

ادعایی ندارم که بگویم نخبه هستم. اما چون معتقدم راه زیادی پیش رو دارم درحال حاضر شرکت دانش بنیان را ثبت کرده ام و در مرحله داوری هستم. خوشبختانه ما جزو شرکت های موفقی هستیم که از مرکز رشد خروج خورده‌ایم ومی توانیم به صورت کاملا مستقل عضو پارک علم وفناوری استان لرستان کارکنیم. دلیل آن هم ساخت و تولید تجاری پرینترهای 3بعدی است.
کاری که ما انجام داده ایم یک برند و کاری نوآورانه محسوب می‌شود که در دنیا بی نظیر و یا کم نظیر است. پرینترهای ما در ابعاد صنعتی 2 متر در 5/1 متردر 5/1 متر، تولید شده که این کار برای نخستین بار در ایران انجام شده است. مواد مصرفی این پرینترها مواد پلاستیکی بوده که معادل هر کیلو100 هزار تومان هزینه می‌شده است. اما ما توانسته ایم مواد آن را به گچ تبدیل کرده و آن را به معادل هر کیلو500 تومان برسانیم.

در حال حاضر به جز پژوهش در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید ومشغول چه کاری هستید؟

درس خواندن وادامه تحصیل ومطالعه از چیزهایی است که محال است آن را ترک کنم با آن که وارد دنیای تجارت شده ام وبه نوعی کارم ساخت وساز وتولید است اما چون این مهارت را از درس خواندن به دست آورده ام می‌خواهم آن را ادامه دهم. خیلی دوست داشتم برای شهر خودم وبچه های شهری که در آن به دنیا آمده و در بین آنها بزرگ شده ام، تدریس کنم، اما متاسفانه موفق نشدم. البته به خاطررفتارها و برخوردهای برخی مسئولان که خیلی از کارهای ساده وشدنی را به کارهای پیچیده ونشدنی تبدیل می‌کنند. در حال حاضر در دانشگاه اراک که کاملا صنعتی است مشغول تدریس هستم. همچنین عضو هیات موسس شرکت پایستار اندیش الوند مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان بروجرد ونایب رئیس هیات مدیره شرکت پایستار اندیش الوند هستم.

چه برنامه جدیدی در سال جاری دارید ؟ 

برای یک دانشجو وکسی که دنبال یادگیری وپژوهش است نداشتن برنامه یعنی پایان خط و دور شدن از دنیای مطالعه و درس مساوی است با مرگ. مسلما که برنامه‌هایی هست اما به لحاظ امنیتی نمی‌توانم آنها را بازگو کنم. اجازه دهید تا به مرحله تولید نرسیده در این مورد چیزی نگویم.

 تحقیق و پژوهش نگاه تان را به زندگی تغییر داده است ؟

نگاهم نسبت به قبل خیلی تغییرکرده است. به نظرم دنیا دارد روز به روز کوچک‌تر می‌شود و برایم خیلی عادی شده است. زندگی برایم عادی تر از آن چیزی است که برایش رویا بافی می‌کردم. درست مثل کسی که در آرزوی به دست آوردن چیزی شب و روز ندارد وبی تابی می‌کند اما وقتی آن را به دست می‌آورد ازداشتن آن لذت نمی‌برد.احساس خوبی نیست اگر بگویم دیدن رقیب‌هایی که متاسفانه سواد کافی ندارند و صرفا به سبب رابطه کارهای خود را پیش می‌برند، بی انگیزه‌ام می‌کند.

این جای تاسف دارد که بعضی‌ها چقدر راحت توانسته اند از طریق رابطه به جایی برسند آن هم بدون زحمت،تجربه و داشتن مهارت لازم و کافی. مشکل ما در حال حاضر رودربایستی با خودمان، مدیرانمان وهمه مردم است. این رودربایستی کم کم تبدیل به سفارش می‌شود وسفارش کردن هم یعنی ضربه زدن به کشور. این اتفاق موجب می‌شود که کشورمان هیچ وقت یک کشور صنعتی نشود و این برای ایران و مردم ایران خوب نیست.

 چه توصیه‌ای به جوان ترها دارید؟

کوچکتر از آن هستم که در این مورد حرفی بزنم اما دوست دارم جوان‌ها وارد عرصه کار وتولید شوند. کشور به نیروهای جوان وسازنده نیاز دارد. رفتن به دنبال علاقه و پیگیری آن هم برای خود جوانان خوب است و هم برای جامعه.

 و کلام آخرشما...

از استاد ارجمندم دکتراحسان سوری به خاطر فضای آموزشی که ایجاد کردند، سپاسگزارم. همچنین قدردان زحمات ایشان برای این که مرحله به مرحله در کنارم بودند و همه چیز را به من آموزش دادند هستم. 
تمام موفقیت‌های علمی،صنعتی وتجاری خودم را مدیون ایشان هستم و آرزو می‌کنم روزی شبیه دکتراحسان سوری شوم.اوبه من آموخت که زندگی پراز درس است این درس‌ها را نادیده نگیریم.


 انقلاب صنعتی 4

جوان محقق و نخبه لرستانی می‌گوید: پرینتر سه بعدی در حال حاضر در دنیا به انقلاب صنعتی 4 معروف است وبا دادن یک ایده به آن، شما می‌توانید طرحی را که در ذهن دارید، بدون استفاده کردن از جوشکار یا برشکار مشاهده کرده و لمس کنید.
«علی اصغر چنگ مریم» اضافه می‌کند: مهارت خاصی هم نمی‌خواهد؛ فقط با یک برنامه قبلی می‌شود بهترین طرح‌ها را تولید کرد. درست مثل آرزوهای دست نیافتنی های کودکی. 
وی بیان می‌کند: خیلی راحت تنها با پرورش آن در ذهن و فشار یک دکمه به خواسته تان خواهید رسید.این پرینترها کاملا تجاری شده اند و در بازار تولید طلا و جواهر و مصارف بزرگتری مثل نمونه سازی و قالب سازی دستگاه های بزرگ استفاده می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید