• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 آبان 1402
کد مطلب : 208476
+
-

آخرین اولتیماتوم تهران به سئول

روز گذشته فرماندار تهران با حضور در صحن شورای شهر به موضوعات مختلف شهری ازجمله ترافیک ناشی از نمایشگاه بین‌المللی و حریم تهران پرداخت

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

بلعیده‌شدن حریم تهران، ترافیک ناشی از نمایشگاه بین‌المللی تهران، جولان دستفروشان و سدمعبرهای موجود، نوسازی بافت فرسوده و... ازجمله موضوعات داغ این روزهای مدیریت شهری است که بحث و نظر درباره آن شدت گرفته و شورای شهر و شهرداری تهران یک‌صدا به‌دنبال حل این معضلات شهری هستند.
روز گذشته پارلمان شهری میزبان فرماندار تهران بود؛ برهمین اساس بحث برسر مشکلات پایتخت که یک سر آن به فرمانداری و استانداری تهران منتهی می‌شود، حسابی گرم شده بود. در یکصدونودمین جلسه علنی شورا، مهدی چمران با انتقاد تندی به موضوع نمایشگاه بین‌المللی و ترافیک ناشی از آن پرداخت و علیرضا نادعلی نیز آن را یک لجبازی میان شهرداری و نمایشگاه بین‌المللی دانست.
همچنین موضوعات دیگر مانند حریم تهران، آلودگی هوا و ترافیک توسط سایر اعضای شورای شهر مطرح شد. برهمین اساس احمد قیومی ضمن تقدیر از تصویب طرح‌ها و لوایح در صحن شورای شهر برای ایجاد خدمات بهتر به شهروندان، به ورود فرمانداری تهران و همکاری با مدیریت شهری برای بهبود معضلات شهر پرداخت. به‌گفته فرماندار تهران به موضوعاتی چون حریم‌های گسل، مترو، رودخانه و... باید توجه جدی کرد.

 تعیین‌تکلیف حریم تهران در قانون تقسیمات کشوری

احمد قیومی با اشاره به موضوع حریم به‌عنوان یکی از موضوعات خاص و قابل‌توجه در تهران، گفت: طی 2سال گذشته حریم شهر تهران حفظ شده؛ حوزه‌ای که متعلق به آینده است. مسائل حریم پایتخت به‌دلیل عدم‌تطابق مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری با قانون تقسیمات کشوری است. قانون تقسیمات کشوری مرزها و حریم‌های شهرها را مشخص کرده و بر همین اساس تهران با ۲۲شهر و 7شهرستان در حریم خود مواجه است.
قیومی در ادامه می‎‌افزاید: 3هفته گذشته جلسه‌ای با حضور شهردار و استاندار تهران برگزار شد که در ذیل آن کارگروهی تشکیل شد که یک‌بار مسئله حریم را بررسی کند و تطبیق کامل آن با قانون صورت بگیرد. در حقیقت حریم تهران چیزی است که باید مورد موافقت قرار گیرد و خوشبختانه با کنترل خوبی که صورت گرفته ظرف 2سال گذشته تعرضی به آن صورت نگرفته است؛ بنابراین امیدواریم اشکالات این حوزه به‌زودی رفع شود.

پسماندسوزی؛ عامل جدید آلودگی هوا
فرماندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح جامع پسماند اشاره کرد و گفت: در کارگروه پسماند در فرمانداری تهران مقرر شد طرح جامعی برای حوزه پسماند تهیه شود؛ پسماندی که هم چهره بصری تهران را خراب می‌کند و هم سایر معضلات و آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد؛ بر همین اساس ضرورت دارد که این طرح جامع هر چه زودتر تهیه شود.
او با بیان اینکه در حوزه محیط‌زیست و پسماند، تنها آلودگی ناشی از تردد خودروها را شاهد نیستیم و پسماندسوزی هم به این فضای نامبارک دامن زده است، گفت: کودکان زباله گردی می‌کنند و عده‌ای این زباله‌ها را از آنها می‌خرند و بخشی از آن سوزانده می‌شود که آلودگی هوا را به‌دنبال دارد. ضرورت دارد که در پیشبرد طرح جامع پسماند که در کارگروه پسماند فرمانداری به‌دنبال آن هستیم، شورا به ما کمک کند.

رشد صدور مجوزها در بافت فرسوده
قیومی در ادامه توضیحات خود به موضوع بازآفرینی بافت فرسوده تهران پرداخت و گفت که خوشبختانه کار ویژه‌ای در سازمان نوسازی شهر تهران صورت گرفته و اتفاقات خوبی در حال شکل‌گیری است.
در حقیقت رشد ۱۴۱درصدی صدور مجوزها در بافت فرسوده عملکرد قابل تقدیری را نشان می‌دهد، اما بسته تشویقی ۱۹گانه اگر کامل اجرایی شود، می‌تواند کمک کند معضل بافت فرسوده تهران را زودتر به سرانجام برسانیم.

بررسی انتقال نمایشگاه از سئول به شهر آفتاب
فرماندار تهران به موضوع جابه‌جایی نمایشگاه بین‌المللی تهران از سئول به شهر آفتاب که یکی از موضوعات داغ مدیریت شهری است، اشاره کرد و گفت: این یک موضوع مزمن است که سال‌هاست روی آن بحث می‌شود. بحث این است که اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید جمیع جهات مورد بررسی قرار گیرد. باید تمهیداتی در محل شهر آفتاب درنظر گرفته شود که همانند محل فعلی ما را دچار مشکل نکند. در موضوع بحث تبلیغات محیطی نیز تا قبل از تصمیم‌گیری در مورد مجموعه نمی‌توانیم محدودیتی ایجاد کنیم.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید