• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 16 مرداد 1402
کد مطلب : 199156
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xGLp9
+
-

برگزاری نمایشگاه‌های پرازدحام در سئول را متوقف کنید

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تهران از تاریخ پنجشنبه 12مرداد تا یکشنبه 15مرداد از 8صبح تا 15عصر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد. اما در روزهایی که این نمایشگاه تخصصی در جریان بود، ترافیک شدید و پرحجمی به این محدوده و معابر اطراف آن ازجمله بزرگراه‌های مهمی چون چمران و مدرس تحمیل شد؛ ترافیکی که نارضایتی شدید شهروندان را به‌دنبال داشت؛ تا جایی که رئیس شورای اسلامی شهر تهران از برپایی دوباره یک نمایشگاه پرمخاطب در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی انتقاد کرد: «جمعه گذشته با اینکه 3روز تعطیلی بود، تعداد زیادی از مردم به سفر رفته بودند و شهر خلوت بود، فیلمی منتشر شد که مردم در راهبندان نمایشگاه « صنعت ساختمان» گیر کرده بودند.»

انتقاد تند و صریح رئیس شورای شهر
مهدی چمران طی انتقادی تند و صریح از برگزاری مجدد نمایشگاه در محله سئول، گفت: «نمایشگاه ساختمان، نمایشگاه بسیار خوبی است و رشته تخصصی‌مان است، اما با وجود دعوت برای حضور در این نمایشگاه قهر کرده بودم، نرفتم و اعلام کردم تا زمانی ‌که نمایشگاه‌های پرازدحام در این محل برگزار شود به نمایشگاه نمی‌آیم. نمایشگاه خوبی هر ساله برگزار می‌شود و سفرایی هم به نمایشگاه آمده بودند، اما چرا یک نمایشگاه بهتر به آنها نشان داده نمی‌شود؟ نمایشگاهی که از سال‌های بسیار دور ساخته شده و امروز موجب ایجاد معضل برای شهروندان آن محدوده می‌شود و ترافیک مصنوعی ایجاد می‌کند که برای مردم ناراحت‌کننده است. متأسفانه به‌رغم همه قول‌ها باز هم نمایشگاه‌های پرازدحام در این محل گذاشته می‌شود و مردم در ترافیک آن می‌مانند. به دوستانی که دوستشان داریم ولی آنها ظاهرا پول را بیشتر دوست دارند و آنجا را برای برگزاری نمایشگاه‌ها به‌صورت متری اجاره می‌دهند، می‌گوییم و درخواست می‌کنیم که برگزاری نمایشگاه‌های پرازدحام را در آن محل متوقف کنند. امیدواریم این تذکر کافی باشد ولی مسئله را دنبال خواهیم کرد و امیدواریم به نتیجه برسد.»

ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در سئول
سال ۸۳ بود که شورای شهر تهران با هدف جلوگیری از ایجاد ترافیک‌های طولانی در خیابان‌های منتهی به نمایشگاه بین‌المللی تهران، قانونی را تصویب کرد که به موجب آن برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در این محل ممنوع اعلام شد. شورای دوم در نهم تیرماه ۱۳۸۳ ماده واحده‌ای تصویب کرد که در آن تأکید شده بود: «با توجه به مسائل و مشکلات ترافیکی، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی تهران برای ساکنان محلی و مسافرت‌های درون‌شهری در این منطقه و جهت جلوگیری از مشکلات عدیده و روزافزون دیگر در طول سالیان متمادی ناشی از این امر، شهرداری تهران مکلف است از تاریخ اول مردادماه سال‌جاری(سال 1383) از برگزاری نمایشگاه در محل مذکور جلوگیری کند.» این موضوع در ادوار مختلف شورای اسلامی شهر تهران هم دنبال شد، ازجمله در 21 آذر 1400که شورای شهر ششم، یک فوریت طرح« الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب» را تصویب کرد.

توسعه شهر آفتاب
با وجود مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، تقریبا هر سال شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی پرمخاطب در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در محله سئول هستیم. در تمام این سال‌ها با وجود تلاش‌های مدیریت شهری، مخالفت و مقاومت وزارت صمت و نمایشگاه بین‌المللی تهران برای انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب باعث شده تا این اتفاق نیفتد. آنها دلیل مخالفت خودشان را فراهم‌نبودن زیرساخت‌ها، عدم‌استقبال سرمایه‌گذاران و مردم و دور بودن مسیر عنوان می‌کنند. عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب در گفت‌وگو با همشهری از توسعه نمایشگاه شهر آفتاب در سال ‌جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: «همیشه یک بهانه برای عدم‌انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب وجود داشته است؛ مثلا اینکه آنجا به لحاظ فضای نمایشگاهی نمی‌تواند پوشش خوبی بدهد که برای حل این موضوع با کمک شهردار و شورای شهر با اختصاص بودجه مطلوب، ساخت‌وساز فضاهای جدید را شروع کرده‌ایم و تا بهمن‌ماه 36هزار مترمربع دیگر به فضای نمایشگاهی اضافه می‌شود تا در مجموع فضای نمایشگاهی شهر آفتاب به بیش‌از 60هزار مترمربع برسد. همچنین ساختمان تجارت جهانی را هم داریم که امسال افتتاح خواهد شد.» او گفت: « امسال را سال توسعه فضای نمایشگاهی درنظر گرفته‌ایم و با این توسعه، در نیمه دوم سال عملا تمام نمایشگاه‌هایی که در کشور برپا می‌شوند، قابلیت اجرا در سالن‌های نمایشگاهی شهر آفتاب را خواهد داشت. با ساخت بنای جدید براساس استانداردهی به‌طور کامل آمادگی میزبانی از هر نمایشگاهی را داریم. در حال حاضر 25هزار متر فضای مفید نمایشگاهی داریم و حدود ۸۰درصد نمایشگاه‌ها در کشور کمتر از ۲۵هزار مترمربع نیاز به فضا و غرفه دارند و اگر امروز هم تمام نمایشگاه به شهر آفتاب منتقل شود تا 30هزار متر آمادگی داریم،»

سرمایه 60هزار میلیارد تومانی
تقدسی‌نژاد با اشاره به ترافیکی که نمایشگاه بین‌المللی در تهران ایجاد کرده، می‌گوید: «در نمایشگاه شهر آفتاب، ظرفیت پارک همزمان 20هزار خودرو وجود دارد. علاوه بر ایستگاه شهر آفتاب، از ایستگاه‌های شاهد و حرم امام(ره) هم مسافران با اتوبوس به محل برگزاری نمایشگاه منتقل می‌شوند. با افتتاح ایستگاه پرند، شرایط برای انتقال مسافران از طریق مترو بیش از گذشته تسهیل خواهد شد. 50هکتار فضای سبز در شهر آفتاب داریم و به لحاظ تولید برق و تهویه مطبوع هم در اینجا هیچ مشکل و محدودیتی وجود ندارد. تاکنون نمایشگاه‌هایی مانند نوشت‌افزار و اسباب بازی در فضای مفید 25هزار مربع در شهر آفتاب برگزار شده است. برخلاف آنچه مطرح می‌کنند اگر تبلیغات مناسب صورت بگیرد مردم مشکلی برای تردد به نمایشگاه شهر آفتاب ندارند» باید دید با توجه به این موضوع و پیگیری‌های صورت گرفته از نیمه دوم سال و یا حداکثر سال آینده برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در سئول و دیگر اماکن داخل شهر به خارج از شهر و نمایشگاه شهر آفتاب منتقل می‌شود یا این دوگانگی و حتی موازی‌کاری در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف ادامه خواهد داشت؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید