• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 7 تیر 1402
کد مطلب : 195816
+
-

خانه‌ای به سبک بهشتی

پیشنهاد
خانه‌ای به سبک بهشتی

اگر مشتاقید با سبک زندگی آیت‌الله دکتر سیدمحمد ‌بهشتی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم سری به خانه موزه این شهید در محله قلهک بزنید؛ خانه‌ای که در سال ۱۳۹۱ به دستور شهردار وقت تهران خریداری شد و با هدف آشنایی هر چه بیشتر با شخصیت و اندیشه‌های او در دستور کار تغییر کاربری به موزه قرار گرفت. این موزه دربرگیرنده یادگارهایی از آن شهید و یادآوری‌هایی از روزهای انقلاب و شخصیت‌های آن دوران است.
 ساختمان موزه، خانه‌ای ۲ طبقه است و در بخش همکف موزه، فضای شورای انقلاب اسلامی بازسازی شده و فضاهای جذابی دارد؛ شورایی که به فرمان حضرت امام‌خمینی‌(ره) تشکیل ‌شد. مجسمه اشخاصی که در آن جلسات حضور داشتند مانند آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، آیت‌الله شهید مرتضی مطهری، شهید محمدجواد باهنر، آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی، آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی و چند تن دیگر حس و حال جلسه را برای ما طبیعی‌تر جلوه می‌دهد. علاوه بر این، بعضی از جلسات هم برای بررسی کتاب‌ها تشکیل می‌شد که مرحوم مهندس مهدی بازرگان، شهید مرتضی مطهری، دکتر علی شریعتی در آن حضور داشتند. کتابخانه شخصی استاد و دیوارهایی با تصاویر آیت‌الله بهشتی هم در همین بخش از موزه مشاهده می‌شود. در گالری تصاویر، قاب عکس‌هایی از تصاویر حزب جمهوری اسلامی، سفر به پاریس، دستگیری و بازداشت توسط ساواک، سفر به ترکیه، لبنان و سوریه، سفر به هامبورگ و تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی، تأسیس دبیرستان دین و دانش، جلسات گفتار ماه، مدرسه حجتیه، مدرسه صدر و... مقابل دیدگان‌مان قرار می‌گیرد. در میان قاب‌های عکس تصاویری از حضور آیت‌الله بهشتی در هامبورگ آلمان جلب‌توجه می‌کند.  در همین بخش از خانه موزه، وصیت‌نامه، شجره‌نامه، همچنین وسایلی که از آنها استفاده می‌کردند قرار دارد. ظاهرا قبلاً طبقه دوم و زیرزمین هم در دسترس بازدیدکنندگان بوده که حالا به بخش اداری و آشپزخانه تبدیل شده است. همچنین در طبقه اول بخش دیگری از موزه، به فضای پژوهشکده و نشر اندیشه‌های استاد اختصاص دارد. در مرکز دارای بانک اطلاعاتی جامع، از روزنامه‌ها، اعلامیه‌ها، اسناد محرمانه و... است.
اولویت خانواده برای شهید بهشتی به قدری بود که در طراحی خانه اصرار داشت اتاق کار و جلسات و کتابخانه‌اش جدا از حریم خانواده باشد. هرچند حالا در طراحی جدید و مدرن خانه موزه، چیزی از آن همه تأکید دیده نمی‌شود. بچه‌ها اتاق مجزایی داشتند و برنامه‌ای برای تفریح و ورزش. مادر خانواده هم در اتاقی که به سلیقه خودش چیده بود، جلسات و دورهمی‌هایش را داشت. در آن زمان به‌خاطر مسائل امنیتی، خانواده شهید بهشتی خیلی از خانه بیرون نمی‌رفتند و زمان زیادی را داخل خانه می‌گذراندند. از آنجا که آسایش، تفریح و ورزش خانواده برای پدر خانواده بسیار مهم بود، او سعی می‌کرد در خانه امکانات ورزشی مانند پینگ‌پنگ و استخر فراهم کند؛ از این‌رو در حیاط خانه استخر کوچکی ساخت که حالا عمق آن کم شده و بیشتر به حوض مستطیلی شبیه است. ایرانیت بلندی اطراف حیاط را پوشانده تا حیاط به جایی مشرف نباشد و همه اعضای خانواده به راحتی در حیاط رفت‌وآمد کنند.

سرچشمه؛ جایی برای پرگشودن
ساختمان سرچشمه، محل انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی است که در سال ۱۳۹۱ به‌عنوان مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این مجموعه که با همت انقلابی مرحوم حاج احمد قدیریان و شهرداری تهران ساخته شد و زیرنظر سازمان تبلیغات اسلامی اداره می‌شود، تاریخ انقلاب اسلامی و سیره شهدای آن به‌ویژه شهدای فاجعه تروریستی هفتم تیر سال ۱۳۶۰ به‌عنوان الگوهای موفق و کارآمد تبیین می‌شود. حفظ فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و انتقال ارزش‌های والای انقلاب اسلامی به نسل‌های دیگر، واکاوی فاجعه تروریستی هفتم تیر و نیز معرفی چهره نفاق به‌عنوان ابزار دست استکبار جهانی و بیان حقانیت و مظلومیت جمهوری اسلامی ایران و طرح گفتمان انقلاب اسلامی از اهداف ساخت مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی است. از بخش‌های مختلف این مجموعه فرهنگی می‌توان به نگارخانه، کلینیک و مرکز مشاوره خانواده، مسجد هفتاد‌‌و‌دو‌تن و سالن سینما اشاره کرد. ناگفته نماند نخستین مکانی که در این مجموعه به بهره‌برداری رسید مسجد هفتادو‌دوتن بود که سقف آن مزین به اسامی شهدای هفتم تیر شده است. از دیگر ویژگی‌های این مسجد زمینه‌سازی‌ برای ایجاد زیرساخت‌هایی برای تاسیس پایگاه تربیتی و انقلابی و برگزاری جلسات تدریس دروس اخلاق و تربیت و معارف اسلامی و همچنین ایجاد فضای ارتباطی بیشتر مردم و اهالی محل با مسجد به‌عنوان اصلی‌ترین پایگاه عبادی مذهبی جامعه است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید