• دو شنبه 24 دی 1403
  • الإثْنَيْن 13 رجب 1446
  • 2025 Jan 13
سه شنبه 3 مرداد 1402
کد مطلب : 198245
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j26BW
+
-

معمای خودروهای بنزین‌خوار

چهره روز
معمای خودروهای بنزین‌خوار

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از میانگین مصرف روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد و گفت: با توجه به پیش رو بودن سفرهای تابستانی و ایام اربعین این عدد باز هم افزایش می‌یابد. جلیل سالاری با بیان اینکه مصرف بنزین کشور در روزهای گذشته اعدادی نظیر ۱۲۷ میلیون لیتر را ثبت کرده است، تأکید کرد: روزانه ۸۰۰ هزار خودرو از حومه وارد کلانشهر تهران می‌شود که بیشتر تک‌سرنشین هستند و مصرف را اضافه می‌کنند، همچنین بخشی از افزایش مصرف مربوط به استفاده از کولر خودروها در تابستان گرم امسال است. معاون وزیر نفت با اشاره به افزوده شدن سالانه ۲ میلیون خودرو به ناوگان حمل‌ونقل کشور بیان کرد: حجم خودرویی که روزانه به ناوگان حمل‌ونقل کشور افزوده می‌شود، معادل مصرف یک پالایشگاه و بدون رعایت تناسب عرضه و تقاضاست. این در حالی است که هیچ خودرویی از چرخه خارج نمی‌شود.  سبقت مصرف از تولید بنزین زنگ خطر جدی است که کشور را به واردات این فرآورده نفتی محتاج کرده درحالی‌که تا همین چند سال قبل ایران در رده کشورهای صادرکننده بنزین قرار داشت. اکنون سؤال اینجاست که معمای خودروهای بنزین‌خوار چگونه قابل حل است و اینکه میزان مصرف بنزین خودروها فراتر از استانداردهای بین‌المللی است، ریشه در چه عواملی دارد؟ به واقع زنجیره‌ای از خطاهای تصمیم‌گیری و عمل تغییرات جدی در اصلاح فرایند تولید خودروهای کم‌مصرف و خارج کردن خودروهای بنزین‌خوار و فرسوده باعث ایجاد یک چالش برای کشور شده و واقعیت این است که تثبیت طولانی‌مدت قیمت بنزین هم دولت را با چالش کسری بودجه مواجه کرده است. اکنون و در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه، ضرورت ایجاب می‌کند تا مجلس و دولت چاره‌ای برای رفع ناترازی بنزین بیندیشند و راه این است که بر مدیریت مصرف متمرکز شویم و تصور نکنیم که با مدیریت عرضه می‌توانیم جلوی سبقت مصرف از تولید را بگیریم.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید