• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب : 193696
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjDj2
+
-

مترو، پس از احداث 4 خط جدید

برآوردهای حاصل از شبیه‌سازی‌های ترافیکی حکایت از آن دارد که با ساخت خطوط جدید شبکه متروی تهران، تعداد سفر این مد حمل‌ونقل عمومی، روزانه حداقل 2میلیون‌و200هزار سفر افزایش یافته و در کمترین میزان مورد تصور، مجموع سفر انجام شده با خطوط هفت‌گانه فعلی و خطوط چهارگانه جدید به 5میلیون سفر در روز می‌رسد. فراموش نکنید که هر سال بیش از 800میلیون لیتر (حداقل برآوردها) صرفه‌جویی در مصرف بنزین و گازوئیل فقط برای تهران در بر‌ خواهد داشت که توسعه این خطوط معادل صرفه‌جویی 2400میلیارد تومانی از محل کاهش مصرف حامل‌های انرژی صرفا در پایتخت و به قیمت امروز گازوئیل و بنزین است.
1 طبق طراحی‌های صورت گرفته با احداث 4خط جدید، حدود 160کیلومتر مسیر و 130ایستگاه به شبکه متروی تهران اضافه خواهد شد.
2 برنامه اولیه ساخت خطوط 8 تا 11 در 3فاز 7ساله (هر فاز حدودا 50کیلومتر) طراحی شده بود، اما مدیریت شهری فعلی، قصد دارد زمان اجرای کل پروژه را به حداقل ممکن کاهش دهد تا هزینه‌های آن به‌شکل معناداری تقلیل یافته و در طول سالیان متمادی، کمتر از بابت رشد نرخ تورم متاثر شود.
3 تهاتر املاک، ظرفیت مالی مجتمع‌های ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی و روش‌های جدید تامین منابع مالی مانند TOD برای پوشش هزینه‌های احداث 4خط جدید و همچنین تامین ناوگان و تجهیز تونل‌ها در نظر گرفته شده است.
4 ساخت تونل‌ها و ایستگاه‌ها، تامین ناوگان مورد نیاز و تجهیز شبکه خطوط جدید مترو، به ارزش پول امروز حداقل 400هزار میلیارد تومان هزینه دربر دارد.
5 احداث خطوط 8 تا 11 در هم‌افزایی با خطوط هفت‌گانه موجود، باعث ایجاد حلقه‌ای متصل و یکپارچه در شبکه راه‌آهن ریلی زیرزمینی پایتخت شده و شکل پراکندگی ایستگاه‌ها در مناطق مختلف را متعادل‌تر می‌سازد.
6 در حال حاضر مناطق پرجمعیت و متراکمی از قبیل مناطق18،17،15،9و20 از حداکثر یک تا 3ایستگاه مترو برخوردار بوده و منطقه21 حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد!
7 برای احداث خطوط 10و11، 2تفاهمنامه به‌ترتیب با قرارگاه خاتم‌‌الانبیا(ص) و شرکت مپنا ریلی به امضا رسیده و خطوط 8و9 نیز در مرحله مذاکره برای تعیین پیمانکار اصلی است.
8 مشخصات خطوط چهارگانه جدید خط8: از مسعودیه تا سرسبز به طول 40کیلومتر و 37ایستگاه. خط9: از دولت‌آباد تا چیتگر به طول 46کیلومتر و 39ایستگاه. خط10: از تهرانپارس تا وردآورد به طول 43کیلومتر و 35ایستگاه. خط11: از چیتگر تا سه‌راه تقی‌آباد به طول 33کیلومتر و 21ایستگاه.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید