• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 7 شهریور 1402
کد مطلب : 201501
+
-

مجازات ناکارآمد، قاچاقچیان را گستاخ می‌کند

یادداشت
مجازات ناکارآمد، قاچاقچیان را گستاخ می‌کند

سردار حسین رحیمی؛ رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا

قاچاق کالا، تأثیر مستقیمی بر تخریب اقتصاد یک کشور دارد که به تبع آن ایجاد مشکل و معضل در اقتصاد یک کشور رشد و افزایش بیکاری، تورم و... را به‌دنبال خواهد داشت. اینها همه از نتایج نامطلوب قاچاق کالا است و از این‌رو لازم است که مجازات‌های اعمال شده قدرت بازدارندگی لازم را داشته باشند و با نوع و سطح جرم تناسب لازم را داشته باشند. چرا که اعمال مجازات‌های ناکارآمد نه‌تنها اثر بازدارندگی لازم را بر مجرمان نمی‌گذارد بلکه موجب گستاخ‌شدن بیش از پیش آنها و از سوی دیگر ناامیدشدن مردم خواهد شد. از این‌رو لازم است تا با موضوع قاچاق برخوردی جدی، انقلابی، پشیمان‌کننده و اساسی انجام شود تا بتواند از بازدارندگی لازم برخوردار باشد و قاچاقچیان را از انجام و تکرار قاچاق کالا ناامید و منصرف سازد.
تأکید مقام معظم رهبری بر آتش‌زدن کالای قاچاق نشان‌دهنده اهمیت برخورد و مقابله جدی با این پدیده شوم و نامبارک است؛  آتش‌زدن کالای قاچاق در حقیقت نوعی التیام دادن به اقتصاد کشور و زدودن و از بین بردن عنصر تخریب و بحران‌ساز در این راستا است، چرا که این پدیده شوم و نامیمون و نامبارک اقتصاد و معیشت مردم یک کشور را به چالش می‌کشاند و باعث می‌شود که مردم از همه زمینه‌ها و جنبه‌های زندگی‌شان با چالش‌های جدی مواجه شوند و این معضل مدام موجب تقلیل و ضیق و محدود شدن معیشت مردم می‌شود.
با نگاهی اجمالی می‌توان متوجه شد که ورود قاچاق‌های باندی و سازمان یافته موجب فلج شدن تولید کشور و رشد بیکاری می‌شود و در بررسی همین یک قلم می‌توان متوجه شد که بیکاری عامل اصلی بسیاری از انحرافات و جرایم و مفاسد است.
از سوی دیگر ورود کالای قاچاق می‌تواند تعطیلی کارخانه‌ها و به‌دنبال آن بیکاری کارگران و در نگاهی کلان‌تر به صادرات کشور لطمات جدی وارد کند که همه این عوامل و دلایل اهمیت برخورد جدی و بی‌رحمانه با مسئله قاچاق را برای ما مشخص و معلوم می‌کند. همه این موارد و مسائل نشان می‌دهد که باید با پدیده قاچاق برخوردی جدی و قاطع و تمام‌کننده شود و به محض اطمینان از قاچاق بودن کالای توقیف شده، آن را معدوم کرد و به آتش کشاند. وجود کالای قاچاق در اقتصاد یک کشور مانند غده سرطانی بدخیمی است که باید به‌دست جراح ماهر و کارکشته سپرده شود چرا که این معضل با درمان‌های بالینی قابل حل و فصل و مرتفع شدن نیست بلکه باید اساسی معالجه و مداوا شود. از این‌رو برخورد اساسی و لازم با قاچاقچیان می‌تواند در این عرصه راهگشا باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید